Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Matdebatten

peterandrej

pensjonert moderator
Det raser en debatt om matpriser og utvalget i norske butikker for tiden. Debatten er interessant, men det er få som påpeker det åpenbare; nemlig at bredere utvalg i matbutikkene for lengst er valgt bort av prishysteriske forbrukere. Billigkjedene vinner stadig mer terreng, og i "mattester" i avisene ser man som oftest utelukkende på prisen og ikke på kvaliteten.

Det interessante er jo at vi aldri har brukt mindre penger på mat enn vi gjør nå. Mat utgjør i dag ca 12% av forbruket i norske husholdninger, mot 22% i 1980 og over 40% i 60-årene. Mat er ikke dyrt, mat er faktisk grisebillig, men likevel er det hysteriet rundt "de høye prisene" som dominerer.

Etter min mening har forbrukerne talt sitt tydelige språk. Billige, standardiserte produkter som kan stables i høyden er in, kvalitetsprodukter foredlet av fagfolk er ut.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
...yep, og det samme gjelder jo egentlig omtrent alt, f.ex. bensin - egentlig billigere enn noensinne i forhold til lønna her i norge, og vi får mer bensin for en timelønn enn stort sett alle andre land, så vi kan vel mer eller mindre måle bortskjemtheten til ola nordmann i sytemillimeter i avisa.

...og husk at sytepartiet over alle er det partiet dere er forberedt på å hoppe til køys med for å få regjeringsmakt peter... føler du deg litt... skitten..? billig..? ;)

Så en annen litt morsom kommentar tidligere i dag: Bensin og diesel er jo faktisk det billigste du får pr liter på en bensinstasjon...
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe, nei, jeg er ikke aktiv i Høyre lenger - noe som gjør at jeg kan si det som det er. Nemlig; jeg tviholder på håpet om at Frp aldri kommer i regjering. At Ola Dunk sitter i kassa der jeg handler er jo ille nok, men vil man ha ham som statsråd? *grøss*

For min del må HVEM SOM HELST vinne valget, bare ikke Frp gjør det.

Og, det morsomme med bensinprisene er jo at kutter man ut pølsemenyen når man fyller tanken - så har man spart inn hele prisveksten (og helsa i samme slengen). Morsomt poeng 2: nautene hisser seg opp over bensinprisen som ikke utgjør noe som helst for vanlige forbrukere - mens RENTEN på boliglånet aner de ikke hva er på.

Typiske Frp'ere kan ramse opp bensinprisen i alle landets fylker, men spør du hva de betaler i rente på boliglånet får du svaret "et sted mellom 3 og 10 prosent".
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Haha, ja, det er det inntrykket jeg også har av de folka der...

er også litt i samme situasjon - kan gjerne stemme kystpartiet så lenge det hindrer frp fra å komme i regjering! :)

...men kommer de i regjering har jeg planen klar: da selger jeg kåken her hjemme fort som faan før markedet kollapser her hjemme pga frps vanstyre, samtidig regner jeg med at så mange freppere kommer til å flytte "hjem" fra spania, at boligmarkedet der vil få en dramatisk dukkert. Så da selger jeg dyrt her hjemme, og kjøper billig der nede, og så, når markedet her hjemme er kjørt på ræva, sitter jeg sannsynligvis igjen med nok penger på konto til å kunne velge og vrake blant fete boliger her selv uten å selge spaniakåken :D
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Litt morsomt at dere vier så stor del av livet deres til Frp. Tenk hvor stor makt Frp har over deres emosjonelle liv når derer kobler det eneste nødvendige for overlevelse, foruten oksygen, til Frp.

Fra i dag så har dere blitt oppmerksomme på at mat = Frp. Når du lukter hvilkensomhelst mat så vil du tenke på Frp. Når du fyller glasset med melk så tenker du Frp. Når du går i en matbutikk så vil du fylle hjertet ditt med Frp. Du elsker Frp og kan ikke la være å kjenne kroppen fylles av glede når du ser bokstavene Frp. Du ER Frp!
 

picxx

Well-Known Member
Det kunne vært intressant å diskutere priser på konsumvarer, men når det (igjen) startes en tråd kun for å slå billig politiske poenger blir det (igjen) for meg totalt uintressant å uttale meg, så happy scwætt.... ha en fin diskusjon.
 

Britta

stoffdronning
I Tyskland - der nettoinntekten faktisk har gått ned de siste årene - koster hvite varer og brune varer like mye som her i Norge.
Samtidig steg matpriser til 'vanlige' varer - kjøtt litt utenfor.

Jeg har mer eller mindre sluttet å handle veldig der nede, det lønner seg ikke mer sammenlignet med Norge.

Fant forøvrig i fjor ut at hadde jeg samme lønn i Tyskland som her hadde jeg betalt mer skatt&sosiale avgifter der enn her. :)

Siden jeg bor her forstår jeg ikke helt hva folk flest egentlig klager over, det går forholdsmessig bra her, du kan fremdeles finne deg enn jobb selv uten utdanning - så lenge du er arbeidsvillig (skal ikke si noe om norsk ungdom *grrr*).

PS. Jeg er ikke særlig glad eller interessert i mat, ikke mer enn at jeg må spise noe og koser meg av og til, men jeg det betyr jo ikke at jeg kjøper billig dritt. Og jeg synes ingen Pizza er verre enn Grandiosa :D
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Synes mat er billig jeg. Sett opp i mot inntektene her i landet er det bare husprisene som er i vill ubalanse. Det er synd på unge par som må gjøre seg til gjeldslave for å kjøpe en 1-roms leilighetet på 36 kvadratmeter
 

clinton4

Medlem
Jeg synes faktisk utvalget er kjempe bra jeg, i hvert fall på Meny og ICA MAXI.
 
Sist redigert:

Niclas

New Member
Jeg handler stortsett på REMA 1000, for der er det gjennomgående best value for money. Det gjør meg ingenting at Reitan etter flere tiår med hardt arbeide gjør gode penger på stort volum. Den familien fortjener hver krone, det gjør også alle kjøpmennene i kjeden som jobber hardere enn de fleste nordmenn.

Uansett hvordan man snur på dette så er det norske politikere som tjener mest på dagligvarehandelen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For min del er et forferdelig at hvem som helst blir statsråd, egentlig. Lokalpolitikk er bra men jeg tror at fylkes- og stortingspolitikk fort ødelegger folk. Men sikkert et nødvendig onde. Enig med picxx og hvis det blir mer vas om politikk så redigerer jeg innleggene - stortingspolitikk har å gjøre med spillereglene og sammenligner vi dagens mat-situasjon med slik den var for 15 år siden så er det et enormt forskjell. Vi kan godt diskutere de politiske beslutningene som har skjedd i den perioden, men ikke kom med hva som skal skje hvis.
Ellers må flere gjerne bruke 'relativt billig' fremfor billig. Bensin er relativt dyrt når jeg sammenligner 15 kroner med 7 kroner (som jeg betalte for 15 år siden), og ser på at for 15 år siden tjente jeg 300K kroner. En 21-åring starter ikke med det dobbelte sist jeg sjekket. Men relativt..

Det sagt så mener jeg ikke at mat er så veldig feilpriset. Nå handler jeg billigbrød (fra igår) på Spar til en brøkdel av gårsdagens prisen. Folk flest spiser frukost før meg - jeg er noe senere der, men de spiser også gårdagens brød. Når et brød skal koste over 20 kr, ja, da forventer jeg et skikkelig brød også - jeg kan kjøre 10km og kjøpe et veldig godt brød til 30 kr eller bruke 28 kr på Rema.

Mat på boks som tomater, erter og annet som står der i tilfelle (tomater på boks bruker jeg jevnt til tomatsuppe eller pastasaus), jeg vet ikke hvor mye forskjell det er om jeg kjøper en boks på Europris, Rema, Coop Mega eller Kiwi, men jeg holder meg som regel bort fra First Price produkter - jeg kjøper noen FP produkter, men det er vel for det meste disse mais-chipsene og ikke mye annet.

Pasta er best fersk, men det tar jeg meg aldri tid til. Jeg kjøper det noen ganger fersk som lunsj, men pasta er pasta og uansett ikke egnet til en salat (uansett hva noen måtte påstå; bare spør deg selv: er brød bedre enn pasta?) :p. Men jeg har masse pasta liggendes i forskjellige former og det er som nudler - kjapt og greit. Det er ikke her jeg går for kvalitet. Poteter og ris er heller ikke der jeg ser og smaker så mye forskjell. Nå kjøper jeg risen i en stor bag på 40l om gangen og den kjøper jeg hos Sork, en såkalt innvandrerbutikk, Gjesdalveien i Sandnes.

Grønnsaker?! De fleste grønnsaker kommer fra jorden uansett hvor jeg får tak i det. Vi spiser en del brokkoli, paprika, løk, purre, blomkål, salat, tomater (selv om den ikke hører hjemme under grønnsaker), asparges, og det er mer å velge blandt - selv på rema. Men jeg har 4 små så jeg begir meg ikke ut på noe nytt når det gjelder grønnsaker.
Dessuten ville det vært slik at du ser en ny/annerledes grønnsak, tar den med, og så prøver å finne ut hva det er. No way at jeg kan finne på noe rart først og så prøver å få tak i denne grønnsaken - det er jo norway... Diversivitet påvirker omløpshastigheten påvirker fortjeneste. Jeg kan ikke forestille meg at en agurk fra Rema ville smakt annerledes enn en agurk fra Coop Mega eller Ultra.
Jeg har ellers masse utvalg av ferske grønnsaker som jeg egentlig ikke vet hva det er hos Sork som jeg nevnte før.

Frysetørket mat i poser snakker jeg ikke om, bortsett fra at folk som kjøper det kan spare veldig mye penger ved å lage mat fremfor å tilsette vann. Det er dermed ikke sagt at det er noe dårlig kvalitet på det - frysetørking er en god måte å konservere mat på - men som regel har jeg ikke noe til overs. Det smaker fort alt for mye sukker.
Når det gjelder pizza så er en pizza fra Pizzabakeren, Dolly Dimples eller Pepe's egentlig ikke så dyr når du sammenligner prisen med en Big one, Favoritt eller annet: de fleste fra fryseboksen er ikke gode som utgangspunkt punktum. Så da betaler jeg heller det dobbelte og får den ferdig inkl. oppvarmet fremfor noe som bare smaker godt når jeg er veldig sulten. Pizza fra fryseboksen smaker pyton uansett hvor du kjøper den. Kjøp ferdiglaget eller lag selv.
Men så hører de fleste frysevarere vel egentlig hjemme i samme kategori som frysetørket mat.

Så de viktigste kategoriene. Kjøtt/fisk, melkeprodukter og krydder.
Krydder kjøper jeg helst umalt eller grovt på innvandrerbutikk. Kjøpte igår en del poser med krydder som jeg skal finne ut av hva det er. Også masse fersk grønn pepper som jeg da viste hva var. Lagde potetmos og blandet inn en krydderblanding fra Iran (som hadde funnet veien til kjøkkenskapet mitt via Nederland) - artig, og litt godt også. Men viktig å prøve å forstå hva du smaker på. Oftest er vi ikke ute etter å oppdage smak, men er vi ute til å kjenne igjen det vi forventer. Det var ihvertfall et hint av mynte oppi, og den kom jeg først på etter en stund.
Alternativet som står og venter på deg i disse små glass er dyre, og det er ikke akkurat det beste du kan få tak i når det gjelder smak. Men så var jo de ikke å oppdrive i det hele tatt for 15 år siden.

Melkeprodukter verner Norge ganske godt om. Liker Tine bedre enn Q som forretningsprinsipp. En tidligere kollega smaker fint forskjellen på melk avhengig av årstid som jeg synes er godt gjort - jeg synes det er vanskelig nok å sammenligne noe når det står foran meg, og det er bare å glemme å sammenligne dagens smak med noe jeg har smakt et halvt år siden. Uansett... meieri-produktene blir laget for de norske ganer som det sies, så oste-utvalget er noe begrenset spør du meg. Jeg liker ikke norsk hvitost som består nesten av kun konsistens. Ridder begynner å ligne på noe. Men jeg ser at det klart er en vanesak, både for meg som ikke liker og for de som liker hvitost.
Samme hvor jeg kjøper Tine produkter så har det ikke noe med utvalgssted å gjøre. Jeg synes det er ganske godt gjort at det er mulig å få tak i så mange forskjellige yoghurt-varianter. Er jo lett å lage selv så strengt tatt ikke nødvendig (man tar melon, kutter den i små biter, tilsetter den til yoghurten og kaller det for melon-yoghurt; dette kan Tine gjøre eller det kan jeg gjøre).

Når det gjelder kjøtt og fisk har vi her i landet en nokså laber situasjon. Man kjøper det som regel fra kjøledisken. Inneholder masse vann. Jeg spiser ikke mye kjøtt, men vi spiser litt kylling - krydder her et veldig viktig. Karbonadedeig kjøper jeg også en gang i uken ca., men dette blir det mindre og mindre av. Godt å ha i suppen eller pastasaus, men og er krydder er her også avgjørende. Jeg mistenker at jeg ikke liker smaken av rødt kjøtt en gang lenger - sau, hare og sånt? Nei takk. Men jeg liker det Maillard prosessen gjør og krydder. Biff kjøper jeg så å si aldri. For dyrt så jeg lar være. Kan derfor ikke si så mye om det, bare at i Nederland så finnes det noe som selges som biff men som - stygt sagt - egentlig er bare restekjøtt (av god kvalitet), limt sammen med blod. Smaker bra og den er myk. Det er juks i forhold til hva en ekte biff skal være, men hva skal en ekte biff være - er det ikke tradisjonen som bestemmer for mye? Kanskje det *er* bedre med en juksebiff?
Jeg kan godt nevne at jeg liker disse karbonader. Jeg kutter de i striper og frityrsteker disse - da smaker de nesten like ille som en nederlandske frikandel, som jeg er vokst opp med og derfor liker ;)

Uanset...
Mat blir produsert på forskjellige plasser på forskjellig vis. På en del områder er det faste produsenter man ikke kommer utenom, og disse produktene selges uansett hvilken butikk du handler hos. Så å diskutere kvalitet her ville innebære at du må sammenligne med noe som ikke (lenger) finnes, eller det som skjer i utlandet. Elementer som monopol, tradisjon med få store produsenter og lignende.
Det er kanskje mest her vi kunne tenke litt videre.

Så har vi outlets. Coop Mega, Rema, Prix, Rimi, Spar osv.
Disse pusher en del faste varer og egne merker, samt ferskvarer. Det er en stor forskjell mellom disse produktene, men mange av disse produktene finner man også hos konkurrenten, eller så har det faktisk veldig lite å si. En tomat er en tomat og disse blir produsert i Spania, Nederland, Haugesund. Altså, produsent-diskusjon og ikke outlet-diskusjon.

Men nå har jeg for lite tid så jeg får avbryte her foreløpig.
 

Mortenxx

Medlem
Jeg er fornøyd sålenge folk ikke prøver å pådytte meg matvanene til Bear Grylls (Survival-program på Dicovery Channel) - alt mulig rart av motbydelige ting som naturen har å tilby, og som han selv synes smaker helt python (kamel-testikler, insekter, larver, skunk osv.).

Jeg skjønner ikke dem som klager på norske forhold. Jeg var f.eks. en tur i Uganda, og det er jo en himmelvid forskjell. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det som virkelig irriterer meg med nordmenn er den manglende evnen til å se det store bildet. Isolert sett så kan man selvsagt si at prisen på f.eks kaffe eller andre produkter fra den tredje verden er for høy, MEN den er altfor lav dersom man ser på hvilke forhold arbeiderne lever under. Prisen på mat burde vært enda høyere slik at en større del av pengene kunne gått til de som er virkelig fattige.

Fattig i Norge betyr at man må nøye seg med kun en bil, og ikke kan legge varmekabler i oppkjørselen på hytta. (litt overforenklet)

Et enkelt eksempel: prisen på olje (og derfor på bensin) har steget bl.a pga urolighetene i Libya, der befolkningen prøver å styrte en sinnsyk despot. At prisen på bensin øker er derfor helt meningsløst å diskutere siden det - i denne sammenhengen - blir så innmari smått. Men Ola Dunk klarer ikke å se dette litt større bildet, og bekymrer seg over at råneturen i helgen kanskje må innskrenkes med fem minutter.

Sånt irriterer meg noe grenseløst.
 

picxx

Well-Known Member
Det som virkelig irriterer meg med nordmenn er den manglende evnen til å se det store bildet. Isolert sett så kan man selvsagt si at prisen på f.eks kaffe eller andre produkter fra den tredje verden er for høy, MEN den er altfor lav dersom man ser på hvilke forhold arbeiderne lever under. Prisen på mat burde vært enda høyere slik at en større del av pengene kunne gått til de som er virkelig fattige.

Hvis du ville kjempet for høyere lønninger til kaffeinnsamlemere i africa og peru finnes det sikkert program du kan være medi PA. Her snakker vi om firma, og profitt.... synes du det går over hodet på deg så meld deg for all del ut.

Ingen her vil gi 500.000 til røde kørs... OK!

Ingen vil gi 500.000 til røde krossen heller!

Tar du oss for idioter?
 
Topp