Hvordan finne rett "program" for å lage hjemmeside

Evaldas

New Member
Hei

Er ny på forumet her, har søkt den siste mnd på hvordan man lager hjemmeside samt hva men trenger etc. Har ingen erfaring med hjemmesider så derfor henvender jeg meg her for å få bekreftelser eventuelt råd at det er rett det jeg tenker.

Jeg har tenkt å lage en nettside med faglig innhold som går på material, sveis, kvalitetskontroll etc. Der jeg vil legge inn fagstoff som tekst, en god del presentasjoner som jeg har laget i powerpoint etc, har og en del formler som kalkulerer heat input og carbone equivalent etc. (Enkle formler som jeg har i et Excel ark i dag)

Så det jeg er ute etter er et program for å lage hjemmeside som kan hjelpe meg med dette. Dvs sette in presentasjoner og noen formler der man kan legge in verdi X, Y og Z å få utregnet en sum. Har søkt på nettet og tror Wordpress Business til USD 249 pr år er det rette for meg. Der ser det ut som jeg får full pakke med domene samt an plass og lagre ting på. Ser og en god del omtale om wordpress at det er lett å lage hjemmeside. ( vil ha noe som er enkelt for en som ikke kan noe mye om å lage hjemmeside) :)

Det jeg er usikker på er om jeg enkelt kan legge in formler og presentasjoner i Wordpress, har en mistanke at det ikke er så lett og at dette eventuelt ikke går. Har sett at det er noe som heter slideshare for powerpoint presentasjoner etc.
Hadde vært fint om det var noen som kunne gi meg en anbefaling / rettledning om jeg er på rett spor Eventuelt andre programmer så dekker mine behov. Hjemmesiden er privat på hobby basis.

Se litt på dette hadde vært fint med noen innspill eventuelt anbefalinger hvis det finnes det jeg spør etter.

adeneo

Medlem
Du trenger ikke Wordpress Business, du trenger et domene, et webhotell, og gratis versjonen av Wordpress dersom du ønsker å bruke Wordpress som CMS.

Powerpoint presentasjonene dine må du nok legge inn manuelt, og da normalt som innlegg i Wordpress med bilder, tekst osv.

Excel ark kan legges ut på nett, men det har lite for seg, og som regel gjøres slikt om til et "webspråk", og for kalkulatorer og formler er det gjerne javascript og dynamiske løsninger som gjelder, og dette er veien å gå etter min mening, men det krever nok noe koding.

Et standard webhotell og et domene koster bare noen hundrelapper i året, og er nok endel billigere enn 249 USD i året ville jeg tro.

Evaldas

New Member
Takk for tilbakemelding, det du sier er at du egentlig bekrefter at jeg ikke enkelt kan legge in fomler med å bruke Wordpress samt hvis jeg skal legge ut presentasjoner så må jeg legge dette ut som tekst og bilder. Tenkte kanskje hvis jeg kjøpte den pakken så var det flere muligheter. Jeg er ute etter å få det som en presentasjon så du har i powerpoint samt jeg må ha fomler på siden ikke nødvedig Excel men samme prinsipp. Det skal være bra :) Finnes det noen program som har dette eller bør jeg søke "profesjonelt" hjelp her?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er mulig å lagre din Excel-fil som html, men jeg har ikke forsket mye på det. Kanskje fungerer det for deg. For presentasjoner gjelder vel det samme, men du kan også se på prezi.com og legge (noe av) inneholdet ditt der.
Husk at en powerpoint er bare en måte å få presentert informasjonen din på. Tekst og bilder er en likesågreit mulighet, men det gir bedre muligheter for å integrere det med annonser eller 'call to action' knapper; deler du opp informasjonen er det vanskeligere å laste det ned dermed ville folk komme tilbake til siden din mer enn hvis de hadde informasjonen offline tilgjengelig.
Du kan også tenke på å ha en del informasjon online, med mulighet for kjøp/nedlastning av powerpointen.

Evaldas

New Member
Takker Ove

Dette så veldig bra ut, skal sette meg ned å se litt nermere på dette. Kjøper jeg da Joomal program og så alle tilleggene du har linker til? betaler man pr År her eller?

Ole Avranden

utvandret
Joomla er gratis.

NS Formula betaler du et engangsbeløp som gir tilgang support, nedlasting og oppgraderinger i tre måneder. Så bruker du komponentet gratis frem til det trenger en oppgradering, da må du betale på nytt (trolig en lavere sum).

Ari Docs er gratis så vidt jeg kan se

TorsteinO

Art Director & grunder
Et tips er at joomla er mye mer komplisert enn wordpress, kraftigere og i noen sammenhenger bedre egnet, men mye mer komplisert - spesielt i bruk. For de aller fleste vanlige hjemmesider er det rett og slett veldig mye mer enn man trenger, og derfor er det vanligvis greiere (spesielt i daglig bruk) å bruke f.ex. wordpress i stedet.

MEN - for all del, det finnes mange andre løsninger enn wordpress, også ting som på mange måter sikkert er enda enklere.

Hvorfor ikke gå for en av disse? Vel, fordelen med wordpress er at det også er vanvittig fleksibelt og kan tilpasses til nesten alt mulig rart, og det finnes vanvittig mange ferdige løsninger (plugins) som kan ordne disse tilpasningene. Så - hvis det er noe som helst "ekstra" du vil ha til selv en ganske standard nettside, som det ofte er selv for ganske standard nettsider - da er det veldig enkelt å ordne det.

Og samtidig - hvis du får hjelp av noen som vet hva de driver med så er det enkelt å gjøre det enklere ved å fjerne de unødvendige valgene.

Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Et tips er at joomla er mye mer komplisert enn wordpress, kraftigere og i noen sammenhenger bedre egnet, men mye mer komplisert - spesielt i bruk. For de aller fleste vanlige hjemmesider er det rett og slett veldig mye mer enn man trenger, og derfor er det vanligvis greiere (spesielt i daglig bruk) å bruke f.ex. wordpress i stedet.

MEN - for all del, det finnes mange andre løsninger enn wordpress, også ting som på mange måter sikkert er enda enklere.

Hvorfor ikke gå for en av disse? Vel, fordelen med wordpress er at det også er vanvittig fleksibelt og kan tilpasses til nesten alt mulig rart, og det finnes vanvittig mange ferdige løsninger (plugins) som kan ordne disse tilpasningene. Så - hvis det er noe som helst "ekstra" du vil ha til selv en ganske standard nettside, som det ofte er selv for ganske standard nettsider - da er det veldig enkelt å ordne det.

Og samtidig - hvis du får hjelp av noen som vet hva de driver med så er det enkelt å gjøre det enklere ved å fjerne de unødvendige valgene.

Så er menigheta i gang :D

Jeg vil påstå at i normal bruk er Joomla marginalt mer omfattende enn WordPress, men det er langt mer fleksibelt og utvidbart. Skal du lage et avansert nettsted er det ingen tvil en gang...

At Joomla er så mye vanskeligere enn Wordpress er en påstand som henger igjen etter Joomla versjoner eldre enn 1.5. Men verden går en gang videre, og Joomla har nå nådd versjon 3.0, og legger du inn JCE editoren er det knapt noe som skiller Joomla og Wordpress i daglig bruk.

Siden du skal starte helt fra scratch så er det egentlig veldig enkelt for deg å finne ut hva du trives med. Last ned både Wordpress og Joomla, så prøver du begge ett par uker og ser hva som passer deg best.

Edit:
De viktigste forskjellene mellom Joomla og Wordpress slik jeg ser det er dette
- Du er raskere i gang med din første artikkel i Wordpress. Det er færre initielle innstillinger som må gjøres
- Og motsatt; Joomla har langt flere valg som må treffes før du kan begynne å publisere. Det som kan være irriterende som nybegynner er at langt de fleste av disse valgene er unødvendige for normal bruk av Joomla.
- Så fort den første artikkelen er publisert er forskjellene mindre. I den daglige driften av nettstedene er forskjellene marginale. Du legger inn tekst og bilder, og trykker på publiser. Dette er like enkelt på begge plattformer.
- Skal du lage noe som er mer avansert enn blogg/enkelt til middels avansert cms så er Joomla hakket hvassere og med større bredde i avanserte tillegg.

Sist redigert:

adeneo

Medlem
aaa.jpg

Tony J

Alle skal få
Ingen som snakker om viktige ting som stabilitet, oppdatering av moduler, loadetid, support og sikkerhet.

Hva lastes inn raskest uavhengig av plugins?
Hvor er det lettest å finne support om du trenger hjelp?
Ved installering av moduler og plugins, hva krasjer mest?
Hvem er de mest sikre av de løsningene i forbindelse med hack/roboter osv?

Og er det egentlig noen begrensinger om hva man kan gjøre med wordpress og joomla uansett? Trodde man kunne modde slike open source løsningen i det uendelige og det har man outsourcing til med mindre man er dyktig selv :]

Tenk også på nettopp dette med at TS er nybegynner: Hvordan kommer han lettest i gang?

Tony

Ole Avranden

utvandret
Ingen som snakker om viktige ting som stabilitet, oppdatering av moduler, loadetid, support og sikkerhet.

Kan svare med mine synspunkter

Stabilitet er vel så og si likt. Oppdatering av moduler avhenger av eksterne utviklere, så velger man kvalitetsmoduler er man sikret oppdatering - går man for ukjente utviklere så vet man jo ikke hvordan det blir fremover. Dette er likt for begge platformer.

Hva lastes inn raskest uavhengig av plugins?

Wordpress er knepent raskere

Hvor er det lettest å finne support om du trenger hjelp?

Joomla har et meget bra brukerforum. Det regner jeg med at Wordpress har også?

Ved installering av moduler og plugins, hva krasjer mest?

Det skjer ikke ofte med Joomla i hvert fall. Kan ikke svare for WordPress da jeg ikke benytter så mange tillegg der.

Hvem er de mest sikre av de løsningene i forbindelse med hack/roboter osv?

Det har skiftet litt opp gjennom årene. Wordpress var et stygt kapittel lang tid - det var tett som en sil. Joomla har også sine svin på skogen med noen versjoner som var en åpen invitasjon til hackere. Vil vel påstå at i dagens versjoner (og trolig fremover) er begge omtrent like sikre. Men det er nok brukere her inne som sitter på mer fakta om det enn meg!

Og er det egentlig noen begrensinger om hva man kan gjøre med wordpress og joomla uansett? Trodde man kunne modde slike open source løsningen i det uendelige og det har man outsourcing til med mindre man er dyktig selv :]

Begge kan utvikles i det uendelige, men det viktige for meg er hva som finnes av ferdige løsninger der ute. Da vil en hel brukermasse dele utviklingskostnadene, feil vil lettere bli oppdaget og sikkerheten er høyere.

Tenk også på nettopp dette med at TS er nybegynner: Hvordan kommer han lettest i gang?

Wordpress. Men det er egentlig irrelevant. Det viktigste er ikke hvordan man kommer lettest i gang, men hva som er mest brukervennlig og hensiktsmessig resten av nettstedets levetid. Starte gjør man bare en gang - videre drift "gjør man" uendelig antall ganger. - Det er derfor jeg bruker Joomla.

Sist redigert:

Evaldas

New Member
Takk for masse gode tilbakemeldinger, skal sette meg ned i å prøve Joomla og se om jeg får det til :) Ser det bra ut og at jeg får det til så tror jeg at jeg går for det.

Topp