Ikke venn deg til å bruke en "mentor", men det kommer litt an på hva du mener med mentor også. Bruk heller mange forskjellige "rådgivere" med ulike synspunkter og fra ulike fagområder, dvs. at du fungerer som din egen mentor - men "henter inn" råd fra ulike fagområder eller temaer.
Å drive selvstendig er ikke lett. Mange foretrekker å vende tilbake til normal jobb etter å ha jobbet selvstendig en tid, f.eks. fordi de produserer bedre resultater når de produserer for andre enn for seg selv. Årsaken kan være at de har vendt seg til gode arbeidsvaner i en relativt selvstendig stilling, hvor man først får tildelt oppgaver, utfører dem, og deretter rapporterer resultatet når arbeidet er utført. I selvstendig virksomhet må du fylle alle disse rollene selv - tildele deg selv oppgavene, utføre dem, og du har vanligvis ingen å rapportere til. Du mestrer høyst sannsynligvis de første punktene, men mangler det siste. Derfor kan det være mindre motiverende å drive selvstendig for en som er vant til å rapportere resultater.
Avsnittet over er basert på egne erfaringer, og det er omtrent slik jeg tolket problemet på deler av dette.
En annen ting er at man ofte "sklir ut" når man jobber hjemmefra, man faller litt ut av de arbeidsvanene man hadde tidligere. Dette skjer gradvis og umerkelig hvis man ikke følger med. Det er ikke så veldig godt egnet om man ikke har klare skiller mellom privatliv og yrkesliv - i mange bransjer. Noen bransjer tåler sikkert dette bedre enn andre. Man fungerer bedre både privat og yrkesmessig om man kan ha klart adskilte "roller".
En tredje ting er distraksjoner, f.eks. at man kan bli fristet til å se på TV eller tilbringer tid på andre måter. Dette gjør du normalt ikke på en arbeidsplass med mange andre tilstede. Dette innebærer egentlig at du trenger et "sosialt arbeidsmiljø" for å kunne fungere best mulig. De fleste av oss trives bedre i et sosialt miljø enn alene. Hvis du jobber altfor alene går du glipp av praten i matpausa og slike ting, være med ut på byen på fredagen og resten av pakka som hører med i en (trivelig) jobb.
En fjerde ting er at som selvstendig må du utføre alle oppgavene selv, inkludert de som du egentlig ikke liker. På en godt organisert arbeidsplass vil gjerne oppgavene bli fordelt på mange. Hvis arbeidsplassen er godt organisert vil folk vanligvis selv finne sine spesialområder, altså at de primært jobber med oppgaver de trives med og mestrer svært godt. De fleste arbeidsplasser er ikke fullt så godt organisert.
Et sideordnet punkt er behovet for å være sin egen sjef. De som ER det vil være det uansett hvilken stilling de jobber i, uansett om de jobber for seg selv eller for andre - uansett om de jobber på lavt nivå i en bedrift eller på ledernivå. Det handler egentlig mer om innstilling til yrkesrollen enn om formell stilling.
Jeg har ingen løsninger å tilby. Selv valgte jeg å prioritere alminnelig jobb foran eget firma, dvs. at jeg valgte å la firmaet skli ut og bli en hobby. Jeg fikk likevel mange nyttige erfaringer selv om jeg drev smått.
Du bør kanskje sette opp din egen beskrivelse i samme stil som den jeg har skrevet her, men skriv den fra din egen synsvinkel istedenfor fra min. Jeg syntes f.eks. at vanen med å rapportere resultater hadde stor betydning - at det var en av årsakene til at jeg jobbet bedre i en vanlig jobb. Jeg trengte heller ingen "bekreftelser" på at jeg var min egen sjef, siden jobben i seg selv var dønn selvstendig.
Jeg tror ikke en typisk mentor er en god løsning, hvis du tenker på samme type mentor som de har hatt i MLM-konsepter eller lignende. Der fungerer mentoren altfor mye som "læremester" som skal "lære" deg alt mulig. De aller fleste klarer seg bedre når de er forbi det stadiet og bruker hodet selv isteden. Mange mentorer klarer bare dårlig å overføre sin egen erfaring til andre, f.eks. fordi de ikke klarer å tilpasse oppskrifter til personen. Det fungerer dårlig å tilpasse personer til en oppskrift istedenfor motsatt. Andre mentorer feiltolker hva som virker eller ikke, dvs. at det er mange feil i oppskriftene deres.