Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsføring av artikkelskrivingen min

Tonny Kluften

Administrator
Mja. Jeg synes egentlig research-delen er den mest tidkrevende, når jeg vet hva jeg skal skrive, så går det fort. Jeg må tenke litt på det, men jeg tror nok svaret blir nei, rett og slett fordi det tar så lite tid å skrive 200 ord ekstra.

Ok, skjønner det. Men tar du 80 pr. artikkel/500 ord og sender faktura så tar jeg 40 stk. Jeg bestemmer tema for hver artikkel. (Ikke meningen å starte noen privat diskusjon i tråden din, kunne sendt deg dette på PM, vil bare gi andre en ide om hva du vil.)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja. PayPal-kvitteringen sier bare at en transaksjon har foregått, og er således ikke gyldig som noe mer i regnskapet. Hvis du derimot skriver en spesifisert kvittering med hvilke tjenester som er levert så duger det til bruk i regnskapet.

Er du 110% sikker på dette? Regnskapsføreren min godtar PayPal-kvitteringer så lenge jeg merker de med hva jeg har kjøpt. Og hun er veldig nøye med hva som kan føres og ikke.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du har ikke vurdert å skrive noe for noen litt større aviser, da? Kanskje en kronikk i VG, Dagbladet eller Aftenposten? Det ville gitt deg kredibilitet i markedet.
 

flippflopp

Medlem
Ok, skjønner det. Men tar du 80 pr. artikkel/500 ord og sender faktura så tar jeg 40 stk. Jeg bestemmer tema for hver artikkel. (Ikke meningen å starte noen privat diskusjon i tråden din, kunne sendt deg dette på PM, vil bare gi andre en ide om hva du vil.)
Tar kontakt omgående.

Du har ikke vurdert å skrive noe for noen litt større aviser, da? Kanskje en kronikk i VG, Dagbladet eller Aftenposten? Det ville gitt deg kredibilitet i markedet.
Dette er en billigtjeneste, ikke noe jeg vil ha mitt gode navn å rykte linket opp til for all fremtid. Men takk for tipset ;-)
 

Travellingman

Nettgrunder
Ja, jeg vil bare avvente litt før jeg gjør dette fordi foreløpig er dette en hobby. Og hobby er skattefritt. Når jeg driver det som næring, blir det ikke en hobby lengre fordi man ikke kan ha hobbyen sin som det samme som man har som næring.

Dette er nok ikke en hobby lenger ;) Så du bør nok sette til sides litt penger ifm skatteoppgjøret neste år....

Du har vel fått tipset om Conta Faktura? Trenger vel ikke ha noe firma for å bruke det om jeg ikke husker helt feil.
 

flippflopp

Medlem
Dette er nok ikke en hobby lenger ;) Så du bør nok sette til sides litt penger ifm skatteoppgjøret neste år....

Du har vel fått tipset om Conta Faktura? Trenger vel ikke ha noe firma for å bruke det om jeg ikke husker helt feil.

Sånn jeg forstod dette, så spiller det inn hvor mye av din totale inntekt dette er. Kan man bare si på nåværende tidspunkt, så er dette under 10% av min totale inntekt (Lånekassen regnes vel som inntekt? :cool: ), så da er jo det ikke noe som jeg faller eller står på... Økonomisk.
 

Ole Avranden

utvandret
Mener å huske at en mer korrekt definisjon er hvorvidt virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid. Da er det ikke en hobby lenger.
Hvorvidt du tjener penger eller ikke er strengt tatt ikke relevant.
 

flippflopp

Medlem
Mener å huske at en mer korrekt definisjon er hvorvidt virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid. Da er det ikke en hobby lenger.
Hvorvidt du tjener penger eller ikke er strengt tatt ikke relevant.
Men for at den skal kunne gi overskudd over tid, så må jo timelønnen være konkurransedyktig med den jeg allerede hever? Eller er jeg helt på tur nå...? For uten min arbeidsinnsats, så vil jo dette ikke gi overskudd. Og det er jo litt merkelig om det er slik at man IKKE ser på arbeidsinnsatsen min som en utgift...? Den kunne jeg solgt til en bedrift for eksempel, så den er jo verdt noe. :confused:
 

Dag Frogner

Supermedlem
Står litt om det her: VG Nett | Dine Penger : Tjen skattefritt på hobbyen

Utdrag:

Er hobbyen din egnet til å gi deg økonomiske fordeler og et visst overskudd over år, vil den regnes som næring. Da må du skatte av inntekten, men du får også fradrag for utgiftene.

Så lenge du kan sannsynliggjøre at du gjør dette på egenhånd og ikke gir deg et overskudd over tid, eller at du har et økonomisk hovedmotiv med hobbyen, vil du slippe unna skatt.

Slik jeg tolker det, skal du skatte av dette fordi du har en hobby som er egnet til å gi overskudd og har et økonomisk hovedmotiv.
 

flippflopp

Medlem
Slik jeg tolker det, skal du skatte av dette fordi du har en hobby som er egnet til å gi overskudd og har et økonomisk hovedmotiv.
Det er vel ikke sikkert? Mitt hovedmotiv kan jo like gjerne være at jeg ønsker å holde språket mitt vedlike? Studiet mitt er hovedsaklig på engelsk nemlig, så jeg merker at språket mitt forfaller. Skriver jo også ellers andre ting privat. Slik sett så kan jeg vel hevde at kun deler av min skriveproduksjon er betalt...?
 
Det er vel ikke sikkert? Mitt hovedmotiv kan jo like gjerne være at jeg ønsker å holde språket mitt vedlike? Studiet mitt er hovedsaklig på engelsk nemlig, så jeg merker at språket mitt forfaller. Skriver jo også ellers andre ting privat. Slik sett så kan jeg vel hevde at kun deler av min skriveproduksjon er betalt...?

Hei flippflopp

En liten digresjon, men jeg vil nok anbefale deg å ringe ditt lokale likningskontor og spørre en skattejurist der om hvordan de stiller seg til saken. Her inne blir det vel mest synsing og egne tolkninger rundt emnet.

Ellers hadde jeg selv noen runder med skattevesenet for en del år tilbake, og fikk da et godt eksempel på hvordan de tolket et skille mellom hobby- og næringsvirksomhet.

Eksempelvis, en dame strikker som hobby. Når hun har strikket x antall gensere, er hun nødt til å selge unna noen for å få plass til flere i skapet sitt. Inntektene av disse salgene går til nytt garn, så hun kan fortsette å strikke. Inntil skapet blir fullt igjen, og hun enda en gang må selge unna osv osv. Dette er hobbyvirksomhet. Den dagen hun går aktivt ut og reklamerer med at hun strikker, og hun ikke begynner strikkingen før det foreligger en ordre på hva hun skal strikke, og det avtales en pris for strikkingen, er det ingen hobby lenger, men regnes som næringsvirksomhet.

Men som sagt det er noen år siden jeg fikk denne forklaringen så det er mulig de tolker det annerledes nå enn den gangen ...

Mvh Dan :)
 

flippflopp

Medlem
Hei flippflopp

En liten digresjon, men jeg vil nok anbefale deg å ringe ditt lokale likningskontor og spørre en skattejurist der om hvordan de stiller seg til saken. Her inne blir det vel mest synsing og egne tolkninger rundt emnet.

Ellers hadde jeg selv noen runder med skattevesenet for en del år tilbake, og fikk da et godt eksempel på hvordan de tolket et skille mellom hobby- og næringsvirksomhet.

Eksempelvis, en dame strikker som hobby. Når hun har strikket x antall gensere, er hun nødt til å selge unna noen for å få plass til flere i skapet sitt. Inntektene av disse salgene går til nytt garn, så hun kan fortsette å strikke. Inntil skapet blir fullt igjen, og hun enda en gang må selge unna osv osv. Dette er hobbyvirksomhet. Den dagen hun går aktivt ut og reklamerer med at hun strikker, og hun ikke begynner strikkingen før det foreligger en ordre på hva hun skal strikke, og det avtales en pris for strikkingen, er det ingen hobby lenger, men regnes som næringsvirksomhet.

Men som sagt det er noen år siden jeg fikk denne forklaringen så det er mulig de tolker det annerledes nå enn den gangen ...

Mvh Dan :)

Aha. Takk Dan!
 
Topp