Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor du som driver nettbutikk ALDRI skal bruke sider for prissammenligning

Tonny Kluften

Administrator
Hvorfor ikke bruke prissammenligningsider når du har nettbutikk? Type sider jeg tenker på er Kelkoo, Prisjakt og alle andre nettsteder i samme kategori. Altså nettsteder som sammeligner priser.

To ting er veldig viktig å tenke på hvis du vurderer å bruke en prissammenligningsside for å selge mere:
1. Du får ikke mange salg hvis du ikke er billigst, og det er du sjelden, og uansett har du ikke tid til å sjekke om du alltid er billigst.
2. Siden med prissammenligninger stjeler Googles søketrafikk som du hadde fra før.

I veldig korte trekk skjer dette når du lister produktene dine på en slik side:

1. Du sender inn varefeeden din.
2. Varene dine blir listet opp på en side sammen med mange andre identiske varer.
3. Den siden hvor du er listet opp rangerer godt i Google fordi den er relevant for en mulig kunde og fordi disse sidene er bedre på søkemotoroptimalisering enn deg, antageligvis rangerer siden foran din egen produktside med det samme produktet.
4. Kunden ser på produktsammenligningene istedenfor direkte på produktsiden i nettbutikken din og velger mellom mange, istedenfor å velge ditt produkt.
5. Du mister ofte et salg.

Jo mere vi nettbutikkeiere bruker slike sider for prissammenligning, jo mere blir vi avhengig av dem, og jo mer må vi betale for å selge varer. I tillegg kan slike sider virke prispressende slik at vi tjener mindre, og det betyr ofte at mindre nettbutikker går dukken fordi man ikke har råd til å drive billig nok.
 

alterego

Medlem
Jeg forstår noen av argumentene dine, men er uenig med konklusjonen og har selv gode erfaringer.

Dette er imidlertid store og omfattende problemstillinger, som berører mange aspekter ved det å drive nettbutikk, men jeg må begrense tiden brukt på svaret og vil forsøke å gjøre det kort.

Først: Vi må bare akseptere at kunder er opptatt av produktprisen når de handler og at små nettbutikker må konkurrere med de store om kjente merkevarer. Og ja, det er prispressende å konkurrere på pris, men små nettbutikker har i realiteten få andre virkemidler å konkurrere med.

Når de store aktørene som oftest får bedre innkjøpspriser, har ressurser til å lage gode nettbutikker, håndtere kundeservice, markedsføring, logistikk og dessuten har bedre priser på distribusjon gjennom Posten/Bring/Post Nord etc., så virker det ganske håpløst for en liten nettbutikk å konkurrere (flere som starter nettbutikk burde ha dette klart for seg).

Men selv om utgangspunktet for en liten nettbutikk er håpløst, så er det muligheter og en prissammenligningstjeneste er én av dem. En liten nettbutikk har ikke de samme driftskostnadene som en større nettbutikk og kan derfor beregne seg mindre fortjeneste pr. produkt. Ofte er det snakk om en ganske liten reduksjon i prisen i forhold til veiledende pris, så har du bedre pris en de store og kan konkurrere på pris. En prissammenligningstjeneste vil da være et godt verktøy for å få profilert tilbudet ditt og jeg tror du samtidig oppnår troverdighet for din lille nettbutikk når du blir sammenlignet med de store og kjente.

Du har imidlertid rett i at det er liten vits i å delta i en prissammenligning om du ikke kan tilby best pris. Alternativt at du er blant de beste på pris, men er den eneste som har produktet på lager. Her kan det være verdt å nevne at de store noen ganger bare tilbyr et begrenset utvalg og at du da kan hevde deg ved å tilby uvanlige attributer (farger, størrelser etc.).

Men å kunne konkurrere på enkelte produkter på en prissammenligningstjeneste er ikke nok. Du må kunne tilby noe mer hvis nettbutikken skal kunne vokse og tjene penger. Jeg mener derfor at det som oftest ikke holder å bygge nettbutikken basert på kjente merkevarer som alle de store også tilbyr. Du må derfor finne nisje-produkter som ikke alle de store også tilbyr og heller bruke de kjente merkevarene og prissammenligningstjenesten til å dra trafikk, slik at kundene kan oppdage de andre produktene du selger, som du forhåpentlig har bedre fortjenestemarginer på.

Når det gjelder rangering i søkeresultatet, så har du rett i at prissammenligningstjenestene får hjelp av nettbutikkene til å rangere høyt. Men da vil jeg heller snu på det og si at det kan gi deg en mulighet til å få profilert nettbutikken/produkter, da din nettbutikk/produkt kanskje aldri ville blitt profilert så høyt i søkeresultatet uansett. Når det er sagt er mitt inntrykk at de store nettbutikkene ikke jobber så mye med produkttekstene og at det av den grunn ofte ikke er så vanskelig å lage gode produkttekster som rangerer godt i søkeresultatet, selv med kjente merkevarer.

Et annet aspekt med prissammenligningstjenestene er prisen du betaler hver gang noen klikker på ditt produkt og blir videresendt til din nettbutikk. Denne kostnaden varierer gjerne mellom 1,5-3 kroner pr. klikk og oppstartskostnaden får du som oftest gratis. Sammenlignet med annen markedsføring, som Google Adwords og bannerannonsering, vil jeg si at det er rimelig.

Tenker du nøye gjennom hvordan og hvorfor du skal delta i en prissammenligningstjeneste og lager en markesstrategi ut av det, er jeg overbevist om at det kan gi et stort bidrag til å lykkes med nettbutikk.

Kanskje det er noen andre her som har erfaringer de vil dele?
 

Travellingman

Nettgrunder
Som forbruker benytter jeg ofte prisammenligingstjenesten prisguide.no da jeg liker den best. Bruker den ofte til kjøp av "elektronikk"
Men jeg ser ikke utelukkende på pris, for meg er det en kombinasjon av leveringsmetoder, tid på levering og betalingsmetoder.
 
Jeg merket at de store kjedene startet priskrig om jeg klarte å slå de på pris på enkelte produkter.

Små butikker blir brukt som "de dyre alternativene" slik at de store skal fremstå som billigere. Så jeg merker tydelige negative resultater hos prisjakt på de fleste butikkene, men en av butikkene mine tjener en del på å være registrert der.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg sier ikke at man ikke kan få enkelte gode resultater ved å bruke Prisjakt eller Kelkoo.Dette gjelder spesielt hvis du er den eneste som har produktet.
Men når et stort nok antall nettbutikker bruker Prisjakt og lignende sider så vil alle nettbutikkene etterhvert forsvinne fra googles søkeresultater og det er ekstremt negativt for nettbutikkene.

Ja, de fleste nettbutikker er avhengig av Adwords eller facebookannonsering for å tjene mest mulig. Men også Kelkoo og Prisjakt annonserer der, på samme produkter. Så når sidene til Kelkoo blir mer relevant for produktet enn det din egen produktside er så vil Kelkoo fyke til topps på Adwords også. Og hvem er det som har gjort Kelkoo ekstremt relevant? Jo, nettbutikkene som leverer feeden sin der.

Her er en bedre analyse enn min: http://www.seoanalyser.no/prissammenligningstjenester/
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kanskje et sidespor i debatten, men likevel:

For de av dere som er språkmektige og kan tysk: http://www.onlinemarketingrockstars...eitseinbruch-bei-den-preisvergleichsportalen/

De som ikke kan tysk, kan i alle fall se på grafene. De viser en eksepsjonell dropp i synlighet hos Google for 4 tyske prissammenligningstjenester. Det spekuleres i om Google gjør dette bevisst før julehandelen:

"Nicht zum ersten Mal seien diese Sichtbarkeitsverluste kurz vor dem so wichtigen Weihnachtsgeschäft aufgetreten, ist von den Portalbetreibern zu hören. Nun steht der Vorwurf im Raum, Google stufe die Portale der Mitbewerber bewusst herab, um mit den eigenen Shopping-Anzeigen mehr Umsatz machen zu können."​

Grovt oversatt:

Ikke for første gang skjer denne synlighetsdroppen rett før den viktige julehandelen, hører vi fra portaldrifterne [altså prissammenligningstjenestene]. Google beskyldes for å bevisst "redusere" ranken til konkurrentene, for å kunne øke omsetningen til sine egne annonser.
 

Må si jeg er litt skeptisk til den artikkelen for når jeg gjør ett søk i inkognito på google.no så scorer prisjakt øverst noe som egentlig er ganske riktig siden de tilbyr meg flest plasser å kjøpe en playstation 4, samtidig som de har tester, anmeldelser og mye mer.

Etter prisjakt kommer den offisielle siden, deretter følger elkjøp, komplett osv osv. Reklamene fra adwords viser også reklamer fra de fleste aktørene.

Jeg vet ikke om du er klar over det men dette er nok ett større problem: (Se på høyresiden)
upload_2014-12-3_8-58-37.png

EDIT: Jeg ser at søkeordet i artikkelen er "Sony playstation 4" når jeg gjør ett nytt søk med den frasen får jeg ett annet resultat, men der er det jo bare dårlig SEO fra butikkenes side da de ikke markedsfører seg like mye med "Sony Playstation"
 

Tonny Kluften

Administrator
Kan vi holde oss til saken?

Google beskyldes for å bevisst "redusere" ranken til konkurrentene, for å kunne øke omsetningen til sine egne annonser.

Det er bare udokumenterte spekulasjoner, og det hører ikke til i denne debatten heller.

... noe som egentlig er ganske riktig siden de tilbyr meg flest plasser å kjøpe en playstation 4, samtidig som de har tester, anmeldelser og mye mer.

Hva som er "feil" eller "riktige søkeresultater" for den som søker har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre. Poenget er at sammenligningssidene presser ut nettbutikkene fra søkeresultatene, og det taper nettbutikkene penger på..
 
Hva som er "feil" eller "riktige søkeresultater" for den som søker har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre. Poenget er at sammenligningssidene presser ut nettbutikkene fra søkeresultatene, og det taper nettbutikkene penger på..
Selvfølgelig er det en del av debatten(?) Når tid ble du den som bestemmer hva som er bra eller ikke?
Det er jo dette som er debatten, riktige søkeresultater i form av best for kunde eller best for nettbutikkene.

Man er jo opptatt av at søkemotorer skal ha ett godt rykte, og da blir det feil om netthandelbransjen aktivt motarbeider tiltak som gjør ting enklere for kundene. Vi må ikke bli handelnæringens filmbransje.

Selvsagt taper noen nettbutikker på slike sider, spesielt små butikker som ikke kan konkurrere på pris.
Har nettbutikker en rettighet til å rangere høyt hos google? Eller må man begynne å se på hva slags mottiltak man kan gjøre?
Egentlig er jo prisjakt den rettferdige søkemotoren for produkter da man ikke rangerer høyt grunnet kunnskaper om seo, men grunnet pris, omtaler og utvalg.
 
  • Like
Reaksjoner: Boo

Tonny Kluften

Administrator
Det er jo dette som er debatten, riktige søkeresultater i form av best for kunde eller best for nettbutikkene.

Fint hvis du leser første posten min igjen så slipper vi å rote til denne tråden mere.
Kort sagt, debatten er hva som er best for nettbutikkene.
Hva den ikke handler om:
- hva som er gode eller dårlige søkeresultater.
- hvem som har rett til å rangere høyest på søk.
- hva som er best for forbrukerne, alle skjønner at en kjøper kan få billigere varer med slike tjenester, og det er en annen diskusjon.
- hva som er rettferdige søkemotorer.
Med andre ord, debatten er ytterst kynisk i forhold til forbrukerne, og det er lov.
 
Aahh, så det innlegget er ikke åpent for diskusjon? Det er egentlig kun din mening som skal legge føringen for diskusjonen?
Gode nettbutikker vil tjene på det, dårlige vil tape. Personlig gjør det meg ingenting at det eksisterer slike tjenester. Jeg får en del trafikk fra slike tjenester, og jeg er langt fra billigst i kategorier med konkurranse fra de store aktørene.
Og som sagt så kan man utnytte hele dette systemet til sin fordel uansett hva slags butikk man har eller hva slags varer man har, så jeg ser ingen direkte negative sider ved slike tjenester. Men kanskje vi har andre modeller for hvordan vi skaffer oss trafikk, men poenget mitt er at selv om du mener noe og min mening tilfeldigvis er til kundens beste (og min egen) så betyr ikke det at det ikke er relevant i diskusjonen.
 

Tony J

Alle skal få
Forstår hva du mener Tonny og derfor tror jeg også man som liten nettbutikk bør være like kynisk tilbake. Altså kun velge å profilere seg på en slik tjeneste dersom man vet man er blant de billigste eller produkter man vet det finnes lite av. Det handler som å velge riktig strategi som alt annet som også alterego nevner.
 
Topp