Mange sider vs få

Har laget en del sider, men er jo lite trafikk. Dette har jo sine naturlige grunner, men ser jo at det blir _sykt_ mye jobbing for noen få klikks. Spørsmålet er da: er det best med feks èn veldig god side eller er det best med mange små sider? Noen som kan fortelle litt om dette?
Har ikke holdt på så fryktelig lenge, så for meg er internett og det å få treff fortsatt en "gåte". Har nå satt meg inn i meta, sånn at jeg kan få litt mer treff på sida, og det går jo oppover.
Likevel, jeg vil gjerne høre erfaringer fra folk, om noen har noe de vil dele. :)

Gjerne også norsk vs internasjonalt marked, der jeg har størst tro på det utenlandske. Har alt laget en side på engelsk.

Beklager om noe lignende er tatt opp før, men jeg har søkt. Ble ikke så veldig mye klokere.

zapotek

Medlem
Gode spørsmål dette Moneymaker. Saken er at "it depends"..

Vanskelig å gi noe fasitsvar, det kommer an på nisje og mange andre ting. Noen nisjer er det lett å få trafikk på men konverterer dårlig, mens andre nisjer konverterer bra men vanskelig å få mye trafikk.

Et eksempel, det er lett å lage en side med masse javaspill og få fullt av fjortisser til å bruke sida. Lett å tjene penger på den siden? Nei (syns jeg da).

Internasjonalt vs nasjonalt: Det er mange flere brukere internasjonalt, men også myeeeeeee hardere konkurranse på søkeord etc.

Tonny Kluften

Administrator
Om det er mye jobbing kommer jo an på hvordan du jobber da. Hva slags softvare osv du bruker. Prøv litt forskjellig.
Som alt annet på nettet er det ingen absolutte størrelser. èn god side kan være like bra som mange små eller omvendt, alt kommer an på innholdet. Kan du gi litt mer detaljerte opplysninger?
Ang. meta tags. Blås i meta keywords, bruk kun meta title, og description hvis du gidder. Title er den viktige.

Du har tro på engelske sider? Husk at konkurransen er ofte mange hundre ganger så stor som for norske sider da. Markedet er større også ja, men de sidene som ranker, de ranker for hele markedet...

Msites Ltd

Livsnyter
Det er ganske vesentlig som mange sier.....det er enklere å bli Norgesmester enn Verdensmester! En ting å tenke på..... og, velger man en gren det ikke er så stor konkurranse i så er det enda større sjanse for å bli mester.
Men, det er jo på nett som det er i idrettskonkurranser....bonusene er jo større i de store grenene og mesterskapene.

En ting kan jeg i alle fall si av erfaring....start med ETT prosjekt, bruk dette for å skaffe deg kunnskap og erfaring. Prøving og feiling er viktig for å komme deg videre og utvikle deg!

Lag gode planer på hvordan du skal gå frem, sett deg mål og gå for dem!

Lykke til!

For min del er det mye jobbing mest pga jeg ikke kan å bruke utstyret (lang erfaring med nett og data generelt, men så godt som ingen erfaring med feks ftp og å sette opp andre sider enn blogger..). Har ganske mye fritid for tida, fordi jeg er freelancer. Den siste uka og en halv har jeg sittet ved pcen 12-14 timer gjevnt hver dag. Har kjøpt domene, men jeg kan ikke forstå annet enn at det må være en enklere måte å gjøre ting på enn det jeg gjør. Lagre hver bidige side som html, linke fra og til ALLE sidene en og en osv.. Finnes vel noen verktøy man kan bruke for at det skal gå fortere? Kjøpte forresten domenet av one.com..

Hvilke opplysninger vil du ha, brukernavn?

Hva slags side er best da, om man tenker å lage bare èn side? Best med masse artikler, spill, linker til andre sider..?

Er det i det heletatt mulig å leve av bare dette, og på hvor lang tid kan det ta før man begynner å tjene noe? Ser jo at det tar seg opp her, men enda er det snakk om bare småkroner hver dag.

Er det forresten veldig stort minus om man feks bruker blogspot-sider, der det er lett og fort gjort å sette opp mange sider, kontra å ha bare et par .com-sider?

Edit: hvor lang tid bruker forresten folk her gjennomsnittlig hver dag på nettsida/sidene sine?

Sist redigert:

Ole

Medlem
Alternativ arbeidsmåte: Installer et CMS eller bloggverktøy
Hva slags side er best: Prøv deg frem. Det finnes ikke noe fasitsvar.
Mulig å leve av dette: Ja, men det krever mye arbeid (særlig i startfasen)
Blogspot: Glem det. Bygg opp noe eget.
Hvor lang tid: Varierer fra 0 timer til 16 timer om dagen...

Bloggverktøy for .com-sider? Som hvilke da? Hadde jeg kunne bruke noe sånt hadde jeg vært oppe på null tid.. Er dette noe lignende blogspot-oppsettet?

Edit: er det faktisk noen som har 100 sider?

Forresten en annen ting også, hvor mye oppdateringer gjør man hver dag? Har mange jalla-blogger, men har laga meg èn "skikkelig" blogg som jeg skal jobbe med litt til.. Tenkte å skrive en artikkel om dagen. Er det nok? (Kanskje et umulig spørsmål, men jeg spør likevel)

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du trenger et lett verktøy å starte med så bruk wordpress. Lær deg det så ser du at du kan lage alle mulige slags nettsteder med det. Plugins til WP gir deg også nesten ubegrensede mulgheter til div funksjonaliteter på siden din.

Hvis du er ute etter å lage nettsteder om spesielle temaer så finnes det noe som heter scripts. Bruker du et dating-nettsted-script så får du et komplett ferdig oppsatt dating-nettsted. f.eks. Online Dating and Personals software. Fully functional script.

Jeg bruker 6-10 timer hver dag. Og lever av det.

Hmm ikke dumt med scripts. Har jo brukt det før, merkelig at jeg ikke har kommet på det der sjøl..
Bruker alt WP. Jeg har sitti her og stressa meg halvt i hjæl for å lage noen stakkars linker til andre sider osv. Er jo ikke avansert i det heletatt, men tar jo så himla lang tid.

Du lever av det? Skal ikke grave i finansene dine, så beklager om jeg er frekk, men en kan jo leve på 10k i måneden om man er litt sparsom og... ;)
Hvor lenge du har holdt på?

webmoney

Søkemotoroptimist
Til det opprinnelige spørsmålet i denne tråden:

Det er bedre med et digert nettsted enn mange små nisjenettsteder.

Dette er min erfaring.

Ok, da går jeg for det.

Så var det bare å finne ut HVA man skal lage side om. Hehe! Forslag? Sjøl har jeg stor tro på nettsider som handler om å tjene penger på nettsider.

Eller er dette en ting som ikke diskuteres her, ideer man har, i frykt for at andre gjør det samme?

webmoney

Søkemotoroptimist
Det mangler ikke på ideer. Det eneste vi til syvende og sist har for lite av her i verden er tid. Så vi kan gjerne diskutere ideer.

Men nok filosofi.

Jeg synes du skal satse på et emne du brenner for og som du synes det er stas å skrive om. Da holder du nemlig ut å skrive om emnet helt til du har en passe stor lesekrets som besøker bloggen din eller nettstedet ditt med jamne mellomrom.

Problemet er vel kanskje at jeg ikke har skikkelig peiling på noen ting. Det suger litt.. Kan i allefall ikke komme på noe. Er det noe sted på sida sånt som dette diskuteres? Evt en tråd jeg kan ta kikk på? (Joda kan lete sjøl og, men tenkte sånn om dere rent tilfeldigvis skulle komme på en)

Topp