Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor du som driver nettbutikk ALDRI skal bruke sider for prissammenligning

Forstår hva du mener Tonny og derfor tror jeg også man som liten nettbutikk bør være like kynisk tilbake. Altså kun velge å profilere seg på en slik tjeneste dersom man vet man er blant de billigste eller produkter man vet det finnes lite av. Det handler som å velge riktig strategi som alt annet som også alterego nevner.
Mennesker er lettlurte og det å bli profilert sammen med "de store" gir inntrykk av seriøsitet. Det eneste du behøver å gjøre er å lage en konto hos feks prisjakt, lag en prisfil, fyll den med alle dine produkter men samtidig så må du fylle inn produkter du IKKE har, da vil du alltid bli vist sammen med de andre. Produktene du ikke har merker du selvsagt med utsolgt og en lavere pris enn konkurrentene dine. Dette VIL gi deg mer trafikk og økt omsetning samtidig som du får GRATIS merkevarebygging. Jeg hadde en gammel butikk som bare lå å samlet digitalt støv, tenkte jeg skulle gå gjennom litt tall og annen data før jeg slettet den for en stund siden og oppdaget en jevn strøm av folk fra prisjakt som også prøvde å handle produkter (handlekurven var deaktivert). Så at dette er så fryktelig negativt er jeg helt uenig i.

Dessuten mener jeg at måten slike nettsteder er bygget opp gjør at de vil falle naturlig i søkeresultatene etter en viss tid, da dette kun er en "feed". Slike sider finnes i alle bransjer, kredittkort sider med sammenligninger, strømpriser, bilpriser, matbørser, osv osv.

Og skal man virkelig verne om alt mulig som ikke har livets rett? Behøver vi 10 000 nettbutikker i ett land på størrelse med en europeisk storby?

"I tillegg kan slike sider virke prispressende slik at vi tjener mindre, og det betyr ofte at mindre nettbutikker går dukken fordi man ikke har råd til å drive billig nok."
Lenge leve kapitalen! Hva har skjedd med å brette opp ermene? Skal vi boikotte webforumet også? Du er jo en direkte konkurrent av meg, og mange andre her inne. For hvert innlegg vi skriver her rykker du 1 millimeter forbi oss andre.

Det er ett eller annet med Norske bedrifter å syting, "jeg vil ikke betale moms!" "Jeg vil ikke ha konkurrenter!" "Google google! noen har ett bedre konsept enn meg!". Det en grunn til at amerikanske selskaper driver lobbyvirksomhet og ikke en offentlig diskusjon om at de vil tjene mer penger.
Etter jeg begynte med handel selv så ser jeg tydeligere hvorfor folk velger å handle i utlandet. Selv kineserne er bedre på kundebehandlig enn komplett er i flere tilfeller.
 

Tony J

Alle skal få
Mennesker er lettlurte og det å bli profilert sammen med "de store" gir inntrykk av seriøsitet. Det eneste du behøver å gjøre er å lage en konto hos feks prisjakt, lag en prisfil, fyll den med alle dine produkter men samtidig så må du fylle inn produkter du IKKE har, da vil du alltid bli vist sammen med de andre. Produktene du ikke har merker du selvsagt med utsolgt og en lavere pris enn konkurrentene dine. Dette VIL gi deg mer trafikk og økt omsetning samtidig som du får GRATIS merkevarebygging. Jeg hadde en gammel butikk som bare lå å samlet digitalt støv, tenkte jeg skulle gå gjennom litt tall og annen data før jeg slettet den for en stund siden og oppdaget en jevn strøm av folk fra prisjakt som også prøvde å handle produkter (handlekurven var deaktivert). Så at dette er så fryktelig negativt er jeg helt uenig i.

Dessuten mener jeg at måten slike nettsteder er bygget opp gjør at de vil falle naturlig i søkeresultatene etter en viss tid, da dette kun er en "feed". Slike sider finnes i alle bransjer, kredittkort sider med sammenligninger, strømpriser, bilpriser, matbørser, osv osv.

Og skal man virkelig verne om alt mulig som ikke har livets rett? Behøver vi 10 000 nettbutikker i ett land på størrelse med en europeisk storby?

"I tillegg kan slike sider virke prispressende slik at vi tjener mindre, og det betyr ofte at mindre nettbutikker går dukken fordi man ikke har råd til å drive billig nok."
Lenge leve kapitalen! Hva har skjedd med å brette opp ermene? Skal vi boikotte webforumet også? Du er jo en direkte konkurrent av meg, og mange andre her inne. For hvert innlegg vi skriver her rykker du 1 millimeter forbi oss andre.

Det er ett eller annet med Norske bedrifter å syting, "jeg vil ikke betale moms!" "Jeg vil ikke ha konkurrenter!" "Google google! noen har ett bedre konsept enn meg!". Det en grunn til at amerikanske selskaper driver lobbyvirksomhet og ikke en offentlig diskusjon om at de vil tjene mer penger.
Etter jeg begynte med handel selv så ser jeg tydeligere hvorfor folk velger å handle i utlandet. Selv kineserne er bedre på kundebehandlig enn komplett er i flere tilfeller.

Hva svarte du egentlig på nå? Tony og Tonny er to forskjellige personer til informasjon og samtidig er det lov å holde seg til tema til trådstarter. (ref: Mennesker er lettlurte og det å bli profilert sammen med "de store" gir inntrykk av seriøsitet.) < Jeg tror ikke debatten skulle vris i hvordan man lurer mennesker til å kjøpe hos en, men heller hvordan prisjakt og lignende tjenester kan ødelegge SEO dersom det brukes på feil måte. Svaret ditt var vel sikkert tiltenkt TonNy antar jeg. Ha en fin dag :)
 
Nei, dere forstår ikke. Jeg har en motsatt mening av deres, og jeg ser mange positive sider ved å være registrert på en slik side bla at det kan manipuleres til din egen fordel. Hadde jeg hatt tid skulle jeg satt opp ett miniprosjekt for å vise hva jeg mener.

Diskusjonen handler om at dere sier det er negativt, men jeg sier det kan være positivt. Ingen kan ødelegge min seo (min optimalisering) de kan ødelegge mine serps og min ranking i søkemotoren. SEO er hva DU gjør for å rangere best mulig i en søkemotor, resultatet er noe helt annet. Egentlig er prisjakt og kelko søkemotorer, så det å ignorere de helt blir en mega bom fra deres side. Litt som de som ikke forstår at feks meta beskrivelse faktisk har noe å si på SEO selv om det ikke er ett av signalene (i følge google).

Jeg ser den første posten med masse tekniske tall og forklaringer, dere overanalyserer alt.
Har ikke tid å skrive så detaljert men i korte drag: Om jeg ikke er hos prisjakt vil jeg miste synlighet for mine kunder, og min merkevare vil svekkes. Om jeg derimot er på prisjakt så vil min side bli synlig (merkevare bygging). Når merkevaren er etablert og folk kjenner igjen navnet vil det være lettere å få tak i disse kundene mens de kikker nedover googles resultatliste.
Jeg vil få registrert trafikk fra disse sidene som jeg mest sannsynlig aldri ville fått ellers. Google vil se på mine omtaler jeg får.

Så alt er ikke bare negativt selv om jeg er enig i at de nok styrer en del trafikk til de store og blir ett ekstra ledd på veien til kassen.
 
Sist redigert:

Prince

Medlem
Prissammenligningsider er unyttig , da du kan aldri være billigst i gruppen, så jeg er enig at man burde helst ikke være der da slike sider bidrar til priskrig og prispress på nette !
 

alterego

Medlem
Prissammenligningsider er unyttig , da du kan aldri være billigst i gruppen, så jeg er enig at man burde helst ikke være der da slike sider bidrar til priskrig og prispress på nette !

Selvsagt kan du være billigste leverandør i en prissammenligningstjeneste. Det er bare å sette en lavere pris en konkurrentene dine, @Prince ;)

Utfordringen kan være at du blir "straffet" av grossisten/distributøren for å ødelegge markedet. (ja, det er ulovelig av en grossist å diktere utsalgspriser, men de kan selv velge hvem de vil selge til, til hvilken pris, størrelse på markedsstøtte osv.)

En prissammenligningstjeneste setter konkurrenter som tilbyr de samme produktene opp mot hverandre. Hva er galt med det?

Hva er best? Et transparent marked eller et lukket marked?

Hva er best for forbrukeren? Bruke masse tid på å finne beste tilbud eller få det servert i en prissammenligningstjeneste?

Det er klart det er et stort marked for en prissammenligningstjeneste. De eneste den er "unyttig" for @Prince, er leverandører som beregner seg for høy fortjeneste og ikke er konkurransedyktig!
 

Prince

Medlem
Om jeg ikke er hos prisjakt vil jeg miste synlighet for mine kunder, og min merkevare vil svekkes. Om jeg derimot er på prisjakt så vil min side bli synlig (merkevare bygging).

@Tore Andre Rosander , Ser du også merkevare bygging om du ligger i bånnen av listen, blir ikke du da brandet som en leverandør med høyest prisen og ikke billig ? eller mener du alt PR er god PR![/QUOTE]
 

jagarock

Information Research & Analytics
var ansatt i en før, kalte seg dinpris.no, konkurrerte mot kelkoo.no.

hvis du selger ting som ingen andre gjør, så er det ganske nice å være med på, da du alltid vil være billigst. hvis du selger standard saker som sammenlignes med mange andre, så er det jo om å gjøre å være billigst da. det du kan gjøre er jo å scrape pris-sidene for alltid å undercutte den som er billigst med en krone, og kun for de som kommer til siden din fra denne pristjenesten. og vise vanlige priser til alle andre, som kommer fra google fks.

slutta å være med på sånne sider for lenge siden, trenger rettogslett ikke trafikken, og fikk kelkoo i vrangstrupen, de gjorde et par kjipe valg med å sortere standard etter hvem som betalte best, ikke etter lavest pris som standard.
 

Prince

Medlem
det du kan gjøre er jo å scrape pris-sidene for alltid å undercutte den som er billigst med en krone, og kun for de som kommer til siden din fra denne pristjenesten. og vise vanlige priser til alle andre, som kommer fra google fks.

@jagarock , hvordan kan man opererer med to ulike priser fra samme side ? prisfeeden man sender inn til Prisjakten er hentet fra butikken, hvordan kan man ha 2 priser, da må man ha 2 snettsider ? Kan du forklare ;)
 

jagarock

Information Research & Analytics
hvordan kan man opererer med to ulike priser fra samme side ? prisfeeden man sender inn til Prisjakten er hentet fra butikken, hvordan kan man ha 2 priser, da må man ha 2 snettsider ? Kan du forklare ;)

hvor brukeren kommer fra ligger jo i
$_SERVER['REQUEST_URI']

så hvis den inneholder "kelkoo" kan du vise prisene du viser i kelkoo prisfilen din.

hvis ikke, så viser du de vanlige prisene dine.
 

Beergear.no

Medlem
Vi bruker prisjakt på produkter vi er billigst på / er de eneste som har.
Må si jeg er overrasket over hvor lite trafikk / salg som kommer derfra i forhold til google / facebook mm.
 

KIA

Medlem
Jeg leste ikke hele innleggene her, men jeg er registeret på en slik prissamlingsside Jeg får en del trafikk og noen salg fra trafikkene, men jeg opplever en negative effekt på det: Jeg legger merker til at enkelte brukere kjører ofte flere ganger klikker på samme produktene på sammen trafikk-session, så de fakturer akkurat antallet på klikk (ut ifra siden) uansett fra samme bruker og på sammen session. På denne måten sjener prissamlingssidene mye penger på, så du betaler for flere ganger klikker for å selge et produkt. så jeg syns nettbutikk betaler uretferdig penger til dem på grun av slik atferd fra brukere.
 
Topp