Mange Mac-/Winfanboys her inne?

Hva sverger du til??

• Mac!

Stemmer: 4 25,0%
  • PC med Windows!

Stemmer: 11 68,8%
  • Linux!

Stemmer: 1 6,3%

• Totalt antall stemmer
    16

peterandrej

pensjonert moderator
Mange som sier at Mac er lite valuta for penga i forhold til pris kontra ytelse. Men, dette er ikke helt sant. For, alle komponentene i Macene er av høyeste kvalitet og enda viktigere: de er laget for å passe sammen. I en PC har du en sammensurium av komponenter fra alle verdensdeler som aldri har vært laget med tanke på hverandre.

Klart, hovedkort og prosessor kan kanskje være topp i PCer. Men, de andre komponentene er gjerne crap. I Macer er alt topp. Og, det gir selvsagt en høyere pris.

En annen viktig ting er jo at i macer brukes ALL prosessorkraften på de oppgaver du til enhver holder på med. Slik er det IKKE i en PC. For, hvor mange programmer som belaster systemet må ikke pc-brukere ha kjørende hele tiden? 15? 20? Bare for å nevne de mer vanlige:

- norton antivirus
- AVG antivirus
- Spysweeper
- adaware
- norton internet security
- diskscanning
- osv

For å kjøre alle disse programmene, som jo i realiteten ikke har noe som helst å gjøre med det du vanligvis jobber med, så kreves enormt med prosessorkraft. Derfor MÅ pcer være mye kraftigere enn macer for å ha samme ytelse.

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja, mer og mer av innmaten i en mac er jo egentlig hyllevare nå da peter, men det er ihvertfall hyllevare av topp kvalitet som det er bankers at funker 100% med hverandre, og DET er mer enn man kan si om de fleste pc'er (med mindre man skal opp i samme prisklasse som en mac da).

Det som er både det dumme, og det smarte med mac, er at de ikke har noen skikkelig low-end-maskin. Dermed blir det høyere terskel for å bytte, men du er garantert god reklame ved at folk som først har bytta er desto mer fornøyde.

Hehehe, vidar - jeg har faktisk fundert litt på å kjøre en hardware-babe-spesial på juiced, men kanskje en *nix-babe-spesial også kunne ha vært noe ;)

En ting til som er litt interessant, er jo å se hvor mye større brukerandel mac (og for den saks skyld *nix) har blant folk som driver eget firma/grunderspirer+++

Sist redigert:

picxx

WF 09
Bare for å nevne de mer vanlige:

- norton antivirus
- AVG antivirus
- Spysweeper
- adaware
- norton internet security
- diskscanning
- osv

Om du til en stadighet kjørte alle disse programmene på pc'en din skjønner jeg godt at du skiftet til mac :D

Men, er enig i det at det kreves noe mere av brukeren på en pc (selv om jeg aldri har testet en mac) når du installerer et program. Om du gjør som de aller fleste og bare plug and play'er programmet er det mange som kjører automatisk, har automatisk oppstart etc. De som er litt over snitt datakyndige setter alle disse prosessene du nevner til å kjøre på tidspunkt da pc'en likevel ikke er i bruk til noe annet.

Slik jeg har forstått det bør en som overhodet ikke har peiling på data egentlig kjøpe en mac, for der er det jo igrunnen ikke noe du må passe på likevel. :)

peterandrej

pensjonert moderator
Stemmer det picxx. Du slipper å leke dataingeniør for å kunne jobbe på datamaskinen når du har mac. en stor fordel for oss som faktisk driter i hva som gjør at maskina virker bare den virker sånn at vi får gjort jobben vår. For macbrukere bruker jo "stort sett" maskina til jobb, mens pcfolket i stor grad bruker maskina si som leketøy.

Det er en god grunn til at de fleste spill ikke kodes for mac, men bare for pc. fordi macbrukere er voksne folk som ikke bryr seg om sånt stort sett, og JA: jeg er klar over at dette er en generalisering. Men, tenk litt på det.

Jeg spiller jo også spill selvsagt. Men jeg spiller spilla mine på playstation.

Forøvrig: jeg kjørte ingen av de programmene jeg nevner picxx. Var vel kanskje maskina døde også? Men, jeg nekter å sitte å høre på en satans vifte 24-7 fordi maskina må bruke så mye kraft på slike ad, spy, virus programmer.

Her er vi ved kjernen: vi macbrukere har ikke tid til å sitte å fikle med innstillinger for maskina vår i timesvis fordi vi faktisk har en jobb å gjøre. og siden vi har mac slipper vi det også. bare skru på, jobb og skru av.

Jeg lurer egentlig på: er en av grunnene til at dere liker PCer ganske enkelt fordi dere LIKER å sitte å leke dataingeniører? Er det noe av sjarmen å måtte gjøre diskopprydning og "vedlikeholdsarbeid" og sånt? LIKER dere det? LIKER dere alle problemene?

Jeg tror det er mange som faktisk gjør det. Jeg liker det ikke.

picxx

WF 09
Det som egentlig forundrer meg mest er at mac brukere elsker å starte diskusjoner hvor de kan påpeke hvor suveren en mac er.

Personlig spiller det ikke noen rolle for meg hvilket verktøy jeg bruker, all den tid jeg får jobben gjort.

Alle vet jo også at en toyota er en mye mere driftssikker bil enn subaru, men det er ikke mange som starter en tråd gang på gang for å påpeke dette faktum :D

picxx

WF 09
Om det kun er operativsystemet som suger er det jo fullt mulig å legge inn et annet operativsystem også på en pc.
Problemet mitt om jeg skulle brukt en mac (som jeg overhodet ikke hadde hatt noe imot å prøve) er at jeg likevel enten måtte hatt en pc som 2.de maskin, eller installert en windows emulator på mac'en.

sKrud

Meget sliten student
Det som egentlig forundrer meg mest er at mac brukere elsker å starte diskusjoner hvor de kan påpeke hvor suveren en mac er.

Det er vell et sikkert tegn på at Apple har lykkes i sin markedsføring og at de som bruker mac fortsatt føler seg spesiell..:p

Hvor ofte ser man ikke blogginnlegg hvor mac brukere prøver å forsvare at en mac kosta 60% mer en en tilsvarende pc eller hvor god macen er?

Apple lager utrlig gjennomførte produkter, men det får da være måte på hvor mye man skal skryte av det..

En annen ting, hvorfor er det også _alltid_ slik at en Mac blir sammenlignet med en PackardBell eller en FjottisSeiMens? Dette er jo som å sammenligne en Mercedes E med en thja.. scooter fra Lada... Hvorfor blir aldri pcer i samme prisklasse dratt inn?

Topp