R@ge
Kverulant
Hei igjen...
Som den kranglefanten jeg åpenbart er så har jeg nok en gang havnet i klammeri med noen advokater i forbindelse med en av de sidene jeg har satt opp.
Dette er en ressursside for en type produkt som er viden kjent for sine husholdningsprodukter mange husmødre elsker men vi gutta hater.
Vel.. poenget er at det er en ressursside for alle med interesse for slike husholdningsprodukter og da et forum hvor de som vil kan møtes utveksle ideer og erfaringer.
Har nå fått 5 dager på å ta ned siden fordi merkevareinnehaver mener vi ved å ha en slik side bryter med varemerkelovens §4.
Kan en produsent nekte deg å drive en community side hvor man altså ikke gjør annet enn å diskutere og formidle informasjon om dette produktet?
Som den kranglefanten jeg åpenbart er så har jeg nok en gang havnet i klammeri med noen advokater i forbindelse med en av de sidene jeg har satt opp.
Dette er en ressursside for en type produkt som er viden kjent for sine husholdningsprodukter mange husmødre elsker men vi gutta hater.
Vel.. poenget er at det er en ressursside for alle med interesse for slike husholdningsprodukter og da et forum hvor de som vil kan møtes utveksle ideer og erfaringer.
Har nå fått 5 dager på å ta ned siden fordi merkevareinnehaver mener vi ved å ha en slik side bryter med varemerkelovens §4.
Lovdata skrev:§ 4. Rett til varekjennetegn etter §§ 1 til 3 har den virkning at ingen annen enn innehaveren i næringsvirksomhet kan bruke samme kjennetegn, jf tredje punktum, for sine varer. Dette gjelder enten kjennetegnet brukes på varen eller dens innpakning, i reklame, forretningsdokumenter eller på annen måte, herunder også innbefattet muntlig omtale, og uansett om varen er bestemt til å selges eller på annen måte frembys her i riket eller i utlandet, eller innføres hit. Med samme kjennetegn forstås i denne lov et kjennetegn som er så likt et annet at det er egnet til å forveksles med dette i den alminnelige omsetning, jf § 6.
Som ulovlig bruk ansees det også at noen som selger eller frembyr reservedeler, tilbehør eller lignende herunder henviser til den annens varekjennetegn på en slik måte at det kan gi uriktig inntrykk av at det som således tilbys skriver seg fra innehaveren av dette kjennetegn eller at han har tillatt kjennetegnet brukt.
Hvis et kjennetegn som nevnt i §§ 1-3 rettmessig er brukt for en vare, og varen etterpå er blitt vesentlig endret ved bearbeidelse, reparasjon o.l. foretatt av en annen enn den som har retten til kjennetegnet, må kjennetegnet ikke uten samtykke av innehaveren beholdes eller brukes for varen, hvis den senere blir innført, solgt eller frembudt i næringsvirksomhet, med mindre endringen blir tydelig angitt eller tydelig fremgår av forholdene for øvrig.
Endret ved lov 22 des 1995 nr. 82 (i kraft 1 april 1996 - se dens IX - iflg. res. 29 mars 1996 nr. 307 - se dens 2).
KILDE: Lovdata
Kan en produsent nekte deg å drive en community side hvor man altså ikke gjør annet enn å diskutere og formidle informasjon om dette produktet?
Sist redigert: