Prøver å forklare på en litt mer detaljert måte:
Jeg er utvikler av programvaren. Salgprisen er ca. 4049 kr (avhenger av dollar kurs). Kunden betaler dette beløpet til det tyske firma via visa kort (eller telefon / fax osv). Jeg får ca. 3800 kr inn på min konto. Fra det beløpet som kunden betalte så blir det trekkt det resterende i avgifter / gebyrer for at de tok i mot pengene fra kunden og overførte pengene til min konto (ca 249 kr). NB: Det er ikke det samme konseptet som paypal. Dere kan lese mer om firmaet her:
MyCommerce - Selling Software Online - Global e-commerce Solutions - Online Software Sales. MVA står til 0 kr i salgsdokument..
Mer detaljer om det tyske firma (oppført som selger i salgsdokument): Digital River GmbH, Vogelsanger Str. 78 A, D-50823 Köln, Tyskland, Skattenr.: 217/5722/1080, Mva-nr.: DE194149069. Jeg står som nevt oppført som publiserer.
Står noe henvisning til noen paragrafer i den tyske MVA loven i salgsdokumentet også: "Avgiftsfritak i henhold til §4 i den tyske merverdiavgiftsloven samt §6 i den tyske merverdiavgiftsloven om avgiftsfri eksport". Vet ikke helt i hvilke retning jeg skal tolke det.
Er jeg helt på viddene når jeg tenker i disse banene for regnskaps delen (hvis det tyske firma er ansvarlig for MVA):
Kunden betaler til det tyske firma:
Fører 4049 kr i regnskapet som Debet 1500, Kredit 3200.
Jeg får penger inn på min konto:
3800 kr Kredit 1500, Debet 1920
249 kr Kredit 1500, Debet 7700
Kontoer: 1500 (samlekonto kundefordring), 1920 (Bank konto), 7700 (Gebyr), 3200 (salgsinntekt utenom avgiftsområdet)
Ble mye hodebry med den betalingen der...