Dette er jo en tullediskusjon. Msites tar de gebyrene og de prisene han ønsker og som han finner fornuftige for sin virksomhet. Det er udiskutabelt hans rett som forretningsdrivende.
Dog skal det nevnes at det også er udiskutabelt tullete å ta 40 kr i fakturagebyr for å "dekke kostnader" all den tid kostnadene antagelig langt overstiger 40 kr, og dessuten fordi ordet "gebyr" vekker negative assosiasjoner hos kundene. Det er langt, langt, bedre - etter hva jeg kan fatte i denne saken - å bake inn gebyrene i prisen. Vil man ha et rundt tall er det jo bare å ta 100 kr i steden for 40, slik at man får en pris på 1100,-
At store aktører tar fakturagebyr er ikke så rart. Som oftest prøver de å "lære opp" kunden til å f.eks velge e-faktura (ofte gebyrfritt) framfor postfaktura (oftest gebyrlagt), men samtidig tjener de jo selvsagt masse penger på gebyrene. Netcom har 1 million kunder i Norge, og det sier seg selv at 10 kr i fakturagebyr betyr 10 millioner "ekstra gratis penger", samtidig som de fremdeles kan markedsføre prisene UTEN gebyr og gjennom det framstå som billigere enn det de i realiteten er.
Personlig har jeg tenkt å innføre fakturagebyr på de kundene som på død og liv MÅ ha en faktura tilsendt i posten (gjelder ofte kunder i det offentlige), rett og slett fordi det er annoying å måtte kjøre til posten bare for å poste en faktura.