Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Manglende regnskapsførsel

Jeg har havnet i en litt vanskelige situasjon. Jeg opprettet et AS og planla å føre regnskap selv i november 2013, og regnskapsføringen gikk greit frem til begynnelsen av 2014, da jeg sluttet å føre regnskap. Det har nesten ikke vært aktivitet i selskapet, men egenkapitalen er tapt, og jeg skylder omtrent ti tusen kroner som snart går til inkasso. Selskapet har totalt hatt en omsetning på omtrent 30 tusen kroner.

Jeg vurderer nå om jeg skal oppløse selskapet eller slå det konkurs, men er litt redd for hva konsekvensene av manglende regnskap kan være for meg personlig. Jeg har alltid tenkt at det ikke kan ha noen særlig konsekvenser med så lav omsetning, og når jeg hverken har unndratt skatt eller moms, men det kan jo være feil.

Jeg vet det er noen regnskapskyndige her, så håper dere kan hjelpe meg litt på vei. Jeg bryr meg for øvrig ikke særlig om jeg får konkurkarantene.

(Ja, jeg vet jeg har vært dum, så det er ingen grunn til å påpeke det)
 

Steve Cash

Medlem
Et aksjeselskap skal i tillegg til å levere ligningsskjemaer til Skattekontoret sende årsregnskap til Regnskapstegistret i Brønnøysund. Det får også konsekvenser å ikke levere ligningsskjemaer, men å unnlate å sende til Regnskapsregistret er antakelig dyrest. Maksimalgebyret er nesten 45 000 kr. http://www.brreg.no/regnskap/gebyrsatsene.html

Og styremedlemmene er ansvarlig for beløpet. Så jeg anbefaler deg sterkt å få dette i orden.
For langt mindre enn denne kostnaden leier du en regnskapsfører. Men hvis det ikke har vært noen aktivitet i 2014 et det ikke store regnskapet du trenger, og det finnes gratis maler på nettet for oppsett av årsberetning og årsregnskap. Det finnes også framgangsmåter for å oppløse et selskap. Husk at hvis du skal legge ned skal årsregnskapet avis under den forutsetningen.

Her står det en del bra info, bl.a om avvikling https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/
 
Sist redigert:
Men hvis det ikke har vært noen aktivitet i 2014 et det ikke store regnskapet du trenger, og det finnes gratis maler på nettet for oppsett av årsberetning og årsregnskap.

Men jeg har dessverre ikke alle billagene jeg trenger. Bør jeg bare fylle ut skjemaene på altinn etter kontoutskriften etter beste evne og satse på at jeg ikke får bokettersyn? Og hva om jeg slår selskapet konkurs?
 

adeneo

Medlem
Dersom du mangler bilag, så må du enten skaffe dem, eller la være å føre de.

Av erfaring er de 45 000,- man får i straffeavgift for å ikke levere regnskap ganske sure penger, og det er deg privat som får regningen (been there, done that).

@Steve Cash - Er det noe som MÅ leveres for foreninger, eller er det fritak for det meste ?
 

Steve Cash

Medlem
Men jeg har dessverre ikke alle billagene jeg trenger. Bør jeg bare fylle ut skjemaene på altinn etter kontoutskriften etter beste evne og satse på at jeg ikke får bokettersyn? Og hva om jeg slår selskapet konkurs?
Hvis dette er regninger som er betalt over bank, så vet du i alle fall hvem du har betalt til, og da bør det gå an å få tak i kopi av faktura (hvis det da ikke er en obskur programmerer i India du har funnet på en webside som tilbyr tjenester, eller en ukjent utenlandsk nettbutikk du ikke får kontakt med). Å føre uten noen som helst bilag er ikke å anbefale. Og ikke føre dem i det hele tatt går også dårlig, som jeg ser du kommenterte mens jeg skriver dette, så går ikke banken opp, nei. Dessuten vil det kunne bli betraktet som lønn til deg selv.

Slås firmaet konkurs er det bostyrer som tar over ansvaret, i alle for for siste regnskap. Har du sendt inn til Brønnøysund og skattekontoret for 2013?

Det er heller ikke bare å slå seg konkurs, for det første skal firmaet faktisk være insolvent, for det andre så må du betale et betydelig gebyr. Jeg har ikke hatt noen kunde som har gått konkurs på mange år, men det må være dette gebyret som gjelder, kr 43 000 https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Konkurs/Gebyr-og-betaling/. Hvis andre slår firmaet ditt konkurs, er det de som må betale. Men ingen vil betale 43 000 for å drive inn 10 000, som du skrev at du har et krav på.

Her står det om framgangsmåten ved konkurs. Jeg har ikke giddet å lese alt, men du kan jo se på det: http://www.konkursradet.no/fremgang...av-konkurs-rekvirenthaandboken.308093.no.html
 
Har du sendt inn til Brønnøysund og skattekontoret for 2013?

Ja, det gjorde jeg nettopp, men det ble ikke godkjent fordi jeg hadde glemt fotnoter. Men jeg har faktisk ikke fått noe varsel om dette (Dette var heller ikke mitt ansvar, så trodde det var gjort), og da kan de vel heller ikke kreve noen gebyrer?

Det beste er kanskje å få noen til å hjelpe meg med regnskape, skyte inn 10 tusen selv og oppløse selskapet?
 

Steve Cash

Medlem
@Steve Cash - Er det noe som MÅ leveres for foreninger, eller er det fritak for det meste ?
Det kommer an på hva foreningen driver med. Mest aktuelt er vel lønns- og trekkoppgaver hvis foreningen har ansatte. Har den en eiendom som leies ut kan den være skattepliktig for leien. Drives det salg av noen betydning av annet enn det som naturlig følger av foreningsaktiviteten kan det bli skatt og mva av det. Som du skjønner er det umulig å svare uten å kjenne det konkrete tilfellet.

Men er det en vanlig ideell forening, som bridgeklubb eller en annen form for hobbyklubb, mest sannsynlig ikke.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Ja, det gjorde jeg nettopp, men det ble ikke godkjent fordi jeg hadde glemt fotnoter. Men jeg har faktisk ikke fått noe varsel om dette (Dette var heller ikke mitt ansvar, så trodde det var gjort), og da kan de vel heller ikke kreve noen gebyrer?

Det beste er kanskje å få noen til å hjelpe meg med regnskape, skyte inn 10 tusen selv og oppløse selskapet?

Revisorforeningen skriver at de bare varslet på e-post, så dermed er det ikke sikkert purringen har nådd fram til deg. http://www.revisorforeningen.no/?aid=9037736&did=9662393
Men det fritar ikke for ansvar. Dessuten var dette purring, en skal sende inn uoppfordret innen fristen. Inntil for noen år siden sendtre Br.sund ut et rosa ark som skulle fylles ut, og da så en det jo, men det er det slutt på.

Kreve gebyr kan de, og hvis du sitter i styret som er du som nevnt ansvarlig, selv om du trodde noen annen skulle gjøre det. (Var dette en regnskapsfører eller revisor som ikke gjorde jobben dere hadde avtalt, kan du kanskje kreve regress, men det er en annen historie.)

Ja, skaff deg en regnskapsfører, få siste regnskap i orden og oppløs det.

Hvis det bare er noter som mangler for 2013, finn en mal på nettet og lag dem. Hva som skjer med gebyret for 2013 hvis selskapet slås konkurs nå er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror ikke du slipper.
 
Hvis dette er regninger som er betalt over bank, så vet du i alle fall hvem du har betalt til, og da bør det gå an å få tak i kopi av faktura (hvis det da ikke er en obskur programmerer i India du har funnet på en webside som tilbyr tjenester, eller en ukjent utenlandsk nettbutikk du ikke får kontakt med). Å føre uten noen som helst bilag er ikke å anbefale. Og ikke føre dem i det hele tatt går også dårlig, som jeg ser du kommenterte mens jeg skriver dette, så går ikke banken opp, nei. Dessuten vil det kunne bli betraktet som lønn til deg selv.

Noe er kjøpt med kort i butikker, hvor jeg har rotet bort kviteringer. Jeg har også overført noen beløp til min private konto, og er usikker på hva det bør betraktes som. Kommer uansett til å gå til en regnskapsfører, men kan dette f.eks. føres som et lån, som jeg nå kan betale tilbake og hvor disse pengene kan dekke de ti tusen jeg skylder? Det høres jo ut som en logisk løsning.
 

Steve Cash

Medlem
Lån høres ut som en logisk løsning, i alle fall hvis du betaler tilbake fort som f.... Men det er ikke alltid myndighetene oppfatter det slik, beløp til din private konto vil kunne bli betraktet som lønn så lenge det ikke finnes noen avtale om renter og tilbakebetaling. Men greit, nå er jeg skikkelig firkantet, kansje enda verre enn skatekontoret, hvis dette er mindre enn 10 000 så betal det tilbake og la det bli med det. (Men ikke still meg til ansvar hvis noen mener noe annet :)).

Det kan være vanskelig å få tak i kopi av kvitteringer fra en butikk der du har betalt med kort. Men hvis det ikke er lenge siden, kan du jo prøve. Men er det små beløp spørs det om det er bryet verdt.
 

adeneo

Medlem
Det kommer an på hva foreningen driver med.

Jeg tenkte mest på en forening som ikke driver med noe som helst, og om det er krav til nullregnskap, slik det vil være for et aksjeselskap, som er pålagt å levere uansett. Foreninger har vel ikke plikt til å levere regnskap ?

Det er heller ikke bare å slå seg konkurs, for det første skal firmaet faktisk være insolvent, for det andre så må du betale et betydelig gebyr. Jeg har ikke hatt noen kunde som har gått konkurs på mange år, men det må være dette gebyret som gjelder, kr 43 000

Sikkerhet stilles kun dersom man som kreditor ønsker å begjære andre konkurs.
Dersom man selv begjærer oppbud så betales det ikke noe, det er bare å møte opp hos skifteretten og levere selskapet.

Dette er ofte den greieste måten å bli kvitt et AS på, alle garantier og fremtidige krav forsvinner også i konkursen, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle ved et vanlig opphør.
Ulempen er at man må bruke noe tid på bobestyrer og stille opp i retten.
 

Steve Cash

Medlem
Det ser ut til at fritak for sikkerhet også gjelder for selskaper, ja, jeg trekker tilbake påstanden. Men i alle fall må en være insolvent. Og hvis selskapet har til gode av eieren like mye som selskapet skylder, så spørs det om det er mulig å åpne konkurs. Her er det visst bare snakk om 10 000.

Så er det jo slik at hvis en bare løper fra selskapet som vil det bli tvangsloppløst på grunn av manglende regnskap til slutt, det tar minst et år. Men jeg tror styremedlemmene fortsatt har ansvar for gebyret for manglende regnskap.

Garantier og andre krav vil jo som regel forsvinne, det vil de som regel gjøre etter oppløsning også, så lenge en ikke har vært grovt uaktsom, da kan en fortsatt komme i ansvar.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tenkte mest på en forening som ikke driver med noe som helst, og om det er krav til nullregnskap, slik det vil være for et aksjeselskap, som er pålagt å levere uansett. Foreninger har vel ikke plikt til å levere regnskap ?

En forening som ikke driver med noe som helst, vil ikke være bokførings- eller regnskapspliktig, og skal ikke levere regnskap noe sted. Hvorfor en slik forning skulle fortsette å eksistere kan en jo lure på.
 
Topp