Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan lage forum.internettside.no?

ronorio

Active Member
Hvordan det gjøres rent praktisk varierer fra leverandør til leverandør. Hvor har du webhotell?

Det du må gjøre er å lage et underdomene (subdomain) som heter 'forum'. Så legger du filene for forumet i mappen som tilhører underdomenet.

Underdomener lages/administreres ofte fra kontrollpanelet til webhotell-leverandør, hvor et av de mest kjente er kalt cPanel.
 

ronorio

Active Member
Ja det går helt fint.
 

webmannen

Medlem
Er det noe sted man kan finne en guide for dette?
Har fra før ett nettforum med Xenforo, dette ligger nå under hoveddomenet www.*****forum.no.
Har gått inn I DNS-pekere og opprettet: forum.****forum.no

Men hvordan kommer man videre herfra?
 

ronorio

Active Member
Jeg vet ikke helt hvor du står fast.

Dersom den originale posten forklarer problemstillingen, kan du løse dette ved å installere WordPress i roten av domenet.

eksempel.com -> public_html/<wordpress-filer>

Så lager du et underdomene ved hjelp av webhotellets kontrollpanel. I underdomenet installerer du forumet.

forum.eksempel.com -> public_html/forum/<forum-filer>

Legg merke til at hoveddomenet vanligvis leser filstrukturen fra roten på webhotellet - mens et underdomene gjerne plasseres i en undermappe (slik som eksempelet ovenfor viser).

Dersom du skal flytte forumet du allerede har, til underdomenet, må du se hva Xenforo mener er riktig fremgangsmåte.

Når du sier DNS pekere, så mistenker jeg at det ikke er riktig at du skal endre de manuelt - men jeg har ingen erfaring med Domeneshop og hvordan deres kontrollpanel fungerer.

Jeg ser for meg at de har dokumentasjon et sted hvor de forklarer hvordan du oppretter et underdomene - eller i alle fall har en supportadresse du kan be om hjelp.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
Og så kommer jo spørsmålet, hvorfor du VIL dette, egentlig? For det finnes absolutt ingen gode grunner, verken teknisk eller SEO-messig å ha to ting som naturlig hører sammen på samme domene, på to forskjellige domener, som det nå vil oppføre seg som.
 

webmannen

Medlem
Var ikke klar over at dette førte til dårligere SEO. Er det sikkert?

Vel. Tenkte du å bruke forum-plugin i wordpress? Ellers finnes der div. Bridge-programmer mellom Xenforo og wordpress, men virker ikke som noen av disse er så velprøvd. Evnt. Så tar jeg gjerne mot forslag ? At forumtløsningen blir bra og funksjonell Er viktigst.
 

Bjørnar

Gründer
nei, hver for seg blir ikke det dårligere. men det er vel enklere å rangere når du har alt innhold på ett domene, og ikke to, som du ønsker.
 

webmannen

Medlem
Men hvordan mener du man skal få alt på et domene? Hadde jeg hatt en god løsning på det så hadde det vært fint, men vet ikke om noen.
 

ronorio

Active Member
Er en helt valig praksis å ha forum i et underdomene, og noe annet på hoved-domene. Er mange som gjør det.
 
Topp