Hvordan behandle to kunder i samme bransje?

picxx

WF 09
Enkelt sagt....de som betaler best over den perioden du setter.
Høres litt kynisk ut, men vi skal jo alle overleve.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ok, her kommer en erfaren selgers klare anbefaling! For dette her handler mye om seriøsitet og hvordan man vil bli oppfattet ute i markedet.
Jeg er enig at penger kan være fristende, men i bunn og grunn er dette kortsiktige kroner på EN kunde det snakkes om her.
Har man ikke andre medarbeidere i selskapet som kan ta denne "konkurrerende" kunden skal man pent takke nei og forklare at du allerede har en kunde i porteføljen som vil komme i en interessekonflikt med den nye.
Den nye kunden ville da sette stor pris på din ærlighet og etikk! Og, han vil med STOR sannsynlighet anbefale deg ovenfor andre selskaper som skulle trenge denne tjenesten.
Poenget er at du nettopp har gjort ditt "største" salg noensinne uten å få penger for det kortsiktig - men, i det lange løp vil du tjene rått på det.
Ingen er så avhengig av kun en kunde at man vil droppe en allerede eksisterende kunde.

Til slutt er det selvfølgelig en vurdering om man vil velge å ikke forlenge kontrakten med den eksisterende kunden for å gjøre plass til større kunder innen samme segment. Det er også ryddig å opplyse ovenfor den nye kunden når du har mulighet til å gjøre plass til han i porteføljen og høre om han har mulighet til å vente til det eller om du kan få lov å ta kontakt med han på det tidspunktet.
 
Topp