Hvordan selge bilder??

Er forsåvidt enig picxx, og dette er et viktig utgangspunkt for alt vi driver med på nett. Ja, man kan tjene penger på stockphoto-bilder, men det det er svært tidkrevende samtidig som konkurransen mellom bidragsyterne blir stadig større. Jeg vil ikke advare TS mot å submitte bilder, men vil anbefale å jobbe med alternative avkastningsmuligheter. Jeg selger selv bilder, og har funnet meg en nisje med kunder. Samtidig bruker jeg egne bilder i egne artikler/bloggposter på nett - noe som også gir avkastning i form av trafikk. Mulighetene er mange, og har man mulighet/tid, kan man utnytte bildene i flere ulike prosjekter. Man vil da selv (på sikt) finne ut hva man bør satse mer på. Min erfaring er at stockphoto-salg er det mest arbeids- og tidskrevende alternativet i forhold til inntjening, men andre kan jo ha helt andre erfaringer. Synes likevel at TS bør få høre min mening, og så kan andre forummedlemmer som har gode erfaringer med stockfoto-salg si sin mening.

n0stra

Medlem
Stockphotosalg er en ting (hovedsaklig salg til magasiner, nettsteder og brosjyrer). Men om du liker å ta bilder for bildenes skyld og det estetiske vil det beste være å lage en printshop av ett eller annet slag. Altså å selge dine motiver som trykk/print. På den måten slipper du kopiering og du har full kontroll over salg og kan satse på kvalitet innenfor det feltet du måtte ønske.

Erfaringsmessig er det få som både har den kreative balasten samt har kunnskap og interesse av å drive et slikt nettsted. Sånn i måte kan det lønne seg å finne noen partnere evt finne en to-pring løsning ala spreadshirt men bare for fotografi. Altså du får laget deg en generisk butikk som du kan promotere, legge opp motiver og selv legge inn tekst og pris og de tar en grunnsum og du tjener alt over. De produserer og sender ut.

Topp