Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan man IKKE markedsfører (Eller kanskje allikevel)

Gomlers

Member
Jeg har tenkt til å vise dere her hvordan man IKKE skal markedsføre en side, og jeg har tenkt til å ta eksempel i min egen utprøvde dumskap.

For de av dere som vil le, le... for de av dere som synes det var ille, og føler med meg, takk.. og for de av dere som har lurt på å prøve noe lignende, LÆR av mine feil.. :)

Uansett, jeg tenkte at for å nå MANGE mennesker på en gang, som var opptatt av emner jeg ikke kunne noe om, og så få de som var skrivelystne til å skrive et par artikler for meg på WebArtikler.com - så hadde det vært helt kanon.. Jeg kunne jo da besøke noen forumer i samme sjanger som hver kategori, og legge igjen ett innlegg.

Slik gikk det ikke:
Foto.no - diskusjon - Les diskusjon

Det hører med her at foto.no er det eneste forumet jeg faktisk ikke klarte å få kontakt med, så da skrev jeg en post hvor jeg ikke kunne flette inn at jeg hadde fått tillatelse fra administrator. (Heldigvis fikk jeg kontakt med administratorer på de andre forumene, så der har ting gått mye bedre)

Og er det kanskje en måte å markedsføre på allikevel?
- Jeg har siden klokka 18 i går ettermiddag, fått over 500 unike treff fra det ene innlegget på foto.no - om det er positiv trafikk, kan vel kanskje diskuteres...

- Heldigvis så glemmer folk fort ! :D

Grunnen til at jeg utleverer en "driti-ut-post" som dette på webforumet, er egentlig av ren respekt til et forum med et godt miljø (Kudos Kenneth!) - Og jeg vet at de fleste ønsker å vite hvilke metoder som fungerer, og som ikke fungerer. Jeg valgte derfor å poste denna, for å bidra med noe som IKKE fungerer.. og selv om jeg driter ut meg selv enda mer, så holder jeg meg jo i det minste faglig ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er jo opplagt at dem ikke forstår konseptet med nettsiden din. Dem tror nok bare at du vil dem skal arbeide gratis for deg, noe som jeg vil tro de fleste her inne skjønner ikke er formålet. Jeg skulle gjerne forsvart deg på foto.no og fortalt at dem har misforstått totalt, men jeg gidder rett og slett ikke navigere noe mer rundt på den ekstremt rotete siden dem har.

Uansett, jeg synes du har et bra prosjekt. Blir veldig spennende om det tar av. Og noen "hatere" må du vel alltid regne med.
 

Ståle

Medlem
Been there done that. Hehe, "spam" fungerer svært dårlig på norske sider/blogger.

Man blir lynsjet med en gang, og hvis man ikke kan svare for seg er man ferdig. Syns du skriver godt da. :)

Forøvrig enig med Kenneth. Måtte anstrenge meg bare for å finne ut hvordan jeg skulle lese tråden der. Hehe.
 

Gomlers

Member
Takk takk :)

Tror dere har helt rett i at de ser for seg at jeg vil dem skal jobbe for meg..
Kunne kanskje ikke forvente at de skjønte poenget, når deres interesse
er bilder/foto, og ikke internett markedsføring.. my bad!

En annen ting dere har rett i, er navigeringsmulighetene på foto.no... de er jo bare helt fantastiske.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bare for å være sikker på at jeg har forstått konseptet:
F.ex. jeg skriver en liten artikkel, la oss si en introduksjon/tutorial til indesign, og legger inn det jeg vil av linker, til meg selv, mine egne affiliate-linker osv?

Det kan jo skaffe bra innlenker osv, men de virkelig flinke folka får jo gjerne også ganske bra betalt for å skrive artikler, så om det lønner seg å gjøre det gratis bare for lenkene... tja.
 

Tonny Kluften

Administrator
Bare for å være sikker på at jeg har forstått konseptet:
F.ex. jeg skriver en liten artikkel, la oss si en introduksjon/tutorial til indesign, og legger inn det jeg vil av linker, til meg selv, mine egne affiliate-linker osv?

Det kan jo skaffe bra innlenker osv, men de virkelig flinke folka får jo gjerne også ganske bra betalt for å skrive artikler, så om det lønner seg å gjøre det gratis bare for lenkene... tja.

Hvis du får artikkelen din på mange nok artikkelsider så lønner det seg.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Slik det er nå, så er jo ikke den nettsiden så populær.. men sett at den var det og artikkelmarkedsføring var en stor ting i Norge.

Du skriver en artikkel som inneholder en lenke med ankerteksten "Photoshop guider" til din nettside. Etter 2 måneder har 30 bloggere og andre nettsteder brukt artikkelen din og lenker til deg. Det er da store sjanser for at du rankerer høyt på det søkeordet da

Det er på en måte det samme som med når folk lager gratis wordpress templater som står står "Sponsored by ..." nederst på.
 

Gomlers

Member
Riktig riktig alle sammen...

Jeg vet at det er et litt større nettsted som er i gang med en egen artikkeldatabase, og hvis det kommer opp enda fler, så vil nok budskapet om artikkelmarkedsføring blir spredt bra og raskt, og vil dermed bli mer brukt.
Og da vil det nok være enklere å se hvor effektiv metoden kan være.

Helt klart får en ikke den største suksessen med bare 1 side å poste til,
men en gang må det jo starte, og ettersom hva jeg vet, så starter det denne gangen
med WebArtikler.com.

Og brukernavn: Takker og bukker :) - Jeg vet ikke hvem av dem du er, eller om du er alle
3, men det ser ut som det iallefall ble snudd til noe positivt .. Skal jo bli spennende å se om Oddgeir (som jeg gjors på å kalle oddvar et par ganger, bare sånn for irritasjonens skyld) kommer tilbake.. han var jo imponerendes saklig.. hehe
 

madruga

New Member
Lærte å bruke whois guard eller fake navn osv på domenene mine, noe jeg alltid har gjort siden.

Kan man gjøre det på norske domener også? Dreamhost gjør det enkelt på .com domenene jeg har der, men trodde ikke man kunne gjøre det på .no domener.

Og til OP, synes du kom bra ut av det til slutt jeg.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nei, det går ikke ann på norske domener.
Så fremt du ikke klarer å lure et annet firma til å stå oppført på domenet, men da er jo teknisk sett ikke domenet ditt lengre og det er egentlig ikke så vanskelig å få tak i en syndebukk allikevel.

Så nei.
 

Daniel

q(O_o)p
Hvis man har en ide som hovedsaklig er til brukernes fordel slik som denne, hvordan er egentlig riktig fremgangsmåte på forum i Norge? Slik jeg har fått inntrykk av nå bør man ha et nettverk av folk med postcount på 1000+ som kan gå god for deg før du bør stikke nesa ut?
 
Topp