Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan man få åpnet kontoen igjen?

Dag Frogner

Supermedlem
Nå merker jeg at jeg er rimelig drittlei av Google og deres måte å behandle Adsense-kunder på. Jeg hadde tidligere en konto som plutselig ble stengt pga "ugyldige klikk". Jeg har aldri (ihvertfall med vilje) klikket på noen av mine egne annonser, men som kjent er det liten eller ingen sjanse for å få gjenåpnet en konto. Det er jo komplett umulig å få noe svar fra de.

Det verste med dette er jo at de bare sender ut en standard epost uten mulighet til å svare dem. Det finnes så vidt jeg vet ingen mulighet for å komme i kontakt med de og dette gjør at folk (som meg) får kontoene stengt uten noen mulighet til å kunne "forsvare" seg eller på annen måte få et skikkelig svar på hvorfor dette skjedde.

Broren min opprettet en konto som jeg skulle bruke på siden min og det har jeg gjort i litt over en uke nå uten problemer. Så i stad kom denne mailen:

Hei!

Etter en gjennomgang av våre opplysninger, har vi kommet fram til at
AdSense-kontoen din utgjør en risiko for generering av ugyldig aktivitet.
Fordi vi har et ansvar for å beskytte våre AdWords-annonsører fra
kostnadsøkning på grunn av ugyldig aktivitet, har vi måttet deaktivere
AdSense-kontoen din. Din utestående saldo og Googles del av inntektene vil
begge bli refundert tilbake til annonsørene som ble påvirket av
aktiviteten.

Hva f*** er dette for noe piss? Nok en standard-mail som de sender ut og vips sitter jeg der igjen uten Adsense-annonser på siden min og fullstendig uten mulighet til å få gjort noe som helst med det.

Er så dritt lei av måten Google herjer med folk, hvorfor kan de ikke i det minste la meg få et skikkelig svar på hva de driver med? Hvordan begrunner de "AdSense-kontoen din utgjør en risiko for generering av ugyldig aktivitet"?? For meg er det bare et svada-svar. Det sier meg absolutt ingenting....tydelig at Google har vokst seg aaaaltfor store og tillater seg å gjøre akkurat det som passer de.
 

allegretto

Medlem
King-Nothing, jeg har opplevd akkurat det samme. Fikk først stengt min egen, for deretter å få samme beskjed da jeg benyttet en venn av meg sin konto.

Jeg har aldri klikket på mine egne ads, og fulgt alle retningslinjer. Du vil desverre aldri få svar/forklaring fra google, og kan nok glemme å få åpnet igjen kontoene.
 

Erlend

Medlem
Ja, det er vel sånn det er, men det irriterer meg noe grenseløst.

At de kan være så "feige" å bare gjemme seg bak disse fabrikerte epostene istedet for å gi oss skikkelige svar.
Det blir gjerne sånn når Google er så store som de er. Personlig kundeservice blir bare gitt til de annonsørene som tjener gode penger. Men et spørsmål: Ble kontoen stengt på grunn av at du har hatt en tidligere, eller på grunn av ugyldige klikk?
 
Er du sikker på at det er "ugyldige klikk" det er snakk om? Det er ikke plasseringen av annonsene - evt. kombindert med tekst, bilder og evt. annonser fra andre leverandører - som G betrakter som utløsende for denne "ugyldig aktiviteten"? Bare spør ettersom det virker som om det er annonser på samme nettside(r) som G atter en gang slår ned på - uten at man har klikket på egne annonser.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Erlend: Det var det jeg skrev som stod i mailen fra dem. Altså ble den stengt pga at "AdSense-kontoen din utgjør en risiko for generering av ugyldig aktivitet". Det har med andre ord ikke skjedd noe som helst, men for Google er det tydeligvis nok at det er en risiko.

Blir som om stortinget skulle forby å kjøre bil fordi det er en risiko for at folk kan blir påkjørt og drept.

Magnus: Nei, nå er det ikke snakk om ugyldige klikk. Har kun én annonse pr side (grensen er tre). Jeg vet ikke selv hva som er grunnen og jeg får jo heller ikke noe personlig svar fra de, så da er det ikke mye å gjøre...
 

i-net

Medlem
Det er dessverre deres tjeneste og deres regler. Det er ingen menneskerett å ha en adsense konto. Ingenting man kan gjøre enn å gå for andre inntektsmetoder.
 

kongen

kongemedlem
Legg merke til den første setningen i eposten fra Google:

"Etter en gjennomgang av våre opplysninger"

Når man legger opp Adsense på et "svartelistet" domene vil den nye kontoen bli stengt. Google har avanserte metoder til å finne en tidligere "sorteper" (alle domener fra forrige adsense-konto, alle ip-adresser, kort, bankkonto, alt).

Hvis alt har vært nytt, ny person, ny betalingskort, benyttet ny ip-adresse ved innlogging, og ikke minst: nytt domene, så kanskje du kunne ha fått beholdt den nye kontoen. Shit happens, men beklageligvis så vil man som regel bli utestengt for alltid når man førts blir utestengt. Dette gjelder sannsynligvis også TD, CJ, ClickBank og alle andre annonsenettverk.

Du kan kanskje finne ut mer om hvorfor din konto ble stengt ved å besøke Adsense-bloggen eller Adsense-forumet. Du kan også finne informasjon om kanselerte kontoer ved å se på Vanlige spørsmål om deaktivert konto.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg ville vel tro at om domenet mitt er svartelistet, så ville jeg ikke få godkjent søknaden i første omgang?

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig å ha en ny konto på samme domene så lenge det er en ny person. Regelen sier vel én konto pr person?

Poenget mitt er jo at når de først stenger kontoer så kan de gi en god grunn. Jeg har mer problemer med å akseptere dette enn jeg har å akseptere det faktum at den ble stengt i utgangspunktet.
 

Erlend

Medlem
Fikk du åpnet Adsense-kontoen igjen? Ser du kjører Adsense på Finndittkredittkort.com. Bra jobba ;)
 
Topp