Handle hos fairtradebutikk.no sier jeg da
Jeg synes det er statens ansvar å tilrettelegge og holde øye med en del ting. Vi er 95%-100% avhengige av utlandet når det gjelder bil, traktor, fly og andre flyttemaskiner. Sykler, elektriske dubbeditter og annet som kroppen min klarer seg uten. Det har jeg ikke noe problem med.
40-50% av mat vi konsumerer produserer vi selv. Resten kommer fra utlandet. Det er litt skremmende, fordi jeg vet ikke hvor kjapt bondene her kan omstille fra å produsere grass til kyr (som gir melk og litt kjøtt) til poteter. Som jeg regner med er litt mer effektiv når det gjelder å fylle magen min.
Kjøtt er forresten "vernet", bortsett fra at det meste kommer fra Afrika siden kjøtt fra land fra 3. verden er unntatt importavgift.
Men ønsker vi å spise norsk-produserte varer så må vi betale norske priser for norske produsenter (bonden) må betale avdrag til en norsk bank, skal ha norsk pensjonssparing, ha unger på norsk skole, etc.
Naboen min fikk akkurat solgt gården hans - prislapp 10 mil. Det blir tøft for han som kjøpte å drive dette fornuftig - føler det blir fort en hobby og livsstil fremfor en god investering.