Kostnad vil faktisk være 0,- hvis man bruker tipset jeg forteller om der jeg linka til, og man vil få et like bra resultat som minst 99% av det man får via 99 designs & liknende (det er rett og slett en miniguide til å lage din egen *helt* enkle logo - men fullt på høyde med mange av de aller største internasjonale merkene).
Men, hvorfor tror du vi som driver med design klager hver gang noen foreslår 99 designs?
Tror du det er bare fordi vi tenker at "kanskje vi får jobben i stedet"?
Eller kan det kanskje ha noe å gjøre med at vi titt og stadig ser at det er folk vi lager noe annet for, som har en logo som er så amatørmessig (ofte har de den bare som en jpg i passe størrelse for bruk på nett) at det faktisk er et problem?
Når folk bare har logoen sin som i "utrykkbar" kvalitet, og jeg skal lage en trykksak for dem, så vil det si at det enten koster meg penger, ved at jeg må spandere litt tid for å få til en løsning, eller at det koster kunden penger, ved at de betaler for at jeg ordner en løsning, eller at det koster kunden tid og kanskje penger ved at de må få ordna en løsning på en annen måte. I disse tilfellene koster det dermed kunden litt ekstra penger hver gang de skal ha laget noe.
Det er selvsagt også en mulighet at man bare trykker logoen som den er, og at bare lar den se helt herpa ut, men selv i tilfeller der kunden faktisk har sagt "neida, det går bra, bare trykk den som den er", selv om man forklarer at resultatet vil bli forferdelig dårlig på trykk, så har de da en tendens til å ringe og spørre om hvorfor logoen deres så så dårlig ut når de ser det ferdige resultatet. En ekstra morsom situasjon oppstår jo med alle de som gjerne vil ha logoen STØRRE (for det er jo som kjent det som gjør en annonse bra - hvor stor man får gjort logoen).
Dvs - holder de seg til én designer så har man jo ting liggende fra forrige gang, men mange gjør dette f.ex. hver gang de skal ha laget en annonse, som de gjerne får desken hos det aktuelle annonsemediet til å lage relativt billig (men litt dyrere blir det fordi desken må ordne opp i problemene med lavkvalitetslogoen) fordi de ikke gidder å bruke penger på at noen skal lage noe ordentlig en gang for alle, og da skal det raskt ikke så mye til før man har spart inn selv en ganske "ordentlig" logo.
Så, DERFOR er det jeg sier som Yoda:
Do, or do not. There is no try.
Gjør ting skikkelig, eller ikke gjør det i det hele tatt.
Forøvrig 1: Jeg har ikke sendt trådstarter noe tilbud, og kommer heller ikke til å gjøre det.
Forøvrig 2: En litt morsom observasjon: for et par år siden var det veldig mange her som forfektet rentacoder og liknende, å outsource alt av koding til india og liknende var egentlig løsningen på alt. I det siste har jeg sett at de aller fleste av disse har endret mening helt om dette. Skal vi se hvor lang tid det tar før folk forstår at mye av det samme gjelder design også?)