Så over klageteksten igjen og konklusjonen er at Skatteetaten har funnet opp noen nye, subjektive regler i Nordinos tilfelle. De går altså på tvers av det jeg selv fikk opplyst da jeg ringte dem i august i fjor, der saksbehandler syntes det "hørtes helt ukjent ut" med denne tolkingen. Det er oppsiktsvekkende at de ikke har svart på punktene som nevnes, blant annet:
Klagers ønske om å få rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven blir av Skatteetaten tatt som sannhetsbevis for at driftsmiddelet (bærbar PC) var tiltenkt privat bruk. Så langt klager er orientert er det irrelevant for refusjonsspørsmålet hvordan man subjektivt tolker årsakene til hvordan kjøpet ble gjennomført, så lenge det objektivt foreligger sterke indikasjoner på at driftsmiddelet er nødvendig for å drive næringsaktivitet: Det ville være underlig om man i våre dager skulle omsette for 50 000 kroner fra et profesjonelt nettsted uten å ta inn en datamaskin som en del av investeringskostnadene.
Blir spennende å høre med seniorskattejuristen hvilke konsekvenser han tror dette får for regnskapsføring for ENK. Tror jammen jeg ringer ham i morgen.
* I MVA-saker behandles privatperson og ENK som to forskjellige juridiske enheter, mens det i inkassosøksmål er privatpersonen som er juridisk rettssubjekt.
* Usikkerhet om utgifter som blir nektet MVA-refusjon kan eller ikke kan tas med i næringsregnskapet
* Ulike rettigheter for de som kaller firmaet "Firmanavn Etternavn" enn for de som kaller det for "Fornavn Etternavn". Grunnlovsstridig forskjellsbehandling av skattesubjekter.
* Kvitteringer
UTEN navn, på over 1300 kroner, blir behandlet som firmainnkjøp uten noen problemer, mens kvitteringer
MED navn avvises som privat innkjøp (jfr. Nordinos kjøp av konvolutter) (kan ikke konvolutter også brukes privat?).
* Blir umulig å få refundert utgifter til strøm, vann/kloakk/renovasjon, husleie, fasttelefon, bredbånd og annet som står på personnavnet (for hjemmekontor).
* Blir heretter umulig å bruke samme konto privat og til firma. Dette har vært fullt mulig til nå.