Kan jeg anmelde kunder for svindel?

onlyme

New Member
Hvis de bestilte oppdraget med plan at de ikke skulle betale, eller de var klar over at de ikke kunne gjøre opp for seg er det svindel.

Ellers er det ikke straffbart og ikke betale gjeld i Norge. (bortsett for bidrag).

ptomter

Medlem
Sant nok, men du kan ikke kreve purregebyr hvis du sender purringen tidligere enn 14 dager etter forfall.

Hvis du har betalingsfrist 10 dager så kan du sende purregebyr etter 10 dager. Det men det er vanlig å ta 14 dager selv om denne regelen gjelder kun for de som driver innfordringer, og ikke egeninkasso.

Og til punktet vedrørende annmeldelser. Ja det er i lovens definisjon "svindel" men dette er småbeløp som politiet ikke desverre vil konsentere seg om eller føre noen sted så lenge beløpet er under en viss grense og det ikke snakker om betydelige beløp i deres øyne. De gangene jeg har prøvd og i tilegg til kollegaer har meg prøvd har de sagt. Vi tar i mot annmeldelsen men råder deg til å kjøre vanlig saksgang mtp. purring, inkasso, forliksrådet når beløpet er under 200 tusen.

sta

Medlem
Hvis du har betalingsfrist 10 dager så kan du sende purregebyr etter 10 dager. Det men det er vanlig å ta 14 dager selv om denne regelen gjelder kun for de som driver innfordringer, og ikke egeninkasso.

Det er mulig at jeg misforstår deg, men; I hvilken lov er det nedfelt at du kan kreve purregebyr ved purring tidligere enn 14 dager etter forfall? Så vidt jeg kan se gjelder reglene for god inkassoskikk også ved egeninkasso.

sta

Medlem
Jeg vil også presisere at man bør være forsiktig med å bruke konkursvarsel som middel for inndriving av krav.

(1) Er debitor åpentlyst ikke insolvent kan du faktisk bli holdt erstatningsansvarlig for eventuelle tap debitor måtte lide som et resultat av konkursbegjæringen.

(2) Er debitor insolvent må du forskuddtere 50 ganger rettsgebyret til Tingretten før de forkynner konkursvarselet for skyldner. Det er ofte liten sjanse for at du får igjen disse pengene. Med andre ord løper du en potensiell stor risiko ved å begjære noen konkurs,

(3) Du kan selvsagt sende et konkursvarsel og håpe på at debitor betaler. Gjør han ikke det er du egentlig like langt og kommer ikke vidre uten å åpne konkurs, noe som er kostbart. Har du først sendt konkursvarsel vil det også være lite ryddig å "gå tilbake" frem for å stå løpet ut og gjennomføre konkursåpningen. Dvs. det er lite hensiktsmessig å sende konkursvarsel, for så siden å kreve utleggsforretning. Har du først sendt konkursvarsel er min mening at man bør stå ved det å være villig til å legge ut 50xrettsgebyr for åpning av konkursen.

Bjørnar

Gründer
Setter veldig pris på meget gode tilbakemeldinger på dette temaet! Meget, meget bra!

Jeg har ordnet meg kontrakt mot kundene som nå skal signeres og fakses på forhånd før arbeidet starter. I tillegg har jeg fått avtale med et inkassobyrå som tar seg av resten av balubaen her.

Chris M

Medlem
Her er retningslinjene:
1. Purring med 14 dagers varsel
2. Inkasso ( Jeg bruker Norsk inkasso-reform, de er gratis og tar bare en prosentandel av det de krever inn )
3. Om kravet ikke er betalt innen en viss tid vil inkassoselskapet anbefale deg å gå til forliksrådet med saken for å få en dom. Denne er gyldig i ti år og gir deg rett til trekk på konto til kunden. Om kravet bestrides må du også til forliksrådet for å få en dom. Da må du dokumentere at du har et legitimt krav. Så all dokumentasjon som taler for din sak må du ta vare på frem til kunden har betalt.

Dette er fremgangsmåten som er den enkleste. Det er også mulig å gå rett i forliksrådet i stedet for å sende saken til inkasso. Og er du heldig så møter ikke kunden, slik at du får uteblivelsesdom.

peterandrej

pensjonert moderator
Det er også mulig å gå rett i forliksrådet i stedet for å sende saken til inkasso. Og er du heldig så møter ikke kunden, slik at du får uteblivelsesdom.

Ja, jeg har f.eks verneting i Tromsø. Dvs at jeg må saksøkes i Nord-Troms Tingrett, og at jeg kan gå til sak mot "deg" her. Siden "alle" befinner seg i Oslo, så sjansen for en uteblivelsesdom meget stor.

Verneting må spesifiseres i kontrakten.

onlyme

New Member
Ja, jeg har f.eks verneting i Tromsø. Dvs at jeg må saksøkes i Nord-Troms Tingrett, og at jeg kan gå til sak mot "deg" her. Siden "alle" befinner seg i Oslo, så sjansen for en uteblivelsesdom meget stor.

Verneting må spesifiseres i kontrakten.

Du er nødt til å sende forliksklage der skyldner bor. Bor du selv i en annen landsdel er det billigst å la et inkassobyrå representere deg i retten.

Topp