Stiller et relatert spørsmål her i stedet for å starte en ny tråd: Hvordan bygger dere opp footer på nettsidene deres? Hvor mye informasjon har dere med der? Merker at her er det veldig store variasjoner fra nettside til nettside.
Jeg er selvsagt helt for å nevne så mye informasjon som mulig på nettsidene, men hvor mye av informasjonen kan man dytte vekk på en egen informasjonsside som man linker til i footer, og hvor mye av den må være i selve footeren?
Trenger footeren virkelig å inneholde firmanavn, organisasjonsnummer, telefonnummer, faksnummer, postadresse, e-postadresse, navn på ansvarlig redaktør og e-postadresse til ansvarlig redaktør for at siden skal være troverdig? Er det ikke nok å slenge det meste av dette inn på en Om-side?
Sjekk footeren til CDON. Eller YouTube. Eller Facebook. Der har man hjelpetekstlinker, og copyrightnotis. Det er hele footeren. Ser man derimot på footeren til Aftenposten.no har man tre telefonnummer, besøksadresse, e-postadresse for tips, navn på tre forskjellige redaktører, og e-postadresse til to av dem. Pluss RSS, Facebook, Twitter og nyhetsbrev. VG og Dagbladet har variasjoner av dette. Bokkilden har telefonnummer, åpningstider og e-post, NRK har copyrightnotis, navn på tre redaktører og resten er hjelpelinker. Webforumet har en link til tonny.no og et par linker som tilsynelatende ikke har noe med verken sidehjelp eller kontaktinformasjon å gjøre. Blogg.no har navn på firma og link til firmanettsted, hjelpelinker, og linker til Facebook/Twitter. Virrvarr slenger inn copyrightnotis og fullt navn, pluss en del linker til sosiale medier, mens en gjennomsnittlig rosablogger ikke har noe som helst annet i footer enn eventuelt den korte teksten som er lagt til av bloggplattformen. Selvsagt er det også forskjell på hva slags nettsted man har: Lager man et nettsted for å reklamere for den lille kafeen man driver er det åpenbart å slenge inn en adresse (kanskje til og med helst på et synligere sted enn footer også?), mens man kanskje kan gå ut fra at Voe hadde hatt gata full av stalkere om hun la ut full besøksadresse på nettsidene.
De fleste av oss ligger vel et sted midt mellom her, men når jeg nå sitter og skriver en ny footer kan jeg ikke la være å undre på hvordan dere andre har tenkt. Hva har dere med, hva har dere ikke med, og hvordan har dere resonnert? Hva er grunnen til at dere ikke putter organisasjonsnummeret inn i footeren, hvorfor prioriterer dere å legge navn på redaktør i footer i stedet for å gjemme det bort på en underside, og så videre, og så videre, og så videre? Kort og godt: Hvordan har dere tenkt?