Jeg tror at det vesentlige her er hvilken type nettside det er snakk om, og om annonsene tilbyr det brukerne primært er på jakt etter.
Dersom du har en nettside som utelukkende handler om kredittkort og med annonser for kredittkort, så kan du kanskje få en grei biinntekt om siden har 10-20 besøkende hver dag, da slike sider typisk vil ha høy konverteringsrate.
Og dersom du har en blogg eller en nyhetsportal for alt mulig av saker og nyheter, og som også har annonser for kredittkort, så kan du kanskje ha 10000 besøkende uten at det leder til et eneste salg. Dette da brukerne primært er på utkikk etter nyheter, ikke kredittkort. I slike tilfeller kan det av og til lønne seg å selge plasseringsannonser eller visningsannonser, som gir deg betalt for at brukerne eksponeres for annonsene, selv om det ikke leder til verken direkte salg eller klikk.
Ja egentlig er vel plasseringsannonser nesten alltid å foretrekke, dersom en har mulighet for å selge slike. Det gjelder ikke bare "generelle" blogger og nyhetssider, men kanskje vel så mye nisjesider. Har du som eksempel en nisjeblogg om anleggsmaskiner, og som leses av entreprenører og potensielle kunder av anleggsmaskiner, så tipper jeg at en leverandør av slike maskiner kan være villig til å betale bra for en fast annonseplassering, selv om du har mindre enn 1000 besøkende hver dag. Det handler om hvorvidt annonsørene treffer sin målgruppe på din nettside.