Kvalitetssikring av sider som elance, odesk, rentacoder

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Har over en periode lagt ut endel småoppgaver (samt noen større) på sider som odesk, elance og rentacoder. Kort sagt, så er opplevelsen min ganske dårlig når det gjelder større prosjekter, mens den er helt ok (de får jobben gjort) når det gjelder mindre prosjekter.

For hvert prosjekt jeg legger ut får jeg 20-30 indere som søker, alle med det samme kjedelige innlegget som bruker evigheter på å liste opp alle sertifiseringene de har, som ikke er i nærheten relevant til mine oppdrag eller behov. I tillegg lister de fleste opp portfolioen sin som består av typiske "indiske sider".

Jeg kunne tenke meg et slikt nettsted som holder litt høyere kvalitet. Et nettsted som ikke er for de som er ute etter lavest mulig pris, men som også ønsker litt kvalitet over arbeidet. Et nettsted hvor seriøse frilansere og firmaer melder interessen for oppdragene mine. Disse vil da ha gode portfolioer og referanser, samt god forståelse av språket Engelsk.

Kravene for å få melde seg inn vil også være mye strengere. Jeg ser for meg en kostnad både for oppdragsgiver og oppdragstaker (engangssum). Allerede her vil mange filteres ut.

Jeg ser for meg en verifiseringsprosess lignende Google Webmaster Tools sin når man skal bevise at man eier et nettsted. Det man må da gjøre er å 1) laste opp en fil 2) laste opp en meta. Dette kan forøvrig slettes etter verifiseringen er gjort.

Krav til oppdragsgiver:
- Engangssum
- Kredittkort må verifiseres.
- Harde krav til oppdragsbeskrivelse (en grundig undersøkelse vil bli gjort for å finne ut hvilken informasjon som er vital og nyttig for oppdragstaker for å komme i gang). Denne vil bli manuelt godkjent.
- Kostnad for å legge ut oppdrag, for å dekke kostnaden av en manuel verifiseringsprosess av alle nye oppdrag.
- Forhåndsbetaling av hele eller deler av beløpet (avhengig av oppdragets størrelse).

Krav til arbeidstaker:
- Engangssum
- Verifisering av egne nettsteder
- Verifisering av portfolio (arbeidstaker må da gå gjennom samme prosses for å bevise at han har hatt medvirke i noen av disse sidene).
- Mulighet for å laste opp andre type medier i profil (f.eks foto, banner annonser, dokumenter, visittkort eller andre typer filer).

Alle summene vil være symbolske, mest for å få vekk useriøse og svindlere (de har jo en tendens til å skygge unna selv om det bare er snakk om noen få dollar).

Når en oppdragsgiver legger ut et oppdrag kan folk velge å svare på disse. Alle arbeidstakere som matcher kriteriene til arbeidsgiver vil få automatisk tilsendt varsel på mail. Arbeidstaker vil da få mulighet til å melde sin interesse for oppdraget. Arbeidstaker vil kunne se hvor mange andre som har vist sin interesse, men vil ikke kunne se hvem eller andre detaljer.

For å øke sikringen enda mer kan nettstedet operere som en escrow tjeneste, hvor pengene holdes av en nøytral part til begge parter er fornøyde. Dette til en lav kostnad selvfølgelig.

Det jeg sitter å stusser på er om en tjeneste med slike strenge krav hadde hatt en sjanse på dagens marked? Jeg vet selv at jeg hadde elsket et slikt nettverk, men jeg vet ikke om frilansere og bedrifter som er ute etter oppdrag ville vært interessert i å ta del av et slikt nettverk, hvor de må konkurrere med andre for å få oppdragene?

Jeg er ikke i tvil om at noe slikt ville hatt livets rett, kunne sikkert fungert også på det norske markedet alene, men på et internasjonalt marked tror jeg det ville fungert utmerket.

Ville jo dessuten også vært enklere for oppdragsgivere, gitt mer trygghet i forhold til hva man får - om arbeidstakerne måtte verifiseres på forhånd.

Noen som f.eks har fått med seg saken om Jon Engle #savejon på Twitter? Har en mistenke om at han ikke er alene om dette og at svært mye av design man finner på contest sider er rip-offs, plagiater, stockart osv. Noe som på lengre sikt fint kan skade oppdragsgiver ganske kraftig.

ptomter

Medlem
Er virkelig enig i det Kenneth sier her ang. rentacoder osv. sist jeg la ut noe på renacoder ga jeg et miniprosjekt til 1 så ble den kanselert siden han viste ikke og slik skjedde 3 ganger til med samme prosjektet totalt 4 sider.

Det burde absolutt være en slik side og tror også det ville vært marked for det både her i norge. En side hvor folk bli kvalitetsikret litt mere på hva de har av kunnskap.

Ser folk legger ut på blant annet finn.no og at dem er "webdesigner" så er det liksom rørleggeren i gata som mekker noe i word. Samme som på norskwebforum.no når noen legger ut noe der så er det som regell de som lager "donald duck" sider som også får oppdraget og priser seg slikt ned at de i tilegg ødelegger for oss andre som driver særiøst.

Krister

Romteknolog
En ting er sikkert. det ligger penger i ett slikt norsk system, med tanke på at man kan da en liten utgift av pengene som går til koderen ;)

Hvis noen har lyst til å lage noe slikt, så meld meg med. Har hatt lyst på et sted å lete etter jobber en god stund nå :D

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det jeg ønsker som skiller det fra andre nettverk vil være at det er mye mer kvalitetssikring. Ikke noe "I'm Abdul from India, I have 2004042 ISO Certificate First Aid kit good english 500 employees US manager high education big balls" greier, som lager blurete templates du føler går på rundtgang blant inderne! Derfor vil det koste fra begge parter å delta, ikke noe som koster skjorta selvfølgelig, bare en som for administrasjon (absolutt alle vil bli verifisert av et levende menneske som vil vurdere alle som kommer inn).

Med andre ord, for oppdragsgivere vil man slippe selverklærte titler som satser på masseproduksjon av design.

Hva slags priser vil dere påstå er alrighte for et å delta i et slik nettverk? både for arbeidsgivere og arbeidstagere?

Keanu

Geek
God ide, men jeg ser noen problemer med det. Vennligst se på det som konstruktiv kritikk, ikke som nedskyting av ideer. :)

For at man skal kvalitetssikre både arbeidsgivere og arbeidstakere, må man ha kvalifiserte folk for å ta seg av dette. Gode folk på prosjektutvikling, programmering og designere koster penger, som jeg da antar skal finansieres av de som blir kvalitetssikret, altså gjennom "opptaksavgiften".

Jeg vil anta det minst vil koste noen hundre kroner per opptak, trolig godt over tusenlappen om det skal gjøres skikkelig.

Greit nok, de fleste seriøse har ikke noen problemer med å betale dette enten de er prosjektgivere eller frilansere. Men de vil ikke kaste penger ut av vinduet, og før siden har en betydelig brukerbase og annerkjennelse, ser jeg store problemer med å "få ballen til å rulle".

Problemet er altså at jeg ser ikke for meg at man kan ha en registreringsavgift på, la oss si, 1000 kroner, før siden får litt størrelse. Selvsagt er det mulig å satse på tap i starten og kvalitetssikre f.eks. de hundre første gratis (noe som sikkert kunne vært god reklame også), om man virkelig har tro på prosjektet.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Med kvalitetssikring vil det selvfølgelig ikke være et dedikert staff som sitter døgnet rundt å sjekker alle som registerer seg. Det vil heller ikke være noe grundig sjekk hvor man går gjennom en lang sjekkliste, da dette vil bli alt for komplisert. Det jeg mener er at noen manuelt sjekker alle søkere som kommer inn, at de har fylt ut søknaden sin skikkelig og at de har lagt ut portfolioen sin. Målet er ikke å utelukke 100% av de med dårlig kvalitet etter standaren som blir satt, målet er å få til en side med betraktelig høyere nivå enn de nåværende eksisterende sidene. F.eks, for en arbeidstaker som skal registere seg må han jo da gjennom tre prosesser som jeg tror vil utelukke flesteparten av de useriøse eller de som produsere enormt dårlige resultater:

- Avgift for å melde seg inn (f.eks US$20)
- Automatisk verifisering av nettsider som legges i portfolio (gjennom filopplastning eller meta)
- Korrekt utfylt profil

Dette vil gå automatisk og jeg regner med at bare disse 3 stegene vil utelukke flesteparten. Av de som fullfører disse 3 stegene, så må det fortsatt til en manuel godkjenning før de slipper helt inn. Denne manuelle godkjenningen vil gå ut på å ta en rask titt gjennom profilen (er det skrevet seriøs informasjon i profilen?) og en rask titt på nettsidene (Man kan avgjøre mye av kvaliteten på en nettside bare ved førsteinntrykket man får av siden, men trenger ikke alltid gå til verks å sjekke i flere nettlesere, kildekoden osv).

Arbeidsgivere må gjennom 2 steg:

- Avgift for registering (US$20-40)
- Korrekt utfylt profil

Arbeidsgivere må da gjennom en mindre prosess for å registere seg, men må til gjengjeld igjennom en lengre prosess for å legge ut oppdrag.

Jeg ser for meg at 3 typer jobber kan legges ut må nettsiden:

1. Quick jobs: Jobber som kan gjøres raskt, f.eks alle jobber som tar mindre enn 100 timer. Dette kan være oppretting av skjemaer, feilsøking, fikse småfeil og diverse andre småoppgaver.

2. Projects: Større prosjekter, hvor en frilanser eller et team må gå sammen for å få fullført jobben. Alt over 100 timer vil da gå her.

3. Hire: Ansettelser. I.o.m at det vil samles mange her så skader det kanskje ikke å ta med. Denne burde komme i en senere runde av nettsiden og ikke ved lansering, da den høyst sannsynlig vil ha minst trafikk. Det vil trekke ned inntrykket på siden om den har mange tomme områder, derfor burde ikke denne komme før nettstedet har betydelig aktivtet.

Jeg tror ikke nettstedet bør begrense seg til webdesignere, programmere osv. Den bør også ta for seg markedsføring, brukervennlighet og andre business-relaterte tjenester. Kanskje et firma i London har lyst til å kjøre en markedsundersøkelse på et universitet i New York? Da kan de hyre inn en gjeng til å utføre markedsundersøkelsen lokalt i NY, mens de kan leie et annet firma fra hvor som helst til å lage spørreundersøkelsen (fordi de kanskje er flinkere på dette området enn teamet i NY er).

Jeg ser heller ikke for meg at det skal være en auksjonsløsning, hvor folk byr på prosjektene. Om arbeidsgiver føler prisen er for høy står han fritt til å prute selv, si nei eller rett og slett skaffe seg et større budsjett. Dette vil da foregå mellom de partene direkte, uten noe innblandelse fra nettstedet.

Målet vil ikke være å få det biligst mulig, men å gjøre ting mer effektivt og raskere. Dette vil være en side for de som vil ha kvalitet, fremfor kvantitet (raskt og dårlig arbeid til en lavere pris). Trossalt, man får hva man betaler for. Denne siden vil da gi "the best of all worlds".

Jeg deltok nylig i arbeidet på et prosjekt hvor 3 team fra 3 forskjellige tidssoner jobber 24 timer i døgnet på prosjektet: Jeg og noen til satt i Australia og jobbet. Når vi ble ferdige tok noen over i London, som igjen gikk videre til Seattle i USA. Arbeidet på dette prosjektet gikk nesten alle 24 timene i døgnet og ble unnagjort kjempefort. Ikke nok med at det gikk fort, men firmaet som sto bak det hadde også håndplukket folk verden rundt slik at de samtidig fikk høyst mulig kvalitet på arbeidet som ble lurt. Logger og kommunikasjon mellom arbeidere gikk gjennom et webinterface.

Om man ikke skal ha en auksjonsløsning, kan man heller ha noe liknende. F.eks at arbeidsgiver legger ut en anbud og arbeidstakeren kan komme med tilbud - kun arbeidsgiver kan da se de forskjellige tilbudene. Altså ikke en åpen løsning hvor man ser de forskjellige tilbudene.

Mange muligheter her uansett og tror en slik idé har livets rett.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det var akkurat noe i den duren jeg tenkte meg. Selvfølgelig må arbeidsgiver sette et ca budsjett så alle arbeidstakere ved ca hvor landet ligger. De har da lov til å sende inn sine ca bud, uansett om de er over eller under. Det kan jo fort være noen ærlige sjeler som innser at en arbeidsgiver som vil ha satt opp en wordpress side med en ferdigkjøpt template med et budsjett på 20 000 kroner vil være greie å tilby dette for en langt lavere pris (kan jo fort bli mer fremtidig arbeid av slikt), eller omvendt - et firma som vil ha bygget en hel portal med budsjett på 10 000 kroner.

zapotek

Medlem
Hva med å gjøre inngangsprisen for å bli med relativt høy, vil ikke dette filtrere ut en del av de useriøse? 20 Dollar er jo veldig lite.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Man trenger jo fortsatt mange brukere for at det skal bli noe suksess. Det går jo eventuelt ann å trappe det oppover..

Første 100 brukere (pluss spesielt inviterte) på begge sider får bli med gratis.
Deretter blir det US$20 for de neste 1000 aktive brukerene.
Deretter går det opp igjen til man når maksprisen, selv om jeg ikke tror den skal være noe særlig høyere enn US$30-50.

sKrud

Meget sliten student
Ikke for å gå heelt OT: Men det lar seg faktisk spesifisere rimelig bra hvordan folk du vil ha til å gjøre jobben, både på elance og RAC.. Du kan til og med spesifisere hvilke land den som tar jobben kommer fra..

Men om en ide som denne skulle få overleve i dag, må du nok sikte noe høyere enn kun norge..da må du ta sikte på skandinavia/evt. europa...

Topp