Hvordan unngå duplikate titler

Jeg har en side med vitser. Jeg bruker vitsetittelen som tittel på siden. Jeg har begynt å bruke Traffic Travis Free (virker sabla ok så langt) Den gir meg litt tyn for for korte titler på sidene. Jeg kunne brukt noe som "Flere vitser som <vitsetittel> finner du alltid på netfun", men tenker at da skaper jeg jo massevis med duplicate content? Gjør jeg ikke?

Det eneste jeg tenkte på var faktisk at programmet sa at det var bad seo med korte titler. I tillegg er jo ikke titlene de beste alltid, med tanke på søkeord. De er jo selvfølgelig bra med tanke på duplicate content, for de er jo forskjellige alle.

Fra programmet:
"Your title tag has fewer than 39 characters. Accurately describe the page's content by creating descriptive titles."

Noen eksempler på titlene på min side er:
  • Billig Øl
  • Flinke blondinen
  • Ferdig formert
  • Når antallet teller
  • Ikea skapet
Som du ser, ikke spesielt bra når jeg forsøker å få bedre serp på ordet vitser... (som for min del er begredelig)

Stoppet

Banned
Nå kjenner ikke jeg pluginet du bruker. Men er det tilsvarende Yoast SEO så er grunnen til at tittelen skal ha en viss lengde at søkeren skal bli nysgjerrig og klikke seg videre. Dermed er det ingen grunn til å ha en lang tittel bare for lengdens del. Det viktige er en fengende tittel som appelerer til at du får klikk.

T SL

Active Member
Det er alltid greit aa ta med firmanavn/nettstednavn i tittelen. F.eks. "undersidetittel | Vitser og Humor paa Nettfunn.no"

Stoppet

Banned
Det er alltid greit aa ta med firmanavn/nettstednavn i tittelen. F.eks. "undersidetittel | Vitser og Humor paa Nettfunn.no"

Hva er grunnen til det?

Når man har et begrenset antall tegn å bruke og har en fengende tittel som fyller opp dette så ville jeg ikke prioritert nettsidenavnet. Det står i adressen rett under i søket.

Hvis ingen kjenner nettsiden eller firmaet er det mer sannsynlig at man vil få klikk på en fengende tittel fremfor en der "markedsplassen" brukes til å vise navnet. Tror man skal ha et rimelig interessant navn for å høste klikk på dette.

Jeg har tidligere gjort tabben med å bruke netfun.no som anker og titler på alt som er av lenker/sider. Typisk nybegynnerfeil vil jeg anta. Nå har jeg jobben med å kontakte alle som lenker til meg, og be dem endre det. Prosenten av de som svarer er ikke høy :(

Morph

Svart belte i snoking
Kall meg gjerne paranoid (det blir du jo når du har jobbet med SEO i mange år), men jeg mener det er helt riktig av deg å ha netfun/netfun.no som ankertekst på mange innlinker. Kanskje ikke alle selvsagt, men at det er den mest bruke ankerteksten tror jeg du heller tjener enn taper på.

Morph

Svart belte i snoking
Med "paranoid" mener jeg altså i forhold til Google. Jeg tenker at det blir unaturlig dersom et nettsted har flere aimede ankertekster enn naturlige fraser/brand/URL. Hvis Netfun.no har "vitser" som majoriteten av ankertekst på sine innlinker, vil jeg vurdere det som svært høy risiko for å bli straffet. Det er jo selve innholdet på nettsiden din, som Google i utgangspunktet rangerer deg for. Jeg har selv sett nettsider som har rangert veldig godt på konkurranseutsatte nøkkelord uten aimede nøkkelord som ankertekster - eller i hvert fall svært få.

Når det er sagt, er det helt fint å smette inn aimede ankertekster som "vitser" osv i ny og ne, så lenge det er i en naturlig kontekst.

Min teori er i hvert fall at dette er en langsiktig og god lenkestrategi med lav risiko. For å snakke litt i bilder, anser jeg dette for å være en måte å bygge en solid grunnmur på en stor borg. Så når det begynner å blåse veldig (Google kommer med heftige oppdateringer), er det bygget som er solid fra grunn til topp, som står like fordømt mens mange andre kanskje vil rase ned.

Topp