Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsføring av mitt bilpleiesenter

Hei, sitter her med nystartet bedrift å bred kompetanse innenfor bilpleie.
Jeg jobbet for en ganske ny bedrift som drev med oppretting og bilpleie, men han bestemte seg for å legge ned.
Starter nå opp i de samme lokalene, men er nødt til å få inn kunder fortløpende.

Vi hadde mange trofaste kunder som betalte det det kostet, vi var ikke billig, men kvaliteten var noe av det beste man får her hvor vi driver.
Riktig nok levde vi av ett godt rykte, men nå står jeg her med ett nytt navn, å ingen vet enda at dette er topp kvalitet.
Noen kunder drar heller til de billige bilpleie sentrene, fordi de ikke skjønner at man får det man betaler for.

Lurer på hvilken markedsføringstiltak dere ville anbefalt for en sånn type bedrift, har 51 følgere på facebook som jeg har fått på 4 dager, men ingen som har spurt om noen av tilbudene mine enda.
Min største konkurrent har 338 følgere på facebook, leverer laverer kvalitet og kundeservice, men de er billigere og ligger mer sentralt.

Bedriften jeg jobbet for hadde nesten 3000 følgere å vi hadde fullt opp på sommeren, kunne jobbe så mye vi ville.

Hvordan markedsføre en liten bedrift som satser på kvalitet og kundeservice, har noen ideer selv men vil gjerne høre deres forslag.
Blir intervjuet av en lokalavis neste uke, hva tror dere om det?
 

Bjørnar

Gründer
Kan du få tak på de gamle kundelistene? De må eksistere en plass, og selv om det er kanskje i gråsonen for hva som er ideelt og lovlig, er det mulig å prøve å dra nytte av dette. Dersom det er "virksomhetsoverdragelse", så er det helt innenfor. SMS, epost, DM osv, dette er ting du kan gjøre.

Jeg hadde laget meg en DM, og kjørt rundt og levert i postkasser en kveld. Mye slit, men kan gi deg en liten oppsving i starten - og der får du også anledning til å beskrive litt om kvalitet kontra pris osv.
 

UN 1950

Member
Gratulerer med nytt foretak :D

Det er åpenbart at den forrige bedriften klarte å kapre de kundene som virkelig er opptatt av kvalitet og service. Prøv å få tak i dem og gi dem beskjed om at du fører konseptet videre, kanskje du har en liten gullerot å lokke med også?

Hvordan er det å knytte deg til en bilforhandler, taxitjeneste, kjøreskole eller en annen bedrift?

En facebook-kampanje er også fint - hvor holder du til forresten? Kan sende PM hvis du vil.
 

I_ndex

Member
Det jeg tror det viktigste du kan gjøre er å få differensiert deg fra de andre byråene, få frem hvorfor du er best, hva dere klarer bedre og hvorfor dere burde være det selvfølgelige valget. (Aldri baksnakk konkurrentene).

Tror det er viktig å være representativ på sosiale medier som Facebook og muligens, Instagram. Få de ansatte til å dele bilder fra arbeidsplassen, gjerne bilder av vaskede biler. Husk at folk følger bedriften din av interesse og, ikke for å bli spammet ned av for mye kampanjer og reklame. Se hva de andre konkurrentene gjør, prøv å finn din egen stil. I tillegg sett opp en "lik oss på Facebook" plakat ved skranken.

Tror det er en god ide å sette opp AdWords og targete lokalmiljøet. Vil også tro det er viktig å ha en responsiv nettside som fungerer både på mobil og på desktop. -- Kjenner jeg meg rett så ville jeg nok brukt mobilen til få finne bilvask, når jeg så bilen var for skitten.

Tradisjonell reklame kan også være noe å satse på. Som Bjørnar sier er kanskje den letteste måten å gå ut å aktivt markedsføre bedriften. Kjør gjerne en introduksjonskampanje med noen gode rabatter. Hold budskapet enkelt og greit, ingen gidder å lese en A4 side med tekst. Ha et godt verdigrunnlag for kunden, legg med lokasjon og sosiale medier.

Når bedrifter er igang, få satt opp en lojalitetsavtale med klippekort. "Få den 5 vasken gratis". Ingen ting er bedre en at kundene kommer tilbake gang på gang og holder seg lojale til din bedrift.

PR som du nevner er også en meget rimelig og god kommunikasjonskanal. Ingen ting er mer troverdig enn, det avisene skriver.

Hadde vært interessant å hørt noen av idene dine :)
 
Topp