Interessant rettssak ang. Bank Norwegian og søkeordpraksis

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Se https://www.dn.no/jus/bank-norwegia...wegian-utnytter-de-mindre-aktorene/2-1-478212

"Striden handler om hvorvidt Bank Norwegian bryter markedsføringsloven når banken har kjøpt konkurrentene Ikano Bank, Monobank og Komplett Banks foretaksnavn som søkeord på Google."

Dette blir en interessant avklaring, så spørs det hva slags ringvirkninger dette får for andre som markedsfører Bank Norwegians produkter via f.eks. søkemotorer.
 

xdex

Medlem
Eksempelet på dn.no er i hvert fall total skivebom.

Bank Norwegian kommer først i søkeresultatene når man søker på lån i Ikano Bank. Søket ble gjort fredag 16. november. (Foto: Skjermdump Google)

"+Lån +Bank" vil gi utslag på dette. Uavhengig av Ikano. Hadde eksempelet vært "Ikano" ene og alene, ville jo dette vært en annen sak.

Nå kommer riktig nok banknorwegian på 2 plass ved søk på "ikano", men eksempelet blir jo veldig villedende. At man markedsfører seg direkte mot andre firmanavn er en uting. Men da må dette være direkte, ene og alene. "DNB" vil ikke gi noe annet en DNB. "Lån i DNB bank" har ingen eierett mot annonser som målretter seg mot +lån +bank.
 
Google er jo ingen statlig instans, men det er deres nettside og burde ikke da Google selv kunne få lov å bestemme hvilke søkeord noen legger inn på sine annonser? Om de tillater bruk av merkevarenavn som et søkeord, så mener jeg bestemt at det er deres rett.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
"Bruk av varemerke til annonser" eller "bruk av varemerke i søkeord til annonser": hvor går grensen (interessant å følge med hvertfall, altså).

Det sagt (og kanskje litt for sidespringende): det er nok på tide å slutte å late som at kun annonseringsburået Google har indeksert alle verdens nettsider. Inntil brreg.no gjør noe fornuftig er kanskje https://duckduckgo.com/ et alternativ?
 
Sist redigert:
Topp