Hvordan føre gebyr på salginntekt

alex1500

Medlem
Har en kunde som har betalt for en programvare lisens via share-it (digital river). Jeg står i salgsdokument som kunden fikk tilsendt, oppført som publiserer og det tyske firma som selger. Kunden har betalt ett beløp, jeg har fått ett annet beløp inn på konto (beløpet som kunden betalte - gebyrer). Hvilke kontoer skal jeg føre dette på i regnskapet?

Steve Cash

Medlem
Jeg er ikke sikker på hva en publisher er i programvaresammenheng, men ettersom det ikke er du som er selger av programmet, så virker det på meg som om du har fått en provisjon eller et honorar for å formidle salget. Det stemmer altså at du aldri har hatt eiendomsretten til programmet? I så fall kan du slik jeg ser det heller ikke selge det. Med andre skal du ikke føre bruttobeløpet og gebyret, men bare nettobeløpet som inntekt.

Dette svaret er gitt med forbehold om at jeg ikke kjenner detaljene i saken.

alex1500

Medlem
Det er jeg som har utviklet og eier programvaren. Jeg får også mesteparten av pengene for salget minus det gebyret som det tyske firmaet tar for transaksjonen. Hvilke kontoer skal dette føres på? Det jeg tenker er at det er det tyske firmaet som skal kreve inn MVA og skal derfor selv føre det som salgsinntekt uten MVA? Også litt usikker på hvilke kontoer dette skal føres på generellt, siden det beløpet som kunden betalte inn (4000 kr) ikke er det beløpet som kom inn på min konto (3700). Noe gikk bort i gebyrer.

Steve Cash

Medlem
Dette henger ikke helt sammen, men hvis det er du som eier programvaren og selger den, så må bruttobeløpet bli salgsinntekt hos deg, og pengene det tyske selskapet beholder blir provisjonskostnad hos deg. Det finnes en egen post for dette på næringsoppgaven, og en tilsvarende konto i regnskapsprogrammet.

Den første grunnen til at det ikke henger sammen er at du skriver at det er det tyske selskapet som står som selger på salgsdokumentet, altså er det de som har laget det(?) og da kan ikke du føre det som salg. Er det slik å forstå at dette selskapet er en agent for deg?

Det andre problemet hvis du skal føre beløpet som salgsinntekt er merverdiavgiften. Tyskerne har antakelig laget en faktura uten norsk merverdiavgift, jeg kan ikke se at du bare kan plusse på avgift og bokføre beløpet. Antakelig skal det tyske selskapet innberette mva til Norge, eller så må kjøperen føre det med snudd avregning.

Først må dere avklare hvem som faktisk er selgeren av programvaren. Hvis det er deg, mener jeg at du skulle ha laget fakturaen til kjøperen på ordinær måte, og avregnet tyskene for provisjon. Hvis det er det tyske firmaet som som er selger, er pengene du mottar honorar for opphavsrett e.l.

Nærmere å forstå dette kommer jeg ikke, jeg gir meg her.

hansson

Langveisfarende
Jeg antar at dette er en litt lik situasjon som oversetterbyråene i Bangladesh og USA som hyrer inn norske frilansere, og deretter viderefakturerer tjenesten til en tredjepart (sluttkunden) med et påslag. De ber ofte frilanserne sine bruke det spesialbygde fakturasystemet sitt for å "fakturere" dem, noe à la oDesk og Elance, bare at regningen går direkte til byrået og ikke rett til sluttkunden.

Vi foreslår en enkel løsning her som ikke tar hensyn til provisjonskostnad, men som i det minste registrerer inntekten på en fornuftig måte der salgsdokumentet fra utlandet ikke er så fornuftig satt opp. Tyskerne er vel selgerne i denne situasjonen i og med at det er de som henter inn pengene fra sluttkunden. Jeg tror derfor ikke det er relevant å krongle det til med føring av provisjonskostnad siden tyskerne bare viderefakturerer lisensrettighetene med en avanse som er utenfor opphavsmannens kontroll. Altså et helt vanlig videresalg av en annens arbeid/vare/åndsverklisens.

(Føler jeg har svart akkurat det samme for noen få uker siden, er ikke dette en blåkopi av en annen tråd om salg av programvare i Tyskland??)

Steve Cash

Medlem
Jeg tror derfor ikke det er relevant å krongle det til med føring av provisjonskostnad siden tyskerne bare viderefakturerer lisensrettighetene med en avanse som er utenfor opphavsmannens kontroll. Altså et helt vanlig videresalg av en annens arbeid/vare/åndsverklisens.

Uten at jeg, som før skrevet, kjenner alle detaljene i saken, tror jeg hansson her essensen i løsningen her. Jeg støtter forslaget.

Litt pussig merverdiavgifts-situasjon med en norsk næringsdrivende som får godtgjørelse av et utenlansk firma som igjen selger til et norsk firma. Men så fremt det tyske firmaet ikke har en avdeling i Norge som håndterer dette, må vel trådstarters godtgjørelse bli mva-fri som eksport, og resten er en sak mellom det tyske firmaet og den norske kjøperen (trur eg).

Og alt som er skrevet her forutsetter selvfølgelig at trådstarter opptrer som næringsdrivende, og ikke mottar honorar/lønn som en slags ansatt/firlanser.

alex1500

Medlem
Prøver å forklare på en litt mer detaljert måte:

Jeg er utvikler av programvaren. Salgprisen er ca. 4049 kr (avhenger av dollar kurs). Kunden betaler dette beløpet til det tyske firma via visa kort (eller telefon / fax osv). Jeg får ca. 3800 kr inn på min konto. Fra det beløpet som kunden betalte så blir det trekkt det resterende i avgifter / gebyrer for at de tok i mot pengene fra kunden og overførte pengene til min konto (ca 249 kr). NB: Det er ikke det samme konseptet som paypal. Dere kan lese mer om firmaet her: MyCommerce - Selling Software Online - Global e-commerce Solutions - Online Software Sales. MVA står til 0 kr i salgsdokument..

Mer detaljer om det tyske firma (oppført som selger i salgsdokument): Digital River GmbH, Vogelsanger Str. 78 A, D-50823 Köln, Tyskland, Skattenr.: 217/5722/1080, Mva-nr.: DE194149069. Jeg står som nevt oppført som publiserer.

Står noe henvisning til noen paragrafer i den tyske MVA loven i salgsdokumentet også: "Avgiftsfritak i henhold til §4 i den tyske merverdiavgiftsloven samt §6 i den tyske merverdiavgiftsloven om avgiftsfri eksport". Vet ikke helt i hvilke retning jeg skal tolke det.

Er jeg helt på viddene når jeg tenker i disse banene for regnskaps delen (hvis det tyske firma er ansvarlig for MVA):

Kunden betaler til det tyske firma:
Fører 4049 kr i regnskapet som Debet 1500, Kredit 3200.

Jeg får penger inn på min konto:
3800 kr Kredit 1500, Debet 1920
249 kr Kredit 1500, Debet 7700

Kontoer: 1500 (samlekonto kundefordring), 1920 (Bank konto), 7700 (Gebyr), 3200 (salgsinntekt utenom avgiftsområdet)

Ble mye hodebry med den betalingen der... :)

hansson

Langveisfarende
Synes ikke tilleggsopplysningene du kommer med endrer noe fra det jeg skrev tidligere, så jeg vil hevde at du bare skal føre dette som salgsinntekt fritatt for MVA. Og at du ikke skal bry deg om gebyret, det er Digital River sin avanse som du ikke har noe med å gjøre. Siden gebyrpengene aldri kommer innom din konto før de går ut igjen blir det feil å kostnadsføre det på samme måte som et bankgebyr e.l. Dette er penger du aldri har eller vil eie, altså kan ikke firmaet ditt skaffe seg en skattefordel ved å putte det inn i regnskapet sitt.

Jeg ville ført slik på salgstidspunktet hvis du lager en faktura til internt bruk slik jeg foreslår over her:

Debet 1500 kundefordringer Digital River GmbH
Kredit 3100 salgsinntekt, avgiftsfri (ikke unntatt slik du foreslår - jeg forutsetter at salg av programvarelisenser ville vært avgiftspliktig i Norge)

Hvis du ikke lager en faktura til internt bruk kan du sikkert føre det som kredit 3705 provisjonsinntekt, avgiftsfri i stedet

Når pengene kommer:

Kredit 1500 kundefordringer Digital River GmbH
Debet 1920 bankinnskudd

alex1500

Medlem
Debet 1500 kundefordringer Digital River GmbH
Kredit 3100 salgsinntekt, avgiftsfri (ikke unntatt slik du foreslår - jeg forutsetter at salg av programvarelisenser ville vært avgiftspliktig i Norge)

Jeg tenkte ikke engang på at det tyske firma skulle oppføres som kunde der.. Jeg tenkte i den retning at det var det norske firma som skulle føres opp som kunde. Skal man synligjøre den norske kunden på noen måte i regnskapet?

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Skal man synligjøre den norske kunden på noen måte i regnskapet?

Etter mitt syn ikke, den norske kunden er tyskernes kunde, ikke din.

1. Du er leverandør til tyskerne, tyskerne betaler til deg.
2. De videreselger til sin kunde igjen, som er det norske firmaet.
3. Det norske firmaet betaler penger til tyskerne for leveringen, og dette utløser omvendt avgiftsplikt for MVA. MVA er altså et problem mellom tyskerne og det norske firmaet.
4. Den norske kunden rapporterer inn MVA på den fjernleverbare tjenesten de kjøper fra Tyskland.

JudeQuinn

Medlem
Jeg antar at dette er en litt lik situasjon som oversetterbyråene i Bangladesh og USA som hyrer inn norske frilansere, og deretter viderefakturerer tjenesten til en tredjepart (sluttkunden) med et påslag. De ber ofte frilanserne sine bruke det spesialbygde fakturasystemet sitt for å "fakturere" dem, noe à la oDesk og Elance, bare at regningen går direkte til byrået og ikke rett til sluttkunden.

Vi foreslår en enkel løsning her som ikke tar hensyn til provisjonskostnad, men som i det minste registrerer inntekten på en fornuftig måte der salgsdokumentet fra utlandet ikke er så fornuftig satt opp. Tyskerne er vel selgerne i denne situasjonen i og med at det er de som henter inn pengene fra sluttkunden. Jeg tror derfor ikke det er relevant å krongle det til med føring av provisjonskostnad siden tyskerne bare viderefakturerer lisensrettighetene med en avanse som er utenfor opphavsmannens kontroll. Altså et helt vanlig videresalg av en annens arbeid/vare/åndsverklisens.

(Føler jeg har svart akkurat det samme for noen få uker siden, er ikke dette en blåkopi av en annen tråd om salg av programvare i Tyskland??)

Den enkle løsningen du linker til er vel litt "tja"? Forhørte meg med regnskapsfører tidligere og fikk beskjed om å gjøre det slik:

Antall billag = antall transaksjoner. Ett salg av produktet (evt. ett affiliatesalg) er én transaksjon. Inntekten er din i det salget skjer.

Dvs. for hver dag fører du slik:

Salg 1 K 3xxx beløp Billag 1
D kundereskontro beløp

Salg 2 K 3xxx beløp Bilag 2
D kundereskontro beløp

.
.
.

Salg n K 3xxx beløp Bilag n
D kundereskontro beløp

(dersom 3xxx er en dagsavregninskonto for kunden, fører du den over på en ordinær salgskonto)

Du bruker dagskurs EUR/NOK og påfører billaget denne (dersom salget skjer i Euro).

Når du får oppgjøret fra kunden:

Oppgjør D 19xx Mottatt kr
D 8xxx Finanskostnader (gebyr)
K kunderes. beløp Oppgjør salg 1
K kunderes. beløp Oppgjør salg 2
.
.
.
K kunderes. beløp Oppgjør salg n
K/D Agio/disagio Beløp (dette kommer av at kursen svinger, og beløpet du mottar vil ikke være det samme som da fordringen ble din -- da salget skjedde).

Hele oppgjøret er ETT (stort ...) bilag. Du fører K på hvert salg for å lukke postene på kundereskontro.

Topp