Nå starter nettavisene med betaling

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Artikkel fra ITavisen skriver om at nettavisene nå starter med og ta betaling for innhold.

Hva syns du om at du kanskje må betale for og lese VG.no i 2010?

xenimus86

Medlem
For min del er det greit. Men da vil jeg gjerne ha mindre reklame. Ikke det at reklamen plager meg noe særlig i dag, men det blir en prinsippsak da.

kongen

kongemedlem
I artikkelen står det "både Google og Microsoft har tilbudt såkalte mikrobetaling som skal gjøre dette mulig i stor skala" Forsøkte å finne mer informasjon om dette hos Google men kunne ikke se noe. Noen som vet hvor jeg skal lete?

Har liten trua på betaling for vg-nyheter, men om et nettsted som handler om en av mine hobbyer begynner å ta betaling så kan det hende jeg blir kunde.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Min våte drøm er at alle nettaviser tar betalt for innholdet. Da slipper vi å konkurrere med dem i søkemotorresultatene *sikle*

Det har jeg ikke tenkt på - godt poeng. Spørsmålet er vel da bare hvor lenge det vil vare? Det er jo en stor ulempe for Google om de plutselig ikke får indeksert innholdet hos mange av avisene på internett. Jeg ser for meg at Google da er raskt ute med en løsning hvor Google får spesialtilgang for å indeksere innholdet (uten å lage cache av det).

zapotek

Medlem
Ja det kan hende Kenneth, men brukerne snur jo fort ut igjen når de blir bedt om å betale for å lese artikkelen.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Det har jeg ikke tenkt på - godt poeng. Spørsmålet er vel da bare hvor lenge det vil vare? Det er jo en stor ulempe for Google om de plutselig ikke får indeksert innholdet hos mange av avisene på internett. Jeg ser for meg at Google da er raskt ute med en løsning hvor Google får spesialtilgang for å indeksere innholdet (uten å lage cache av det).

Den løsningen har de allerede.. Google kan også indeksere passordbeskyttet innhold så fremst du gir google et passord og et brukernavn ;)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Microsoft (Bing) har jo også vært på banen hvor de vil betale nettaviser for å faktisk nekte Google og indeksere deres innhold slik at Bing vil være søkemotor for nyheter. Google selv sier det ikke gjør noe da nyheter ikke er noen stor inntektskilde for dem.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er nok ikke noe stor inntekskilde for de, men grunnen til at Google har blitt så store er jo nettopp fordi de leverer så gode resultater når man søker etter ting - og dette vil jo bli påvirket veldig om nyhetene forsvinner fra søkeresultatene. Ergo vil Google bli dårligere på søk, noe som vil være en trussel for de.

Om Bing klarer å kjøpe rettighetene på å vise nyheter i søkeresultatene tror jeg de får et stort ess mot Google. Egentlig håper jeg litt at dette skjer. Jeg er jo egentlig en ganske blå kapitalist, men Google sitt monopol påvirker samfunnet alt for mye!

testdriver

Ha det bra..
Akkurat som i musikkbransjen; hvis dette skal ha en nubbsjanse, så må det bli uhyre lett å betale. Mikrosummer som automatisk trekkes. Blir det tungvidt, er det bare å glemme. Nettavisene bør dessuten lansere en smart løsning på samme tidspunkt.

NTB-kopier og søppel fra utenlandske aviser (som lanseres som "nyheter" her i Norge 6 mnd etterpå) vil man aldri kunne ta betalt for, men kanskje god journalistikk og interessante artikler har en mulighet?

Jeg er mildt sagt skeptisk. Norske surfere skal ha i pose og sekk, og alt skal være gratis. Blir veldig spennende å se om de får til det her. :)

Når det gjelder Google/Bing, så håper jeg jo også at Bing øker markedsandelen sin. Problemet er at søkemotoren er så latterlig dårlig i forhold til Google. Bing er for meg totalt ubrukelig, hehe. Så, jeg tviler (dessverre) på at Google har noe særlig å frykte akkurat der.

Nextri

Rebel
hvorfor skulle VG ville begynne å ta betalt. De må da tjene enormt mye penger på den annonsefinansierte modellen de allerede har.

peterandrej

pensjonert moderator
Akkurat som i musikkbransjen; hvis dette skal ha en nubbsjanse, så må det bli uhyre lett å betale. Mikrosummer som automatisk trekkes. Blir det tungvidt, er det bare å glemme. Nettavisene bør dessuten lansere en smart løsning på samme tidspunkt.

Enig. Jeg skulle egentlig ha kjøpt premium versjonen av Spotify i flere måneder for å slippe den der sykt irriterende reklamen. De har jo 2-3 spoter som går i loop hele uke. Særlig er den "nu er vi før heljen, så kjøpa day-pass nu.." sjukt annoying.

Men jeg har ikke giddet å kjøpe dette ennå. Rett og slett fordi det er for mye jobb å skrive inn visanummeret.....

Jeg tipper imidlertid at hvis dette blir lansert i norge så blir det sykt vanskelig og tungvint å betale. Vi må sikkert ha egne kontoer overalt, og så må vi bytte passord flere ganger om dagen og faen meg bare rot. Bare se på kommentarfeltene på nordlys og mange andre aviser. Der må jeg ha en jævla origo-konto for å kommentere, og da blir det til at jeg aldri gidder å legge igjen kommentarer.

Forøvrig, nei. Jeg har NULL tro på at man kan få mange "nok" til å betale for den søpla eks VG presenterer på forsiden. Grunnen er at vi idag har så sykt mange andre kanaler for nyheter. Du får jo vite alt du trenger å vite på Twitter for svingende!!

peterandrej, send meg visanummeret ditt på e-post så skal jeg legge det inn for deg. Om du ikke gidder å skrive av visanummeret i e-posten heller, putt kortet i en konvolutt og send meg det. For at jeg skal få testet om det virker bør du slenge på en postitlapp med pin-koden også.

Spotify synes jeg faktisk at har et utrolig praktisk system. Du skriver inn betalingsinfoen en gang, og så trekkes det automatisk hver måned etter det til du avbestiller. Amazon har litt av samme greia. Til sammenligning må man taste inn hele nummeret hver gang man skal bestille en kinobillett. Og når man i tillegg må bla fram Bank-ID blir det fort så man lukker nettleseren og ser en DVD i stedet for.

Helt enig i at dette bør gjøres enkelt. Håper at noen der ute har vett nok til å sporenstreks utvikle et felles system som alle nettavisene kan kjøpe betalingstjenester fra.

NTB-artiklene er sjelden eller aldri verdt å betale for. Men hva med alle de dyptgående artiklene man i dag bare finner i papirutgaven? Nettutgaver av disse kunne det være interessant å bruke penger på av og til.

Dersom dette gjøres riktig, som sagt. Måten avisene har valgt å løse pdf-salg på har ikke alltid vitnet om høy intelligens. Ganske sikker på at jeg har sett pdf-aviser der å kjøpe en enkel avisside har vært dyrere enn å kjøpe hele avisa. Og hvorfor har de alltid tilbudt avissidene enkeltvis, men aldri gruppert etter oppslag/artikkel? Er sjansen veldig stor for at jeg ønsker å kjøpe en side med en halv artikkel på? Eller en side med et helsides reklameoppslag på?

Topp