Tonny Kluften
Administrator
Hvorfor ikke bruke prissammenligningsider når du har nettbutikk? Type sider jeg tenker på er Kelkoo, Prisjakt og alle andre nettsteder i samme kategori. Altså nettsteder som sammeligner priser.
To ting er veldig viktig å tenke på hvis du vurderer å bruke en prissammenligningsside for å selge mere:
1. Du får ikke mange salg hvis du ikke er billigst, og det er du sjelden, og uansett har du ikke tid til å sjekke om du alltid er billigst.
2. Siden med prissammenligninger stjeler Googles søketrafikk som du hadde fra før.
I veldig korte trekk skjer dette når du lister produktene dine på en slik side:
1. Du sender inn varefeeden din.
2. Varene dine blir listet opp på en side sammen med mange andre identiske varer.
3. Den siden hvor du er listet opp rangerer godt i Google fordi den er relevant for en mulig kunde og fordi disse sidene er bedre på søkemotoroptimalisering enn deg, antageligvis rangerer siden foran din egen produktside med det samme produktet.
4. Kunden ser på produktsammenligningene istedenfor direkte på produktsiden i nettbutikken din og velger mellom mange, istedenfor å velge ditt produkt.
5. Du mister ofte et salg.
Jo mere vi nettbutikkeiere bruker slike sider for prissammenligning, jo mere blir vi avhengig av dem, og jo mer må vi betale for å selge varer. I tillegg kan slike sider virke prispressende slik at vi tjener mindre, og det betyr ofte at mindre nettbutikker går dukken fordi man ikke har råd til å drive billig nok.
To ting er veldig viktig å tenke på hvis du vurderer å bruke en prissammenligningsside for å selge mere:
1. Du får ikke mange salg hvis du ikke er billigst, og det er du sjelden, og uansett har du ikke tid til å sjekke om du alltid er billigst.
2. Siden med prissammenligninger stjeler Googles søketrafikk som du hadde fra før.
I veldig korte trekk skjer dette når du lister produktene dine på en slik side:
1. Du sender inn varefeeden din.
2. Varene dine blir listet opp på en side sammen med mange andre identiske varer.
3. Den siden hvor du er listet opp rangerer godt i Google fordi den er relevant for en mulig kunde og fordi disse sidene er bedre på søkemotoroptimalisering enn deg, antageligvis rangerer siden foran din egen produktside med det samme produktet.
4. Kunden ser på produktsammenligningene istedenfor direkte på produktsiden i nettbutikken din og velger mellom mange, istedenfor å velge ditt produkt.
5. Du mister ofte et salg.
Jo mere vi nettbutikkeiere bruker slike sider for prissammenligning, jo mere blir vi avhengig av dem, og jo mer må vi betale for å selge varer. I tillegg kan slike sider virke prispressende slik at vi tjener mindre, og det betyr ofte at mindre nettbutikker går dukken fordi man ikke har råd til å drive billig nok.