hansson
Langveisfarende
Når det gjelder EK-skatten så legges det til grunn at det er arbeidstaker som tar med ”teleutstyr (mobiltelefon og lignende)” med hjem. Det betyr at det er virksomheten/selskapets utstyr som benyttes og at det faktureres virksomheten/selskapet. Dette er regler uavhengig av selskapsform.
Dermed gjelder de samme kravene i bokføringsloven/forskriften som allerede diskutert.
Så vidt jeg kjenner til så er det ingen retningslinjer/tolkninger som letter på kravene fordi det er et enkeltpersonsforetak.
"ENK = privatperson = dokumentasjonsplikten" tar du rett ut av lufta åpenbart fordi du ikke vet bedre.
Du viser her at du ikke forstår de spesielle forholdene som gjør at praksis for ENK er forskjellig fra AS osv. Privatperson og ENK er to sider av samme sak, siden man ikke ansetter seg selv i et ENK. Dermed blir ikke problemstillingen "hva hvis jeg tar med meg mobilen hjem". Problemstillingen er "Hva hvis jeg har mobilabonnement som jeg også bruker på jobb". Som man ser her Mobilskatten i egen næring: Slik virker den ? risanger.no gjelder det egne regler for personer som har EK-tjenester "i egen bolig i forbindelse med enkeltepersonforetak". Det er ingen pålegg om at disse tjenestene skal stå oppført på firmaet. Da er det inkonsekvent at alle andre tjenester og produkter man kjøper må stå oppført på firmanavnet mens enkelttjenester som dette kan stå på personnavn.
At ENK = privatperson = dokumentasjonsplikten er altså ikke tatt ut av lufta slik Nidermayer hevder, da dette prinsippet er nedfelt i reglene om sjablongfradraget for elektronisk kommunikasjon for ENK.
Tillegg: Her er en annen versjon av Risangers artikkel der det står svart på hvitt at det er det samme om EK-abonnementet står på firmaet eller personnavnet: [naringsdrivende.no] - Artikler: Næringsdrivende og mobilskatten
Sist redigert: