Markedføringsloven § 15, som jeg har linket til 2 ganger i denne tråden, begynner med:
"I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin)."
Nå er det jo slik at Tonny faktisk har samtykket i motta markedsføringshenvendelser ettersom han har krysset av for å motta et "nyhetsbrev", og det virker som det ikke er helt klarhet rundt loven, og hele paragraf 15 lyder:
§ 15. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder
I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).
Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon.
Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.
Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon.
Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her.
Tar for ordens skyld også med Ehandelslovens paragraf 9:
§ 9. Tjenesteyterens opplysningsplikt ved elektronisk markedsføring
Ved elektronisk markedsføring skal det fremgå klart hvem markedsføringen skjer på vegne av. Sendes uanmodet markedsføring ved hjelp av elektronisk post, skal det fremgå at meldingene inneholder markedsføring idet meldingene mottas.
Hvis det angis priser i forbindelse med en informasjonssamfunnstjeneste, skal det opplyses om avgifter og leveringsomkostninger. I forbrukerforhold skal det opplyses om totalkostnadene forbrukeren skal betale, medregnet alle avgifter og leveringskostnader, med mindre opplysninger om prisen for tjenesten er regulert i annen lovgivning.
Reklametilbud, som for eksempel rabatter, premier og gaver, skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å benytte seg av tilbudene skal være klare og lett tilgjengelige.
Salgsfremmende konkurranser eller spill skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å delta i konkurransene eller spillene skal være klare og lett tilgjengelige.
Markedsføringslovens bestemmelser gjelder i tillegg til bestemmelsene i paragrafen her.
For å ta det litt med teskje, så sier altså loven at man ikke kan sende ut markedsføringshenvendelser til e-post adresser som er personlige, med andre ord kan man fint sende slike henvendelser til
post@tonny.no, men altså ikke til
tonny@tonny.no, uten at det innhentes samtykke på forhånd.
Videre sier loven at dersom det er et eksisterende kundeforhold kan man sende slike henvendelser uten forutgående samtykke dersom det gjelder "varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på".
Det det derimot ikke står noe om er at det dersom man på forhånd har samtykket til å motta markedsføringshenvendelser så må disse henvendelsene følge visse retningslinjer i forhold til at innholdet må gjelde tilsvarende ytelser som et eksisterende kundeforhold bygger på, noe det heller ikke trenger å gjøre.
Har man samtykket i å motta markedsføringshenvendelser, ofte også kalt reklame, nyhetsbrev eller whatever den enkelte bedriften velger å kalle det, så står avsender fritt til å forme innholdet etter eget ønske.
Regelen om at slike henvendelser skal ha innhold som er relevant i forhold til et eksisterende kundeforhold gjelder kun dersom unntaket om at det faktisk eksisterer et kundeforhold benyttes, og at man således ikke må ha forutgående samtykke fra "fysiske personer" før man sender ut markedsføringshenvendelser.
I forarbeidene til loven står følgende om begrepsoppfatningen av "tilsvarende varer, tjenester eller ytelser":
Unntaket gjelder kun ved markedsføring av den næringsdrivendes egne varer eller tjenester, tilsvarende dem som det eksisterende kundeforholdet bygger på. Kravet om at det kun er ”tilsvarende” varer og tjenester som det eksisterende kundeforholdet er basert på, tolkes strengt. Dersom kunden har kjøpt en PC, vil ”tilsvarende” være andre PC’er, men ikke programvare eller mobiltelefoner kompatible med den PC’en som er kjøpt.
Eksempelet er hentet fra lovens forarbeider, og illustrerer at dette unntaket er meget snevert.
Forbrukerombudet har forøvrig også i en forhåndsuttalelse nevnt :
En markedsføringshenvendelse vil i første rekke være en henvendelse hvor formålet med henvendelsen er å påvirke til kjøp av en vare eller tjeneste.
I tillegg til det som tradisjonelt kan betegnes som markedsføring eller annonser, vil også det som etter vanlig språkbruk betegnes som informasjon eller nyhetsbrev, i visse tilfelle kunne sies å være markedsføring.
Etter Forbrukerombudets vurdering er det ikke avgjørende hva en henvendelse kalles eller utgir seg for å være, så lenge en vurdering av henvendelsens innhold viser at formålet med henvendelsen er markedsføring.
Henvendelser som inneholder en kombinasjon av nyheter/brukerinformasjon og markedsføring, omfattes også av ordlyden i § 15. Det kreves derfor på samme måte som for andre markedsføringshenvendelser, at forbrukerne på forhånd må ha gitt samtykke til å motta denne typen henvendelser.
Utsendelse av forespørsel om man ønsker å gi samtykke, skal regnes som en markedsføringshenvendelse. Slike forespørsler kan derfor ikke sendes ut.
Nyhetsbrev og markedsundersøkelser
Næringsdrivendes elektroniske nyhetsbrev vil være omfattet av forbudet, hvis formålet med nyhetsbrevet er å markedsføre egne eller andres produkter. Henvendelser som reelt sett er markedsføring bør generelt sett betegnes som dette og ikke som nyhetsbrev. En elektronisk markedsundersøkelse som reelt sett er markedsføring for avsenderen eller dennes samarbeidspartnere, vil også være omfattet av forbudet.
Jeg kan derfor nesten garantere at du feiltolker lovteksten, og at dette helt og holdent er lovlig på alle måter, uansett hvordan du vrenger og vrir på lovverket.
Forøvrig enig at det er en uting når noen i utgangspunktet registrerer seg for å motta gode tilbud på datamaskiner, og så følge opp det "samtykket" ved å sende reklame for søsterselskapets kakeformer og badehåndklær.