Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når kan man selge inn annonser på nettside ?

Vimsa

Medlem
Temaet "Selge inn annonser på nettside" er, etter hva jeg forstår, et mere eller mindre "ubeskrevet blad" uten fasit. Mange steder har jeg sett det har blitt nevnt besøkstall opp i flere hundretusen i mnd. før det er aktuelt å tenke på å selge inn reklameplass. Andre igjen sier at besøkstall på minst 1500 i mnd. er grunnlag for å kunne ha noe inntekt på en nettside.

Så nå lurer jeg veldig på hva er det som egentlig er det realistiske ?
 

adeneo

Medlem
Det er vel bare å forsøke og selge annonser å se hvordan det går, og hvilken pris du får ?

For noen selgere av nisjeprodukter kan det være aktuelt å annonsere på en side med lavere besøkstall dersom siden er ledende innen den gjeldende nisjen, mens andre annonsører bare er interessert i å treffe så mange brukere som mulig, og da er en side med 1500 unike i måneden rimelig uinteressant.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Spørsmålet er interessant, og jeg tror du vil få veldig mange forskjellige svar.

Jeg føler vel at dette krever et langt og grundig svar, så kanskje en skulle blogge om det.

Det enkle svaret er - du kan selge inn annonser når som helst!
 
Når kan man selge inn annonse på en side?

Når du får noen som er villige til å betale for å annonsere der. En annonsør ønsker å få pengene igjen og gjerne ikke bare en gang, og i det minste tjene det dobbelte av hva de annonserte for. Så om du har 10 personer innom sidene dine som handler om utstyr til oljeplatformer, og alle 10 er potensielle kunder, 2 av dem kjøper produkter gjennom annonsen på nettsiden, kan det være at du får en stor sum for annonsen. Her kommer det ann på hva du greier å fortelle en annonsør om hva de vil få igjen, og hva de faktisk får igjen ved å annonsere.

Så annonser på rosabloggere kan ta seg godt betalt om det er riktig annonsør, det samme kan hvem som helt som har ett nettsted med potensielle kunder. Det gjelder å finne ut hvem som er de rett annonsørene og ta kontakt med dem og ha den riktig informasjonen tilgjengelig. Hvor mange besøkende, hvor mange av disse kan generere salg? +++

Husk også at ALLE forventer rabatt når det kommer til annonsering på nett.
 

NilsF

Medlem
Jeg tror at det vesentlige her er hvilken type nettside det er snakk om, og om annonsene tilbyr det brukerne primært er på jakt etter.

Dersom du har en nettside som utelukkende handler om kredittkort og med annonser for kredittkort, så kan du kanskje få en grei biinntekt om siden har 10-20 besøkende hver dag, da slike sider typisk vil ha høy konverteringsrate.

Og dersom du har en blogg eller en nyhetsportal for alt mulig av saker og nyheter, og som også har annonser for kredittkort, så kan du kanskje ha 10000 besøkende uten at det leder til et eneste salg. Dette da brukerne primært er på utkikk etter nyheter, ikke kredittkort. I slike tilfeller kan det av og til lønne seg å selge plasseringsannonser eller visningsannonser, som gir deg betalt for at brukerne eksponeres for annonsene, selv om det ikke leder til verken direkte salg eller klikk.

Ja egentlig er vel plasseringsannonser nesten alltid å foretrekke, dersom en har mulighet for å selge slike. Det gjelder ikke bare "generelle" blogger og nyhetssider, men kanskje vel så mye nisjesider. Har du som eksempel en nisjeblogg om anleggsmaskiner, og som leses av entreprenører og potensielle kunder av anleggsmaskiner, så tipper jeg at en leverandør av slike maskiner kan være villig til å betale bra for en fast annonseplassering, selv om du har mindre enn 1000 besøkende hver dag. Det handler om hvorvidt annonsørene treffer sin målgruppe på din nettside.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Kan du begrunne tallet ditt litt nærmere?

Mye smak og behag, våt finger i lufta, og selvsagt ekstremt avhengig av om det er en nisjeside eller ikke, derav "på generell basis".

For en nettside som ikke har noe helt bestemt tema, men kanskje bare er bloggerens tanker om ting og tang, osv, så er det min mening/erfaring at det "koster mer enn det smaker" ved lavere besøkstall enn det. Nærmest at man da selger seg for billig.

Derimot - hvis en side begynner å orientere seg mer mot et bestemt tema, så blir jo saken en helt annen.
 

Vimsa

Medlem
Tusen takk for svar hittil. :)
Jeg forstår at nettsidens innhold er avhengig av hvilken type annonsør til hvilken pris. Og for at jeg skal kunne høste mest mulig orientering av denne tråden så tror jeg at det er på tide å fortelle noe om min nettside. Nettsiden er relativt ny (opprettet 23 mai), og har i denne perioden besøkstall på tilsammen 2000. Det er i et blogformat hvor produktet er informasjon om arrangementer og tilstelninger i fylket. Det er planlagt mere informasjon innen fylket som er relatert til det siden har i dag.

Gode tips mottas med stor takknemlighet :)
 
Topp