Hvordan selge bilder??

marigullll

New Member
Jeg er en hobbyfotograf, og har i det siste gitt bort et par bilder til venner og bekjente. Jeg har fått veldig ros for bildene, og det er fler som lurer på hvor jeg selger de.

Hvordan kan jeg gå frem for å begynne så smått å selge bilder uten å starte butikk?? Er det noen som har gode råd til meg?? :) Setter pris på tilbakemelding!

Mari

Å selge bilder er jo en form for butikk, men du mener kanskje at du ikke ønsker å ha nettbutikk? Uansett bør du ha et nettsted der du viser frem bildene dine. Nettstedet kan du da henvise potensielle kunder til slik at de kan se hva du kan og kan tilby. Skal du ha råd om målgruppe, må du nesten fortelle litt om hvilke type bilder du tar.

marigullll

New Member
Jeg tar mest makro bilder av blomster.

Har sett inne på den nettsiden, men skjønner ikke helt hvordan det fungerer og hva jeg må gjøre. Vet du???

drlinux

Konsulent i PHP og Linux

TorsteinO

Art Director & grunder
det funker fint å selge via f.ex istockphoto.com, crestock.com, yaymicro.no, og dreamstime.com. Du finner info på de forskjellige sidene om hvordan du laster opp osv. Hvordan funker det? Tja, si at jeg f.ex. trenger et blomsterbilde. Så finner jeg ditt bilde på istockphoto, som du har lastet opp der. Så kjøper jeg dette, og du får en del av det jeg betaler. Her får du ikke så mye for hvert salg, men til gjengjeld kan du laste opp mange bilder og selge samme bilde mange ganger. Jeg kjenner flere hobbyfotografer som har drevet endel med dette, funker fint det.

zapotek

Medlem
Husk bare at om du skal du selge Stockphotos, så må du tenke butikk. Med det mener jeg at du bør ha en viss strategi om *hva* du tar bilder av. Motiver som interesserer deg personlig er ikke nødvendigvis de motivene det er enklest å selge.

Noen forslag:

* Ta bilder av alle severdighetene i byen du bor i. Slike bilder er det alltid bruk for.
* Mennesker som utfører ulike aktiviteter. F.eks. forretningsmann foran laptopen, en atlet som løfter vekter eller en mann som står og fisker.

Alt er selvsagt avhengig av hvor gode bilder du tar, men på f.eks. Dreamstime kan et bra bilde av riktig motiv selge seg selv MANGE ganger.

Lykke til!

iStockphoto er en del av Getty og kan anbefale dem. De er ganske strenge på kvaliteten av bildene og hvordan de et tatt. Når du registrerer deg må du gå igjennom en masse sider, hvor du leser om hvordan bildene skal tas, du får også tips om hvordan du bør ta bilder. Pluss at du må legge til noen bilder i søknaden din.

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis du tar gode makrobilder, kan du forstørre opp noen av dem og ramme dem inn. Kontakt diverse kafeer, bedrifter etc hvor bildene kan henge som utstilling en periode med prislapp og kontaktinfo.

Ønsker du å selge kun til nettbruk er det allerede kommet noen forslag. Men, du skal selge det ganske mange ganger på disse siden kontra å selge det 1-2 ganger fra egen side ;-)

Godt forslag fra Msites, og støtter også hans perspektiv på lønnsomhet. Etter at denne tråden kom, har jeg sjekket kontoen min hos Scanstock (som jeg omtalte i artikkelen jeg linket til lengre oppe). Etter disse årene har jeg tjent 16 Euro på bildene. Utbetaling skjer først når jeg passerer 50 Euro!!! Å finne bildene mine igjen var svært vanskelig. I løpet av disse årene har de "druknet" i mengden av alle andre tilsvarende motiv. Vil tro at svært mange av dem som sender inn bilder venter svært lenge - og kanskje forgjeves - før man ser økonomiske resultatet av jobben.

TorsteinO

Art Director & grunder
Et tips: Om bildene dine vil selge godt avhenger veldig av hva slags tema du velger. Noe som selger som hakka møkk, er "business" bilder, altså bilder av folk i dress som gjør alt mulig rart. Det er masse konkurranse der, men en voldsom dominans av bilder som enten ser VELDIG "yankee" eller østeuropeiske ut. Klarer du å ta noen gode sånne bilder med modeller som ser litt "norske"/skandinaviske ut e.l., så er du bortimot garantert mye salg :) Prøv også å tenke litt konsept - hvordan kan du vise at noen har fått sparken? hvordan kan du vise at noen er lederen/sjef? hvordan kan du vise at det er styremøte? hvordan kan du vise at det er en miljøbedrift? osv osv... Send også inn mange varianter av mer eller mindre samme bilde - f.ex. noen der modellen står på høyre side av bildet og lar det være litt åpen plass på venstre, noen motsatt, landskap og portrettformater, noen der modellen smiler, noen triste... Du kan også "gjenbruke" temaet/konseptet/location, men bytte ut modellen, f.ex. en dame, en mann, eldre, yngre, en pakistaner, en blond, to av modellene som tar hverandre i hånda ("avtalen i boks").

Også må du finne gode emneord :)

PS: Scanstock slutta vi faktisk å bruke for noen år siden, husker ikke helt hva som var greia, men det er ihvertfall evigheter siden jeg var innom der. iStock er også mye strengere på hva de godtar av bilder enn f.ex. dreamstime. Generelt vil jeg si "last opp så mye som mulig på flest mulig steder", men noen sider gir deg mer for bildene hvis du bare selger dem gjennom dem, så da laster du opp noen bilder bare til dem, og "røkla" til f.ex. dreamstime.

Det er folk som tjener mye på dette her, men de fleste tjener nok fint lite. Det vil nok være værre å få til noen salg hvis du prøver å selge ferdige prints til kafeer osv, men til gjengjeld vil du nok tjene bedre hvis du først får solgt noen. Kan nok også hende at dette passer bedre med dine typer bilder hvis du er veldig på makrogreia. Men - det er jo ingenting som hindrer deg i å gjøre begge deler :)

Sist redigert:

picxx

WF 09
Lite tips i tillegg til masse gode tips over:
Få noen til å sette opp en nettside for deg, med f.eks. coppermine som plattform.
Der finnes det en mod(ul) som kan implenteres slik at du kan selge bildene.
(Dette finnes også i f.eks. wordpress, men personlig har eg aldri likt bildehåndteringen av wordpress).

Så reklamerer du litt i det stille for siden din på de "stock" sidene du laster opp bildene dine (url i profil, forum, blogger etc.).
på denne måten kan du bygge opp din "egen" nettside samtidig som du tjener "litt" hos stockphoto tilbyderne.

Og glem hva de andre sier om at du sikkert ikke kommer til å tjene så mye på disse sidene. Er en person som benytter seg kun av istockphoto (husker ikke navnet i farta) som drar inn i snitt $30.000 i mnd. på sine bilder, så kjør på! :D

Msites Ltd

Livsnyter
Lite tips i tillegg til masse gode tips over:
Få noen til å sette opp en nettside for deg, med f.eks. coppermine som plattform.
Der finnes det en mod(ul) som kan implenteres slik at du kan selge bildene.
(Dette finnes også i f.eks. wordpress, men personlig har eg aldri likt bildehåndteringen av wordpress).

Så reklamerer du litt i det stille for siden din på de "stock" sidene du laster opp bildene dine (url i profil, forum, blogger etc.).
på denne måten kan du bygge opp din "egen" nettside samtidig som du tjener "litt" hos stockphoto tilbyderne.

Og glem hva de andre sier om at du sikkert ikke kommer til å tjene så mye på disse sidene. Er en person som benytter seg kun av istockphoto (husker ikke navnet i farta) som drar inn i snitt $30.000 i mnd. på sine bilder, så kjør på! :D

At det er én person som drar inn $30.000 i måneden er greit det - men, hva med de 10.000 andre som leverer bilder da? Så, jeg tror nok rådet om at man ikke nødvendigvis blir rik på stockphoto stemmer ganske bra. Og, et salg er et salg..... Spør deg selv hvor mange salg man må ha på en stock side for å dra inn kr.1000,- som du fint kan selge bildet for på din egen side.....

picxx

WF 09
At det er én person som drar inn $30.000 i måneden er greit det - men, hva med de 10.000 andre som leverer bilder da? Så, jeg tror nok rådet om at man ikke nødvendigvis blir rik på stockphoto stemmer ganske bra.

Man trenger nødvendigvis ikke bli rik uansett hva man starter, men det er viktigere å se mulighetene istedet for å poengtere begrensningene :D

Topp