Kan jeg anmelde kunder for svindel?

Bjørnar

Gründer
Hei,

Jeg har to kunder hvor jeg har levert webdesign, men ikke webhotell. Jeg har nå ikke noe makt over innholdet som ligger der.

I tillegg har jeg levert annonser for et tredje firma.

På mail har jeg bekreftelse på at jeg kan sende dem faktura på det og det beløpet, og alle skulle være fornøyde. Dette gjelder alle tre kundene, så jeg føler at jeg har sterke kort.

Problemet er at det aldri kommer noen penger. To av kundene gjelder for desember 2008, mens den siste gjelder for 2009.

Jeg har sendt faktura og purring. Jeg får ikke tak i to av dem på telefon, den siste har jeg ikke prøvd (beløpet er så lavt som en 500-lapp på den siste kunden).

Kan jeg anmelde disse tre firmaene for svindel? Kan jeg sende dem brev om at jeg vil anmelde dem for svindel?

Det er ikke store pengene det er snakk om, det er ca 15K eks mva. Men jeg misliker sterkt å bli lurt.

Hva kan jeg gjøre videre her?

Bjørnar

Vært borte i liknende selv, flere ganger. Når det gjelder inkassovarsel mener jeg det er slik at man faktisk må ha en avtale med et inkassoselskap for å kunde sende ut varsel? Ellers vil det jo være tomme trusler.

Går jo an å høre med et inkassoselskap, mange av dem.

Ståle

Medlem
Det er jo på en måte ikke svindel i ordets rette forstand å ikke betale regningene sine. Hadde vel vært mer svindel hvis de hadde betalt, og du ikke hadde levert varene.

Uansett, sjekk opp regelverket ang purring og inkasso. Følg dette, og legg på gebyrer/renter etter de rette satsene. Du kan også sende ut inkassovarsel selv, uten å ha en avtale med et inkassoselskap. Det sies dog at det ikke er god "inkassoskikk" å sende ut varsel hvis du ikke har tenkt å sende saken til inkasso.

Litt lesestoff:
Bedin - Purring-Inkasso-guide

Lykke til med å skaffe pengene dine.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
1. Det er ikke svindel - det er en faktura som har forfalt og ikke har blitt betalt. Svindel er hvis du bestiller en bil og bare får en lekebil av lego.

2. Selvsagt kan du inndrive kravet via inkasso! Du har vel kontrakt? Epost-korrespondanse? Bevis som sier at du har levert produktet dere avtalte? Hvis ja - så er jo saken grei; du har levert og skal ha betalt. Det er mange ting du kan gjøre, men disse er vel de nærmeste:

a) prøv å få tak i dem en siste gang og si at du setter igang med skritt for inndrivelse hvis ikke faktura betales innen 14 dager
b) etter dette ringer du enten et inkassoselskap eller namsmannen. Namsmannen er veldig fin. Du får da staten til å inndrive penga for deg. I en sak der du har bevis for at du både har levert produkt og fått aksept på dette - så vil du få medhold.

Husk å beregne forsinkelsesrente og purregebyrer!

Bjørnar

Gründer
Takk, for tilbakemedinger! Dere har rett, det er ikke svindel. J

peterandrej:
1. Ja, jeg har epost-korrespondanse som sier i klartekst noe sånn "vi er fornøyde, send faktura!" I korrespondansen har jeg også ting som leveringstid, pris, hva som skal leveres etc. Men jeg har ikke noe signert kontrakt (hvem gjør vel det lengre? Kan jo bli mobilkunde uten signert kontrakt)

2. Du har rett. Det blir inkasso. Noen som har noen anbefalinger der i gården?

Takk for meget gode svar, og takk for linken Ståle!

Dette var knakende, ryktepoeng gis!

Fredrik

Medlem
Gangen i det er som følger: Først sender du en faktura. Fire dager etter forfall sender du en papirfaktura i posten som heter inkassovarsel med 14 dagers frist. Her er det viktig at det står inkassovarsel. Når den ikke blir betalt sender inkassoselskapet inkassokrav etter 4 nye dager.

Det å få et inkassoselskap til å gjøre jobben for deg bør ikke koste noe. Istedet tar de gebyrene.

Christian

Medlem
I følge mitt inkassofirma kan du ikke gjøre det, men det må noen purringer. Men men.

Men å bruke inkassofirma er ikke så veldig vanskelig. Lag en avtale med noen og send de en fakturakopi, så gjør de resten.

I dette leddet trenger du ikke tenke på dokumentasjon osv, det trenger du først gjøre hvis de begynner å bestride kravet. Dog, noe jeg aldri har opplevd før.

Altberger

Medlem
Er fordringen omtvistet?

Du kan ikke sende inkasso om fordringen er omtvistet.
Om kunden ikke er enig i kravet kan ikke inkassobyrået ta saken.

Du bør ha kontrakt! Da er du sikret.

Siden du ikke har det bør du se etter hva du har av epostkorrespondanse. Står det noe om priser der? Fikk du ham (kunden) til å bekrefte med ja pr mail? Mail er ikke holdbart rent juridisk men det er da i alle fall noe.

Det jeg pleier å gjøre er å kreve 50 % ved oppstart og 50 % ved levering. Det funker bra.
Men... du bør ha en signert kontrakt.

Jeg ville ringt de hyppig jeg. Også han på 500 kr

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Du bør ha kontrakt! Da er du sikret.

Om du ikke har det bør du se etter hva du har av epostkorrespondanse. Står det noe om priser der? Fikk du ham (kunden) til å bekrefte med ja pr mail? Mail er ikke holdbart rent juridisk mendet er da i alle fall noe.

Kontrakt med aksept er selvsagt best, men jeg spurte min advokatvenn for en stund siden om dette - og han (som jo er jurist og derfor har peiling) sa at epostkorrespondanse "holder" som bevis for at en avtale er inngått og at produkt skal leveres slik og slik (hvis dette fremkommer i mailen da selvsagt..)

Kort fortalt; har du en epost der kunden takker ja, så er det en "kontrakt" og har du i tillegg en epost der kunden "takker for leveransen" så er det jevngodt med bevis for at du har levert.

ptomter

Medlem
Det er ingen vei i det hele tatt for en privatperson eller firmaer å drive egeninkasso,

Fremgangsmåten enkel
Regning
Purring/Inkassvarsel i et - Her kan du sette betalingsfrist 10 eller 14 dager . Dette bestemmer du selv. Det er kun Inkassofirma som har 14 dagers regel via postgang. Inkassoloven gjelder IKKE ved egeninkasso og egne fordringer. Dvs. man har også mulighet til å sende faktura og purring/inkassvarsel til e-post så lenge man kan vise til at det har foregått korrespondanse på denne e-posten.

Så lenge man ikke har hørt noe fra motparten men at de bare unnlater å betale så er ikke kravet omtvistet før de kommer med et direkte motsvar i srkiftlig form.

Så etter
Regning
Purring/Inkassovarsel (maks gebyr pr 01.01.09 kr.59)

Kan du sende et standarisert brev som ligger på nettet til Lennsmannskontoret der vedkommende / eller firma holder.

Ved firma så begjærer man firmaet konkurs. Og har de ikke da gjort opp innen 14 dager så blir kunngjøringen offentliggjort og åpnet bostyrer.

Ved privatpersoner så begjærer man utleggsforetning hos namsmann.

I begge tilfeller viss det er noe å hente hos motparten så er det den som må betale gebyr.

Viss saken sendes til inkasso selskap kan ta ta helt opptil et år får du ser snur av pengne.

Ta kontakt med meg om du trenger flere tips.

sta

Medlem
Purring/Inkassvarsel i et - Her kan du sette betalingsfrist 10 eller 14 dager . Dette bestemmer du selv. Det er kun Inkassofirma som har 14 dagers regel

Sant nok, men du kan ikke kreve purregebyr hvis du sender purringen tidligere enn 14 dager etter forfall.

Ved firma så begjærer man firmaet konkurs. Og har de ikke da gjort opp innen 14 dager så blir kunngjøringen offentliggjort og åpnet bostyrer.

Helt så enkelt er det nok ikke. Du vil som kreditor bli bedt om å garantere for deler av kostnaden ved en eventuell konkursbehandling. I praksis betyr dette at du må forskudtere kr.20.000,- til tingretten, som vil bli brukt til å dekke bostyrers kostnader ifbm. behandlingen av konkursen. Bare hvis det er verdier for mer enn kr.20.000kr. i boet vil du få disse pengene tilbake. Det å begjære noen konkurs kan altså fort bli en kostbar sak. Ofte vil det heller ikke være verdier nok i boet til å dekke uprioriterte krav og du vil derfor uansett stå tilbake uten å få pengerne dine.

At en konkursbegjæring ofte er et effektiv pressmiddel for å få debitor til å betale er en annen sak, men er debitor solvent har han lite å frykte da konkursåpningen da uansett vil bli avvist av tingretten.

Topp