Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kvitteringsgebyr?

Nutz

Med lem
Hei.
Prøvde meg på en "kjapp en" på posten til Msites ang. billig link der fakturagebyr var nevnt.
Ville ikke dra dette videre i den tråden da den er kun beregnet til salg.

Jeg er stor motstander av fordekte prisøkninger i form av "logiske ting" som gebyrer og "avgifter".
Ved å vanliggjøre slike gebyrer og avgifter så venner man seg og andre til å bli melket også andre steder.
Oi!, det er et gebyr eller en avgift.. Jaja, bare å betale da. For det er jo sikkert riktig.

Når man kjøper en tjeneste, kan man be om å få slippe faktura, men heller be om en kvittering?
Ikke alle som har behov for faktura, bare en liten kvittering på at man faktisk har betalt for varen.
Dette ikke så mye for å slippe unna de skarve 40-60 kronene. men kverrulere på prinsippet.

Må jeg betale for en jævla faktura jeg ikke vil ha?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hm.. godt spørsmål. Nå er det vel oftest slik at jeg ikke får noe fakturagebyr når jeg får den elektronisk i stedenfor pr vanlig post, men det kommer sikkert til å endres på etterhvert.
Det jeg vet er "ulovlig" er å fakturere et vilket som helst miljøgebyr for å dekke inn kostnadene for returselskapet og grønt punkt (står nokså tydelig i TOS husker jeg, men ikke akkurat ordlyden).

Lurer på - siden en faktura ikke bare gjelder som salgsdokument/kontrakt - om det er ulovlig å la være å utstede dette, hvis den skal inn i regnskapet hos den selgende part.
 

hansson

Langveisfarende
Hvem er det som krever deg for fakturagebyr? Det er ikke ulovlig, men ganske unødvendig, da. Tror ikke det har hendt at jeg har fått noe fakturagebyr så lenge fakturaen er elektronisk, bortsett fra Surftown i Danmark som krever inn både fakturagebyr og gebyr på å få betale med visakort (tullinger hele bunten - styr unna).

Når det gjelder kvitteringer ser det ut til at kravene til bilag bare blir strengere, og man må ha navn/firmanavn også på kvitteringene, enten håndskrevet dato/signatur (kjøp under 1000 kr), eller påført av selger (kjøp over 1000 kr).

Bokføringsforskriften:

Ved kontantkjøp fra detaljist kan angivelse av kjøper utelates når vederlaget er lavere enn kr 1.000 inklusive merverdiavgift og varen eller tjenesten ikke er beregnet for videresalg eller som direkte innsatsfaktor i produksjon eller tjenesteleveranse. Når kjøper ikke er angitt, skal den som har foretatt kjøpet påføre formålet eller bruksområdet for varene og tjenestene. Dokumentasjonen skal dateres og signeres.
 

Ståle

Medlem
Helt enig med deg Nutz, fakturagebyr er en uting, men for store selskap med mange kunder så er det gode penger å hente på det. Ta fks Canal Digital 1.6 millioner kunder, og 35 kroner i fakturagebyr. Selvsagt en del eller kanskje de fleste har efaktura eller avtalegiro, men det er nok snakk om betydelige beløp i ekstrainntekt.
 

n0stra

Medlem
Vi tar et gebyr delvis fordi vi må dekke utgifter med å hente inn penger fra de som ikke betaler, for at det tar 2-3 uker før vi har pengene istedet for 1 dag med kort og fordi vi betaler for tjenster som KID-nummer og det krever mer i forhold til regnskap osv.
 

hansson

Langveisfarende
Litt av poenget med KID er vel at transaksjonene kan bokføres automatisk av en rekke regnskapsprogrammer? Selv om det koster 3-4 kroner per transaksjon sparer dere jo masse tid i forhold til å registrere og bokføre innbetalingene manuelt.

Poenget med trege betalere er forståelig. Hvis det finnes kortbetaling tar dere en risiko og tap ved å fakturere, og det kan godt kunden betale for. Men fakturagebyr der man ikke har andre valg synes jeg ikke noe om, som Nutz.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg kuttet ut fakturagebyret for flere år siden etter å ha blitt bombardert med masing fra kunder. Istedenfor økte jeg timeprisen - ingen klager...moralen i historien: gebyr er fy.
 

picxx

Well-Known Member
Som Rune sier er det vel når ordet klinger "gebyr" at folk skyr unna.

Hadde Msites skrevet at linken kostet 1040.- ekskl. mva ville ingen reagert.
Så unngå ord med nagativ ladning overfor kunden må vel moralen bli ;)

Ang. selve gebyret er det sikkert en kostnad som skal dekkes inn overfor en 3.de part.
Bruker man f.eks. noen til å sende ut fakturaer for seg må man gjerne betale for dette, og kostanden skal dekkes inn igjen, noe som er helt normalt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg må ærlig talt si at nå sitter jeg og humrer litt i skjegget her.

At det stilles spørsmål rundt et fakturagebyr synes jeg begynner å bli til et smålige!

I dag skal man ha ting så billig som mulig og jeg har sett flere diskusjoner rundt på nett hvor man ikke forstår hvorfor ting koster. Og, når man da synliggjør dette så blir det klaging da og!?!

La oss snu litt på saker og ting. Vil ikke DU si at det er bedre at den som påfører kostnaden også betaler for den? I stedet for at du skal sitte og dekke inn kostnadene til alle andre som handler hos samme bedrift? Og, er det ikke bedre at DU får varen enda rimeligere fordi at selger kun tar inn de FAKTISKE kostnadene rundt administrasjon/faktura etc?

Når det kommer til det konkrete tilfellet hvor jeg har informert om et fakturagebyr på 40,- så kan jeg må rimelig stor sikkerhet si at det hadde blitt kommentarer på at jeg skulle ha den odde summen 1040,- også...

Folket her på WF har alt for ofte et behov for å henge seg opp i detaljer rundt kjøp og salg som tilbys her inne.

Jeg kjenner forøvrig til mange som bruker fakturagebyr, så det er ikke så uvanlig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Syns det er størrelsen på beløpet som avgjør om det er latterlig med fakturagebyr eller ikke. Er det f.ex. en tjeneste til f.ex. noen få hundre, spesielt hvis den skal faktureres fast, f.ex. hver måned, så syns jeg det blir mer forståelig med fakturagebyr. Er det snakk om engangsgreier, kanskje en tusenlapp eller mer, så syns jeg det blir tåpelig med fakturagebyr - IHVERTFALL hvis det er snakk om femsifra tall.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Syns det er størrelsen på beløpet som avgjør om det er latterlig med fakturagebyr eller ikke. Er det f.ex. en tjeneste til f.ex. noen få hundre, spesielt hvis den skal faktureres fast, f.ex. hver måned, så syns jeg det blir mer forståelig med fakturagebyr. Er det snakk om engangsgreier, kanskje en tusenlapp eller mer, så syns jeg det blir tåpelig med fakturagebyr - IHVERTFALL hvis det er snakk om femsifra tall.

Ved 1000 NOK er 40 NOK 4% av brutto! Har du 4% å gi bort av fortjenesten din på småbeløp som 1000?
Dette er en forholdsvis stor kostnad og bør kunne dekkes inn via et fakturagebyr, noe som gjør det både forutsigbart og enkelt i forhold til å holde prisene nede på de produkter/tjenester man tilbyr.
 

Nutz

Med lem
Men seriøst..
Dersom selger har behov for en faktura, så burde det være han som bør ta kostnaden.
Er det ikke litt sært at man må betale selger for at de skal be deg om penger?
 

n0stra

Medlem
Men seriøst..
Dersom selger har behov for en faktura, så burde det være han som bør ta kostnaden.
Er det ikke litt sært at man må betale selger for at de skal be deg om penger?

Nå er det vel heller slik at kjøper betaler for å handle på krita, noe man gjør når man kjøper med faktura. Man får varen før man betaler noe som innebærer både at selger må stole på deg, går glipp av renteinntekter, får dårlige cashflow osv osv. Kjøper er med andre ord en risiko og for mange innebærer jobben med å lage en faktura samt følge opp disse en kostnad som er større enn å selge varen.

Det er en tjeneste man gir kunden. Å kjøpe noe på faktura er å kjøpe på kreditt, hadde man gjort opp for seg med en gang så hadde man sluppet å betale ekstra.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Faktura er også et salgsdokument (kontrakt) og er hos de fleste en del av de faste rutinene. Jeg kjenner faktisk ingen som jobber uten faktura ut, bortsett fra en del butikker - men de har nok av kostnader og krav på dokumentasjon og andre rutiner (teller pengene, ta de til banken) ved å akseptere kontant betaling.

En annen kostnad som jeg har er bankkonto ("hadde man gjort opp for seg cash hadde man sluppet denne kostnaden også"). Næh...

For meg er saken nok slik at jeg godtar fakturagebyr når jeg ønsker å ha den tilsendt pr vanlig epost. Kostnaden forsvarer slik jeg forstår det utskrift og postlegging.
Det virker være at det sklir ut litt.
 

sta

Medlem
For meg er saken nok slik at jeg godtar fakturagebyr når jeg ønsker å ha den tilsendt pr vanlig epost. Kostnaden forsvarer slik jeg forstår det utskrift og postlegging.
Det virker være at det sklir ut litt.

Helt enig. Gir selger mulighet for å motta faktura digitalt, betale via AutoGiro, etc. uten fakturagebyr, ser jeg ikke noe galt i at det ilegges gebyr for de som ønsker faktura tilsendt pr. post. Problemet er de plassene der man ikke har noe valg. Så lenge det er opplyst på forhånd at fakturagebyr oppkreves så er det jo greit, da kan jeg som kjøper velge å gå en annen plass, men desverre er det etterhvert mange som ikke forteller om dette i forkant.

Litt søkt, men alikevel; Argumentet for fakturagebyr er at det skal dekke kostnaden ifbm. faktureringen - greit nok, jeg har også kostnader med å betale fakturaen. Er det da greit at jeg ilegger selger et betalingsgebyr? Tror de fleste selgere hadde reagert negativt på dette.
 
Topp