Mr Vest
Sjefen over alle sjefer!
Jeg er i en sitrasjon hvor jeg trenger å hente ut data fra to forkjellige tabeller. Saken er at jeg med spørring nr 1 får ut 20 forkjellige brukernavn, og jeg skal med disse 20 brukernavnene hente ut et felt tilknyttet de forkjellige brukernavnene i en annen tabell.
Det jeg har forsøkt av kode finner vi under, men i koden der viser det seg at $getvideoprofilestatuses ikke har lyst og hente ut riktige verdier fra databasen. Den henter f.eks 20 helt like verdier som kun hører til ett av brukernavnene.
Jeg leste litt om en CONCAT-greie som ser ut til å kunne hente ut informasjon fra flere tabeller i databasen, men jeg forstår ikke helt hvordan den funker når jeg ser på eksemplene. Er jeg på rett vei når jeg tenker CONCAT? (evt. konekatt som jeg tenker hver gang jeg hører det ordet?)
På forhånd, takk så mye for hjelpen her altså.
Det jeg har forsøkt av kode finner vi under, men i koden der viser det seg at $getvideoprofilestatuses ikke har lyst og hente ut riktige verdier fra databasen. Den henter f.eks 20 helt like verdier som kun hører til ett av brukernavnene.
Kode 1 jeg har forsøkt skrev:$hentbrukernavnene=mysql_query("select username from users where imageorvideo = 'video' order by rand() LIMIT 20",$c);
while($brukernavn=mysql_fetch_array($hentbrukernavnene))
{
$getvideoprofilestatuses=mysql_query("select statusoppdatering from statusupdates where userid = '$brukernavn[username]' order by id desc LIMIT 20",$c);
while($status=mysql_fetch_array($getvideoprofilestatuses))
{
echo'
<li>Brukernavn: '.$brukernavn[username].' - '.$status[statusoppdatering].'</li>
';
}
}
Jeg leste litt om en CONCAT-greie som ser ut til å kunne hente ut informasjon fra flere tabeller i databasen, men jeg forstår ikke helt hvordan den funker når jeg ser på eksemplene. Er jeg på rett vei når jeg tenker CONCAT? (evt. konekatt som jeg tenker hver gang jeg hører det ordet?)
På forhånd, takk så mye for hjelpen her altså.