Msites Ltd
Livsnyter
Kunden har gjort 5 bestillinger på under 2 uker. 3 på sitt eget navn med variasjoner på mellomnavn hvorav det ene ikke eksisterer. 3 forskjellige adresser, det siste ser ut som en omskrivning av eget navn. Det de deler er navn, telefonnummer eller adresse. Første faktura er forfallt for over en uke siden uten innbetaling. Bestillingene har doblet i størrelse hver gang og er nå oppe i en total som tilsvarer 12 gjennomsnittlige bestillinger.
Når man ønsker å betale på faktura forutsetter dette at selger har rett til å velge om personen fortjener denne tillitten eller ei. Informasjonen som vi har benyttet er allmenn tilgjengelig og med unntak av skattelistene informasjon som personen selv har lagt ut. Hvis du tror at det er ulovlig å bruke søkemotorer tar du skammelig feil. Hadde jeg derimot benyttet kredittsjekk uten godkjenning i forkant eller ringt en kammerat på lindorf/politiet osv så hadde det vært en helt annen sak.
Jeg har anonymisert det hele slik at ingen skal kunne finne ut hvem dette er. Hele spørsmålet mitt ligger i om andre ville føle at dette er misstenkelig samt om man har opplevd tilsvarende situasjoner og om det isåfall da utifra egen erfaring har vært problematisk eller mirakuløst vist seg å ha en naturlig forklaring.
Alle tilbakespill hittill tilsier at det er noe virkelig galt her. Enten ved at en person ikke har intensjon om å betale eller at det kan være snakk om identitetstyveri. Hadde fakturaer vært betalt hadde vi overhodet ikke vurdert dette og det var først etter bestilling nummer 3 at vi foretok våre undersøkelser og forhåndsregler.
Jeg forsøker bare å si at du bør ha et sett med spilleregler og følge disse. Har ikke kunden betalt faktura er jo det god nok grunn til ikke å akseptere flere bestillinger inntil det er betalt.
Å sette sammen informasjon fra flere forskjellige kilder uten å ha tillatelse fra Datatilsynet, selv om de ligger åpent og tilgjengelig er vel ikke lov så langt jeg har fått med meg.
Det var jo dette det var mye diskusjon med rundt denne nettjenesten som gjorde akkurat dette. *husker ikke navnet på tjenesten i skrivende øyeblikk*
Poenget er at det ikke bør være tvil i din bedrift om hvordan dere takler ulike situasjoner, det gjør det mye enklere for dere.