Hvordan få aktive brukere?

metallian

Medlem
Jeg er ikke enig med Nutz her , jeg er med og driver et forum(de over) med mye aktivitet,dedikerte brukere og god økonomi-men det har kostet og å aktivisere brukerne har vært en viktig del av vår strategi.

Mortenxx

Medlem
Forumet og nettstedet er i seg selv veldig OK. Jeg har kikket på det 2 eller 3 ganger i forbindelse med tråder du har startet her.

Å drive et forum betyr rett og slett at du TILBYR folk en organisert løsning som kan være rettet mot ulike formål - f.eks. å "nå frem" til andre med samme interesser i et tema, "nå frem" til et mer generelt publikum og en haug av andre formål.

Forum fungerer best hvis folk ikke er altfor like, hvis det er sammensatt av brukere med temmelig ujevnt nivå og temmelig ulike interesser - men ikke så ulike at det bare skaper konflikter. Brukerne bør ha en viss evne til å "balansere hverandre" til ikke å være for enige eller for uenige.

For at folk skal skrive noe på et forum må de føle at de selv "passer inn" i forhold til andre brukere, dvs. at de må ha NOE felles interesseområde som de andre brukerne. Dette behøver nødvendigvis ikke være samme interesseområde som forumet opprinnelig er tenkt å dekke.

Jeg har testet diverse forum siden juli 2007:
WinXP.no: Miljøet var for ungt for meg, jeg foretrekker bedre sammensetning aldersmessig. De hadde godt kvalifiserte ledere (som svarte på data-temaer)

ItPro.no: Over 3.000 poster på 2 år, vesentlig svar på andres spørsmål om data. Nivået og aktiviteten var høyere tidligere enn den er nå, dvs. at de har samme problem som deg.

Diskusjon.no/hardware.no: Jeg har ikke vært spesielt aktiv der. Forumet laster for tregt i nettleseren min sammenlignet med itpro.no - dvs. at nettstedet er mindre "komfortabelt" å bruke.

Kvinneguiden.no: Jeg dumpet innom noen få anonyme svar på dataspørsmål 3 ganger i 2009. Jeg føler meg kort og godt ikke hjemme i miljøet der, og er heller ikke spesielt interessert i de øvrige temaene de har. Altfor mye dameforum etter min smak, og jeg har ikke lyst på noen "rolle" som visse andre har etablert. Jeg ville følt meg stokk dum i enkelte av disse rollene, og de rollene jeg kunne akseptert er allerede godt besatt. Jeg har strengt tatt ikke noen motiver for å skrive på typiske "dameforum".

FreakForum.nu: Jeg har aldri giddet å melde meg inn. Jeg leste litt på forumet i en periode før jeg mistet interessen. Det var mange dyktige folk innom på spesielle temaer, men hovedinntrykket er heller at det er mange "wannabes" som tiltrekkes dit (altfor mange som forsøker å gjøre inntrykk på seg selv eller andre, uten å ha særlig mye "substans").

Webforumet.no: Jeg har strengt tatt ikke noe felles med forumets hovedtemaer som stort sett er rettet mot websider og slike ting. Jeg postet de 4 første innleggene som "Uregistrert", dvs. at jeg egentlig ikke hadde til hensikt å registrere meg som bruker bare for å poste noen få poster. Viktigste fellestrekk (da jeg startet) var at vi begge "pælmer stein" etter folk som prøver å verve oss til pyramider. Motiv for å poste akkurat her var at tråden "CarbonCopyPro" havnet høyt på søkeresultater, det var rett og slett et egnet valg blant de mulighetene jeg vurderte (jeg trengte rett og slett en "arbeidsplass" for å poste diverse opplysninger). Jeg var fullt beredt på å velge en annen løsning hvis temaet mitt ikke passet godt inn.

Hegnar.no: Underforumet "Annen virksomhet" har haugevis av tråder om pyramideselskaper. Muligheten til å poste anonymt senker kvaliteten endel siden de aller fleste poster anonymt. Interessant trening i å "slenge med leppa" og forsøke å erte opp folk.

Engelskspråklige forum: Jeg behersker ikke engelsk SÅ godt, og jeg liker ikke noe særlig å stille med handicap innen kommunikasjon. Jeg har blitt medlem av noen slike forum bare for å poste noen få poster i bestemte saker, men deretter har interessen dødd ut.

---------------
Jeg har relativt mye erfaring som bruker av forum eller kommentartråder. Det er faktisk meningen at de aktive skal bli mindre interessert etter en tid, dvs. at du hele tiden må fylle på med nye brukere i aktive roller. Hvilke "roller" det er snakk om vil variere litt med det enkelte forum.

Jeg har massevis av innsikt i mine egne motiver som forumbruker, dvs. at jeg kan fortelle når og hvorfor jeg synes oppgaver er interessante og når jeg begynner å bli lei av dem. Jeg kan fortelle om mange ting slik de ser ut fra brukeres synsvinkel. Jeg kjenner også litt til brukeres generelle behov i spesielle saker.

Jeg kan sikkert fortelle mye som kan være av interesse for deg og andre brukere, men jeg tviler på at jeg klarer å gi noen "oppskrift" for å gjøre brukere mer aktive. De aller fleste av slike "oppskrifter" har bare kortvarig effekt, og noen forverrer situasjonen.

Forumene som ble nevnt over er ment å kunne brukes som eksempler jeg kan bruke hvis jeg skal utdype et point. Det er alltid lettere å fortelle ting hvis man kan illustrere med konkrete eksempler.

Morten

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for laaangt og godt svar! :)

Det som er greia er at jeg startet i 2007 og i 2008 var det meget høy aktivitet på forumet. Besøkstallene var bare 1/4 av hva det er i dag, men det var en kjerne på 15-20 stykker som lagde mye liv og var veldig flinke til å diskutere, men så dabbet det mer og mer av. Det har hele tiden kommet nye medlemmer og besøkstallene er gode (200-250 unike pr dag), men det er veldig få som gidder å engasjere seg på den måten nå om dagen. Jeg tok kontakt med disse for en liten stund siden for å høre hvorfor de nesten ikke er innom forumet lengre og de svarte da at de ikke hadde så interesse for trommer lenger, hadde begynt på ny skole og ikke hadde så mye tid til å være aktiv som tidligere. Et par hadde også fått seg kjæreste og barn i hus og da ble tiden fordelt anderledes.

Men det var faktisk ingen som skyldte på forumet i den forstand. De sluttet ikke å være aktive pga endringer jeg gjorde f.eks (vi byttet design for et års tid siden) så det var kun at deres livssituasjon hadde endret seg som gjorde at de ikke var aktive.

Men for all del, det er jo aktivitet i forumet, men mindre enn det var i 2008 og det med maaange flere medlemmer. Det kommer jo nye medlemmer fra tid til annen som er ivrige og disse drar jo opp snittet, men mange er innom uten å gjøre noe mer enn å kikke og lese.

Det en del brukere sier er at de er litt lei av nye brukere som hele tiden kommer og spør ang nytt trommesett f.eks, siden det finnes en drøss tråder om det fra før. Når man ser det samme om og om igjen, blir man lei av å svare på det tilslutt og det tar lang tid før man får svar. I verste fall er det ingen som svarer og har man et par slike tråder uten svar, går det ikke lang tid før man finner et annet sted å spørre.

Slik er jo jeg også. Jeg fant Norsk Webforum før dette, men pga veldig få svar og liten aktivitet i mine tråder, "koverterte" jeg hit da jeg fant dette forumet, siden folk var mye mer hjelpsomme her. Legger ofte ut tråder begge steder, men Webforumet knuser Norsk Webforum ang svar på mine tråder og derfor er jeg her myyye mer enn på Norsk Webforum.

Så jeg vet at det som er viktig for å få folk aktive, er at det er aktivitet på forumet, men nå har jo verden blitt slik at ingen har tid til noe som helst og det er ikke så enkelt å gjøre noe med dette.

En annen ting som kanskje har litt å si er at en god del av mine brukere er 13-14-15-16 år. Det finnes massevis av profesjonelle trommeslagere som jeg gjerne skulle hatt innom forumet fra tid til annen for å være med å diskutere, men jeg tror vel ikke at denne aldersgruppen tiltaler de helt og bortsett fra et par stykker som er innom fra tid til annen, er det en stor mangel på de "store gutta".

Jeg hadde også nylig en konkurranse som ble avsluttet i jula og 2. juledag la jeg ut vinnernavnene i en egen tråd på forumet. Det er ingen, jeg gjentar ingen av vinnerene som har kontaktet meg for å gi meg adresse. DA skjønner ikke jeg stort. Greit at man ikke vil poste så mye, men når man melder seg på en konkurranse, burde man vel gidde å stikke innom forumet for å se hvem som vant?

Blir litt frustert av slikt ja...

Sist redigert:

Nutz

Med lem
Ikke alltid premien som er det viktigste å vinne i en relativt lukket gruppe. ;)
Ofte er det "Yes! -Jeg vant! :D" som er målet.

Nutz

Med lem
Føler med deg når det gjelder dette med laber aktivitet. Som mange har ymtet innpå, så er det kun relevant innhold og det at folk skal føle seg velkommen som du bør fokusere på.
Det å være hjelpsom, behandle alle brukere likt, ta spørsmålene til nykommere like seriøst uansett om du eller andre svart på dette en million ganger før.

Nutz

Med lem
Du..., ser det er 5 minutter på "Varighet av onlineinformasjonen", kanskje det er en ide å sette denne til 15-20 minutter for å gi inntrykk av at det er flere pålogget.
Ofte så vil ikke folk være pålogget dersom det ikke er noen andre der. -De tror det er noe galt med dem siden de er de eneste som gidder å være pålogget nå.

Mortenxx

Medlem
Vurder disse tiltakene?
1. Opprett en ny brukerprofil på deg selv, dvs. et annet brukernavn og en annen rolle enn den du har som administrator. Dette kan bidra til at du ser tingene fra brukernes synsvinkel i tillegg til dine egne, at du OPPLEVER hvordan ting fungerer istedenfor å TENKE deg til dette. Å se ting fra en annen synsvinkel kan avsløre om tiltak er egnede eller uegnede.

2. Ta en kjapp titt på noen andre forum i rollene som "AKTIV BRUKER" eller som "LESER", helst innenfor temaer du er interessert i selv. Forsøk å identifisere hva du selv foretrekker i disse rollene. Dette kan gi deg ideer og innsikt fra et litt større spekter av samme sak.

Forslagene løser ingenting. Det er heller ikke meningen at du skal følge forslagene i praksis, men du bør vurdere selve ideen bak slike forslag. De er rettet mot å gi deg innsikt i saken fra en annen synsvinkel enn du normalt har. Tiltak som virker logisk riktige fra en synsvinkel kan være direkte uegnet hvis man opplever dem fra en annen synsvinkel.

Kurs for selgere kan f.eks. bomme sterkt på kundenes behov. Kurs for ledere kan bomme på de underordnedes behov, kurs i markedsføring kan bomme på markedets behov, osv. - dvs. at ting som virker meningsfylte fra en synsvinkel kan bomme fullstendig på formålet.

Har du selv behov for å "bli aktivisert" på forum gjennom konkurranser og slike ting? Eller styres aktiviteten din av andre forhold? Ledig tid, interesser, om du har noe å bidra med i en sak, andre slike ting? Og går du lei av oppgaver etter en tid, føler at du mangler noe nytt og originalt å tilføre et tema?

Konkurranser har en tendens til å tiltrekke "feil brukere" - de som primært er interessert i konkurranser istedenfor "aktive brukere" som starter eller besvarer tråder. Noen konkurranser kan til og med skade den normale aktiviteten - at aktiviteten bare flyttes fra forumet og over på konkurranser (ikke MER aktivitet, bare ENDRING av område).

Jeg tror du kommer lengre ved å tilby brukerne litt mer spennvidde i temaer - f.eks. din egen versjon av "Generell snakk og svada". Du bør også vurdere om målgruppen for brukere kan utvides litt i fornuftige retninger, men vær litt forsiktig med slike tiltak (plutselig føler de trofaste brukerne at ting blir endret for mye - "ting var mye bedre i gamle dager").

Forum trenger forresten først og fremst trådstartere, folk som har noe relevant å spørre om eller videreformidle til andre - innenfor områder som er relativt kurant for andre brukere. Uten rikelig tilgang på trådstartere vil de som besvarer tråder bli underbelastet og kjede seg.

NB. Jeg har kun vurdert forumet ditt overfladisk for omtrent 1 måned siden. Svaret mitt er ikke spesielt innrettet mot noe bestemt forum, mesteparten er "generelt stoff". Det kan også hende at jeg har glemt løsninger du har, at jeg foreslår ting du allerede har utført.

Morten

jagarock

Information Research & Analytics
jeg tror det blir mindre og mindre aktivitet på forums proposjonalt med at det blir lettere å finne "vanskelige svar" og meninger, reviews osv på google. jeg var veldig aktiv i flere forskjellige forums før, mens nå er det veldig skjelden jeg ikke finner det jeg trenger på google, eller ikke kan få svar av venner pålogget chatten på facebook.

Topp