Hvordan få aktive brukere?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har nå snart 1600 medlemmer på forumet trommeportalen.no. Aktiviteten på forumet er ikke så voldsom sprek for øyeblikket (dette varierer jo litt fra tid til annen), og brukerene er veldig lite aktive ellers også. Da tenker jeg ikke på posting, men på å dele poster/tråder med andre, være med på konkurranser, kjøpe t-skjorter, komme med tilbakemeldinger osv osv...

Hadde nylig en konkurranse hvor jeg delte ut 3 stk premier til en total verdi på 1500,-. Fikk inn 20 (!!!) svar noe jeg syntes er fantastisk dårlig. Det tar deg ca 5 min å finne svarene og sende en epost. Rekorden er vel 120-130 svar, da med premie til verdi 2-3000,-

Hadde tidligere en "plugin" fra Addthis.com hvor man kunne deler poster/tråder med andre via Facebook, Twitter, epost osv osv. Her var det ca 2-3 delinger i måneden.

Solgte tskjorter for en stund siden og det tok meg to-tre måneder å selge ut 50stk som jeg tok 199,- for inkl frakt. Dette var kvalitetstkjorter og ikke noe skit fra eBay, men det var altså ikke lett å få solgt unna. Hadde også noen hettegensere til 399,- inkl frakt (med trykk foran og bak og med glidelås i midten) som også var tungsolgte, selvom interessen var relativt høy når jeg luftet at jeg skulle trykke opp klær.

Jeg har flere ganger bumpet tråden "Hvordan kan vi gjøre trommeportalen enda bedre", men det kommer meget lite tilbakemeldinger.

Problemer er altså ikke bare at folk ikke er aktive og bidrar, jeg finner heller ikke ut hvofor de ikke er det.

zapotek

Medlem
Du har et forum om et tema for få mennesker er interessert i. Norge har bare 4-5 mill innbyggere, og en for liten del av disse er trommeslagere. Se på Kvinneguiden og Nybaktmammaforumene. De appellerer til en prosentvis mye større del av befolkningen og har derfor mye mer aktivitet.

Summa summarum, det er ikke siden din det er noe galt med, det er rett og slett for få trommeslagere å ta av!

Dag Frogner

Supermedlem
Kall meg en krakk, men jeg finner ingenting om dette på siden du linker til.

Fototråd har vi og det finnes også mange "råeste trommis" osv-tråder.

Har vurdert å bruke et Youtube-aktiv script for å få brukere til å laste oppvideoer, men vet ikke heeelt hvor mye det ville blitt brukt. Det er en del jobb å sette opp, pluss at jeg nok da må over fra webhotell hos Domeneshop til en dedikert server som jo koster betydelig mer.

picxx

WF 09
Kanskje de rett og slett bruker tiden på å slå på trommer, og ikke på forum? :D

Nutz

Med lem
Hvorfor holde noe tydelig er døende kunstig i live?
Hvorfor holde på et forum som består av uengasjerte og umotiverte medlemmer som ikke har noe å bidra med?
Føler du deg forpliktet til å leke barnehageonkel, sette barna i aktivitet?
Sprite opp med konkurranser og annet dill bare forsøpler.
Stop beating that old dead horse.

zapotek

Medlem
Det er vanskelig å få til et aktivt og bra forum. Ingen klarer å få alle medlemmene til å være aktive uansett hvor bra forumet er. Jeg står fortsatt på påstanden at nisjen er for smal.

Hadde du f.eks. hatt et generelt musikerforum hvor "trommeslager" hadde vært et underforum hadde du hatt en bedre sjanse. Eller et engelskspråklig trommeforum.
Fiskersiden som Metallian nevner (og er en del av), omhandler et tema langt flere Nordmenn er interessert i.

picxx

WF 09
Den beste metoden for å aktivisere et forum er jo å ha aktive brukere.
Hva med å leie inn noen forumpostere, dog helst folk som faktisk vet litt om nisjen.

Har selv forsøkt å dra igang konkurranser etc. på et forum der jeg er admin/medhjelper, men selv med nesten 7000 medlemmer er det svært liten deltakelse på slike ting.
Starter derimot noen en tråd innenfor nisjen forumet handler om blir det straks mere liv, og særlig hvis det er av den litt mere kontroversielle typen.
Kanskje også vurdere å (nå vet ikke jeg hvilke forum du allerede har på TP) lage et forum innen nyheter/politikk eller noe slikt? Da blir det straks mere liv hvis medlemmene engasjerer seg litt i den politiske hverdag.
Litt mere generelle tema, selv om forumet er nisjebasert gjør bare godt.

Ellers er min erfaring at "forumister" er _ekstremt_ sløve når det gjelder å dele ting på nett....det går heller gjerne andre vegen, at man deler ting man har funnet andre plasser, på forumet.

Nutz

Med lem
Det lyser på lang vei King.
Vet du har lagt utallige timer i å få forumet opp å gå, nå merker du at det er på hell, og medlemmene gidder så vidt å logge seg på for å sjekke om det er noen nye spennende poster.
Det forstår jeg at er litt nedtur og trist for en som har lagt sjela si i det for å bygge opp.
Klarer ikke et forum i seg selv være interessant nok, å få brukerene på eget initiativ å være aktive innenfor det temaet det omhandler, så er det dødfødt!

Topp