TorsteinO
Art Director & grunder
Yep, det er veldig stor forskjell, og ofte endrer dette seg over tid. Etterhvert vil man f.ex. kanskje ha dekor på bilen for å reklamere for nettbutikken, og da er det irriterende hvis man bare har en bitteliten gif... For ikke å snakke om at man kanskje kan spare en del penger på produksjonen av dekoren hvis designeren har tatt høyde for slikt bruk fra begynnelsen av...
Eller kanskje man etterhvert utvider med en "fysisk" butikk også, og man vil at de ansatte skal ha svart t-skjorte/genser med logoen på, men oi, kanskje logoen da ikke funker så bra i sin eksisterende utgave på svart bakgrunn, osv osv...
Så har vi farger - her er det 3-4-5 forskjellige varianter man bør ha med. I tillegg til de mer "standard" variantene kan det i en del tilfeller være en kjempefordel med en variant som bruker pantonefarger (da snakker vi om å kunne spare virkelig *mange* tusen) - og da bør man ta hensyn til dette fra starten av - men jeg tviler sterkt på at de fleste som selger logoer på 99 designs har en pantonevifte - for ikke å si - vet hvordan de skal bruke den...
Men selvsagt - samme hvor stor bunke med eps-fil du sender med hjelper dette de fleste fint lite på dag-til-dag-basis, derfor pleier f.ex. jeg å sende med et par png'er i forskjellige størrelser også, og en liten "guide" med hva som skal/bør brukes hvor og hvordan osv.
Legg merke til at dette var bare (en del av) det tekniske - design og research blir et tema som er så stort og med så mye delte meninger at det er håpløst å begynne på det her.
Greia er rett og slett - for å lage en god logo skal det rett og slett ganske mye mer til enn å vite hvordan illustrator funker, og hvis man ikke gjør ting rett, så kan det komme tilbake og bite deg ganske kraftig i etterkant. Både designer og kunde.
Et kjapt eksempel:
"Trommisen vår" her på forumet hadde litt problemer med logoen til "Trommeportalen" for litt siden, og la ut fila. Jeg titta litt på den, og det var virkelig *tjukt* med ting som kan skape problemer - alt fra skikkelige nybegynnerfeil som det skal veldig lite til før skaper problemer, til småting som i en del situasjoner KAN skape enda mer problemer, men som vanligvis vil gå bra.
I dette konkrete tilfellet var det bare å få laget t-skjorter med den via spreadshirt som ikke gikk, og så lenge man får beskjed om sånt på forhånd, så er det jo egentlig ikke noe stort problem. Men hva hvis han hadde fått trykket opp en bunke med gensere f.ex, og det da etterpå viser seg at deler av logoen mangler eller har blitt helt feil, fordi det var noen feil i fila han sendte til trykkeriet? Dette er ting som veldig raskt kunne ha skjedd med den fila han hadde.
Er det trykkeriets feil? Nei, egentlig ikke, men kanskje trykkeriet er greie og gir deg en god deal på en ekstra trykkerunde, eller kanskje ikke. Samme hva vil det koste deg ekstra penger, og da skal det ikke så mye til før man har tapt både de ekstra kronene det ville ha kosta å få laget logoen av noen som visste hva de gjorde til å begynne med, og litt til.
Eller kanskje man etterhvert utvider med en "fysisk" butikk også, og man vil at de ansatte skal ha svart t-skjorte/genser med logoen på, men oi, kanskje logoen da ikke funker så bra i sin eksisterende utgave på svart bakgrunn, osv osv...
Så har vi farger - her er det 3-4-5 forskjellige varianter man bør ha med. I tillegg til de mer "standard" variantene kan det i en del tilfeller være en kjempefordel med en variant som bruker pantonefarger (da snakker vi om å kunne spare virkelig *mange* tusen) - og da bør man ta hensyn til dette fra starten av - men jeg tviler sterkt på at de fleste som selger logoer på 99 designs har en pantonevifte - for ikke å si - vet hvordan de skal bruke den...
Men selvsagt - samme hvor stor bunke med eps-fil du sender med hjelper dette de fleste fint lite på dag-til-dag-basis, derfor pleier f.ex. jeg å sende med et par png'er i forskjellige størrelser også, og en liten "guide" med hva som skal/bør brukes hvor og hvordan osv.
Legg merke til at dette var bare (en del av) det tekniske - design og research blir et tema som er så stort og med så mye delte meninger at det er håpløst å begynne på det her.
Greia er rett og slett - for å lage en god logo skal det rett og slett ganske mye mer til enn å vite hvordan illustrator funker, og hvis man ikke gjør ting rett, så kan det komme tilbake og bite deg ganske kraftig i etterkant. Både designer og kunde.
Et kjapt eksempel:
"Trommisen vår" her på forumet hadde litt problemer med logoen til "Trommeportalen" for litt siden, og la ut fila. Jeg titta litt på den, og det var virkelig *tjukt* med ting som kan skape problemer - alt fra skikkelige nybegynnerfeil som det skal veldig lite til før skaper problemer, til småting som i en del situasjoner KAN skape enda mer problemer, men som vanligvis vil gå bra.
I dette konkrete tilfellet var det bare å få laget t-skjorter med den via spreadshirt som ikke gikk, og så lenge man får beskjed om sånt på forhånd, så er det jo egentlig ikke noe stort problem. Men hva hvis han hadde fått trykket opp en bunke med gensere f.ex, og det da etterpå viser seg at deler av logoen mangler eller har blitt helt feil, fordi det var noen feil i fila han sendte til trykkeriet? Dette er ting som veldig raskt kunne ha skjedd med den fila han hadde.
Er det trykkeriets feil? Nei, egentlig ikke, men kanskje trykkeriet er greie og gir deg en god deal på en ekstra trykkerunde, eller kanskje ikke. Samme hva vil det koste deg ekstra penger, og da skal det ikke så mye til før man har tapt både de ekstra kronene det ville ha kosta å få laget logoen av noen som visste hva de gjorde til å begynne med, og litt til.
Sist redigert: