Hvordan prissettes aksjer?

xdex

Medlem
Skulle trodd det var ren gjetting, spesielt da facebook gikk på børs *lattermild*

Steve Cash

Medlem
For børsnoterte aksjer har en to prinsipper: Netto nåverdi av forventede framtidige innbetalinger, dette kalles virkelig verdi, eller intrinsic value på engelsk, og så har en markedsverdien. Den sistnevnte kan en observere daglig, den sistnevnte må en regne ut, og det er en øvelse med mye usikkerhet.

I denne sammenhengen finens det to typer økonomer og investorer, de som mener at den eneste virkelige verdien er nettopp markedsverdien, og de som mener at en kan regne ut en virkelig verdi ved hjelp av nåverdi. Å tro på bare markedsverdien er mer akademisk enn å regne ut verdi. Men de som driver med det regner seg fram til aksjer som er underpriset og overpriset, de kjøper underprisede og selger overprisede.

Og så finnes det en rekke hjelpemidler, som fundamental analyse, som går ut på å studere all tilgjengelig informasjon om aksjen, og teknisk analyse som bl.a. tar utgangspunkt i historisk kursutvikling.

For ikke børsnoterte aksjer kan en som du sier se på teknisk verdi, aktiva minus forpliktelser, spesielt hvis en kjøper for slakteverdien, har en tro på firmaets framtid må det bli netto nåverdi av forventede framtidige innbetalinger.

Dette er et omfattende område, men det står mye mer om det nettet enn disse korte punktene.

quicktech

Medlem
Som Steve var inne på er det flere rene teknikker for å beregne verdien av en aksje, men jeg har lyst til å tilføye at dette handler aller mest om perspektiv - altså hvem det er som vurderer selskapets verdi. Det er dessuten stor forskjell mellom verdivurdering og prissetting. Hvis jeg skal kjøpe et selskap av deg vil jeg naturligvis først gjøre min egen verdivurdering, og så sette en pris som er lavere enn det for å se om du aksepterer å selge ;)

Men tilbake til tradedoubler siden du bruker dette som eksempel. Hvis jeg er en person som bare ønsker å plassere mine midler i denne aksjen som en passiv medeier så er det eneste som er viktig for meg at aksjens verdi stiger slik at jeg kan selge aksjene dyrere enn jeg kjøpte dem. Da vil det være naturlig å se på aktiva, gjeld, resultatgrad og vurdere selskapets fremtidsutsikter.

Men hvis jeg heter google adwords, og ser at tradedoubler er en av mine skarpeste konkurrenter - så vil det jo være helt andre ting som utgjør selskapets verdi for min del. Da har plutselig selskapets aktiva bittelite å bety, fordi jeg uansett har tenkt å bare flytte driften inn til meg selv. Verdivurderingen i denne situasjonen vil være mye mer direkte knyttet til selskapets topplinje - altså salgsinntektene - fordi det er dette jeg kan regne med å tjene når jeg blir eier av selskapet.

Et selskap kan være verd mye mer for meg enn det er for deg, og det er derfor man ser situasjoner hvor et børsnotert selskap plutselig får et megabud fra en konkurrent som er 20% høyere enn den verdien selskapet handles for på børsen.

Det er også nettopp dette som gjør at prissetting og verdivurdering er to helt forskjellige ting. Alt handler om perspektiv, og hvem som vurderer.

Topp