Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Matdebatten

Nutz

Med lem
Håpløst naivt å tro at dersom vi øker prisene her i landet på matvarer, så vil dette komme produsentene i den tredje verden tilgode.

Eneste som skjer er at de siste leddene øker fortjeneste.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Handle hos fairtradebutikk.no sier jeg da :)

Jeg synes det er statens ansvar å tilrettelegge og holde øye med en del ting. Vi er 95%-100% avhengige av utlandet når det gjelder bil, traktor, fly og andre flyttemaskiner. Sykler, elektriske dubbeditter og annet som kroppen min klarer seg uten. Det har jeg ikke noe problem med.

40-50% av mat vi konsumerer produserer vi selv. Resten kommer fra utlandet. Det er litt skremmende, fordi jeg vet ikke hvor kjapt bondene her kan omstille fra å produsere grass til kyr (som gir melk og litt kjøtt) til poteter. Som jeg regner med er litt mer effektiv når det gjelder å fylle magen min.
Kjøtt er forresten "vernet", bortsett fra at det meste kommer fra Afrika siden kjøtt fra land fra 3. verden er unntatt importavgift.

Men ønsker vi å spise norsk-produserte varer så må vi betale norske priser for norske produsenter (bonden) må betale avdrag til en norsk bank, skal ha norsk pensjonssparing, ha unger på norsk skole, etc.
Naboen min fikk akkurat solgt gården hans - prislapp 10 mil. Det blir tøft for han som kjøpte å drive dette fornuftig - føler det blir fort en hobby og livsstil fremfor en god investering.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Håpløst naivt å tro at dersom vi øker prisene her i landet på matvarer, så vil dette komme produsentene i den tredje verden tilgode.

Eneste som skjer er at de siste leddene øker fortjeneste.

Fair Trade har masse informasjon på sin nettside.
Fairtrade International (FLO) / Standards / Standards in progress

Det krever nok en del graving for å finne det du er ute etter, men jeg leser masse positivt her. Husk at det er snakk om garantert minstepris samt en 'premium' som skal settes av til lokale sosiale tiltak. Det hadde det ikke blitt noe av hvis ikke noen hadde pushet litt for det.

Det er en god begynnelse. FT ble startet i Nederland i 1988, så stiftelsen er ikke så gammel enda.
 

Nutz

Med lem
Myndighetene har helt gitt opp dette med forsyningssikkerhet her i landet, rett etter krigen så var dette høyt prioritert, hadde relativt store "råvarelagre" ment til å tære på en viss tid dersom det blir krise (Siloer og lagre stappet med ditt og datt)
Nå baseres det på import og lagrene holdes på et minimum.
Jorder har blitt til golfbaner.
Ved en stor internasjonal krise, så kan det bli en svært mager kost å tygge på IT-aksjer og akademisk kompetanse her i landet. Har vi nok utstyr og kompetente agronomer som klarer å produsere i mengder dersom ting skulle gå galt?

Fair Trade er et nydelig prosjekt Pong, og skulle ønske produsenter måtte kjøpe FT-godkjente råvarer dersom dette tilgjengelig i de u-landene de handlet med.
 
Topp