Dette er jo bare svada.
Hvis ikke Skatteetaten kan vise frem en oversikt over hvilke bilagstyper/varetyper som har hvilket krav til firmanavn etc. så kan vel heller ikke en regnskapsfører hjelpe deg med dette. De kan tolke lover og forskrifter, men så lenge denne praksisen er forankret i innarbeidet praksis og ikke i konkrete lover og forskrifter vil du slite under bokettersyn selv om regnskapsføreren har gjort en så god jobb som helst.
Kan noen forklare hvorfor mine regnskapsførere konsekvent har ført alle mine bilag og fakturaer på firmaet mitt uten å nevne en eneste gang at jeg kun har personnavnet mitt på fakturaene?
Dette er selvfølgelig fordi det er innarbeidet praksis og har vært det i alle år. ENK = privatperson = dokumentasjonsplikten er oppfylt når fornavn og etternavn står på kjøpsdokumentet.
44% av landets foretak er ENK, og ikke fortell meg at alle disse har sluttet å føre bredbånd, mobiltelefonabonnementer og annet de får mva-fradrag for på personnavnet. Er det noen her som har leid leilighet på firmanavnet bare for å få lov til å trekke fra hjemmekontoret? Neivel. Og har regnskapsførerne nektet å føre bilagene av den grunn? Nope. Jeg mikser mva og skatt her men dere tar poenget.
Hvis noen har hørt om et bokettersyn der denne typen fakturaer er blitt avvist som ugyldige vil jeg gjerne høre om det. Hvis hypotesen min holder så har ikke bokettersyn slått ned på denne praksisen fordi det ikke er praktisk gjennomførbart uten å forskjellsbehandle ulike varetyper (datamaskiner ikke ok, strømregning ok). Nordino er nok blant de ytterst få som har støtt på en urutinert flisespikker uten gangsyn, og som i etterkant er blitt dekket opp av en overordnet fordi de i prinsippet har rett. Det har de jo i prinsippet, men i praksis har de jo driti fullstendig på draget.
Flisespikkeri, men ja. Det er den direkte konsekvensen av dokumentasjonskravet for denne typen bilag.
Nei, det er ikke konsekvensen av dette dokumentasjonskravet. For så langt jeg kjenner til har enda ingen fått avvist mobiltelefonfakturaen sin fordi den står på privatpersonen. Det er til og med lagt opp til at normen er privatnavnet, i og med at sjablongfradraget ble innført (EK-skatten).