Med "paranoid" mener jeg altså i forhold til Google. Jeg tenker at det blir unaturlig dersom et nettsted har flere aimede ankertekster enn naturlige fraser/brand/URL. Hvis Netfun.no har "vitser" som majoriteten av ankertekst på sine innlinker, vil jeg vurdere det som svært høy risiko for å bli straffet. Det er jo selve innholdet på nettsiden din, som Google i utgangspunktet rangerer deg for. Jeg har selv sett nettsider som har rangert veldig godt på konkurranseutsatte nøkkelord uten aimede nøkkelord som ankertekster - eller i hvert fall svært få.
Når det er sagt, er det helt fint å smette inn aimede ankertekster som "vitser" osv i ny og ne, så lenge det er i en naturlig kontekst.
Min teori er i hvert fall at dette er en langsiktig og god lenkestrategi med lav risiko. For å snakke litt i bilder, anser jeg dette for å være en måte å bygge en solid grunnmur på en stor borg. Så når det begynner å blåse veldig (Google kommer med heftige oppdateringer), er det bygget som er solid fra grunn til topp, som står like fordømt mens mange andre kanskje vil rase ned.