Hei flippflopp
En liten digresjon, men jeg vil nok anbefale deg å ringe ditt lokale likningskontor og spørre en skattejurist der om hvordan de stiller seg til saken. Her inne blir det vel mest synsing og egne tolkninger rundt emnet.
Ellers hadde jeg selv noen runder med skattevesenet for en del år tilbake, og fikk da et godt eksempel på hvordan de tolket et skille mellom hobby- og næringsvirksomhet.
Eksempelvis, en dame strikker som hobby. Når hun har strikket x antall gensere, er hun nødt til å selge unna noen for å få plass til flere i skapet sitt. Inntektene av disse salgene går til nytt garn, så hun kan fortsette å strikke. Inntil skapet blir fullt igjen, og hun enda en gang må selge unna osv osv. Dette er hobbyvirksomhet. Den dagen hun går aktivt ut og reklamerer med at hun strikker, og hun ikke begynner strikkingen før det foreligger en ordre på hva hun skal strikke, og det avtales en pris for strikkingen, er det ingen hobby lenger, men regnes som næringsvirksomhet.
Men som sagt det er noen år siden jeg fikk denne forklaringen så det er mulig de tolker det annerledes nå enn den gangen ...
Mvh Dan