Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan behandle to kunder i samme bransje?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har et lite dilemma jeg gjerne vil høre deres meninger om. Sett at du har en kunde (FirmaB) inn PPC og SEO som har vært kunde av deg lenge og som betaler deg bra.

Plutselig får du en telefon fra en potensiell kunde (FirmaB) som er interessert i å bruke dine tjenester. FirmaB har større budsjett og er villig til å bruke mer, ergo du tjener også mer på denne kunden. firmaB er i samme bransje og ønsker å rankere på samme nøkkelord som firmaA.

Hva gjør du?

Sier du farvel til firmaA eller takker du nei til firmaB? Hvor mye mer må firmaB betale for at du skal gå over til dem? Og hva om firmaA er en personlig bekjent kunde?
 

gano

Medlem
Dette er et spørsmål som de aller fleste større firma møter på, og de har som oftest flere kunder innen samme segment, samtidig som det er full åpenhet rundt det. Da blir det kollega mot kollega:)

For et enkeltpersonsforetak er jeg litt mer usikker. Det er mange fordeler med å ha flere kunder som konkurrerer om de samme kundene. Du bruker for eksempel mere tid på dette segmentet, og det vil mest sannsynlig begge kunder dra nytte av. Jeg ville lagt problemstillingen frem for begge kunder, og fått frem fordelene, og ulempene. Tror faktisk at det er en god del flere fordeler enn ulemper.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Noen konkrete eksempler?

Hva om dem begge vil rankeres på mer eller mindre de samme nøkkelordene? Både i organisk (SEO) og PPC. I PPC er det forsåvidt enkelt, den som betaler best havner høyest.. det kan jo legges fram for kunden. Men hvordan legger man da fram det med SEO?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg ville gjort mitt aller beste for begge kundene. Og den som ranker først er vinneren. Jeg ville vurdert å si ifra til firmaA om opplegget hvis det er en personlig bekjent eller venn. Jeg ville ikke ha sagt ifra til firmaB om dette. Så lenge du vet at du gjør ditt beste for begge ser jeg ingen grunn til det.
 

gano

Medlem
PPC er ikke så enkelt.. Nevner kort to viktige områder: Hjelp kunden med tilrettelegging av gode landingssider og utforming av de mest konverteringsvennlige annonsetekstene og titlene.

Når det gjelder SEO, så vil din erfaring gi deg muligheten til å legge dette frem på en fornuftig måte. Vet ikke hvilke kunder du her snakker om, men du må nesten se på hva du kan gjøre for en kunde alene opp mot hva du kan få til med to kunder. Kanskje du til og med kan få kundene til å samarbeide:) Tror uansett at det blir vanskelig å svare generelt på dette, siden fremgansmåten helt sikkert vil variere mye fra situasjon til situasjon.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil påstå at PCC lettere kan avgjøres enn SEO. Da handler det jo rett og slett bare om hvem som byr mest penger for å havne øverst.

Derimot SEO er det jo ikke lett å jobbe for to kunder med samme nøkkelord. Begge forventer resulateter som havner på toppen, så det ville vel vært uetisk og jobbet med begge, når bare en av dem kan nå toppen?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg optimaliserer gjerne for flere i samme bransje, men ikke på samme søkefrase. Dermed unngår jeg denne konflikten.
 

picxx

Well-Known Member
Som du sier er det jo greitt ved ppc, da det er den som betaler best som vil rangere høyest.
Om begge vil rangere på samme søkeordet(frase) og du gjør ditt beste med å seo sidene til de begge vil jo den som også bruker tid på å bygge seg selv en god del innlenker over tid rankere høyest av de to.

Det som er viktig er jo at du som tilbyr tjenesten har full åpenhet om at det er, eller kan være, kunder du har innenfor samme segment.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er heldigvis ikke i denne situasjonen, men tanken slo meg i dag og jeg satt gjennom et halvt seminar aa lurte paa hva jeg hadde gjort om jeg ble satt i den posisjonen..

Er forsaavidt ute etter aa hoere hva andre hadde gjort.

hadde du gaatt for den nye kunden som tjente deg mer? Eller beholdt den gamle om han var en personlig bekjent? Og de av dere som sier dere hadde beholdt begge, hvordan hadde du loest det paa en maate som tilfredsstiller begge kunder som begge gjerne vil paa toppen?
 

Gomlers

Member
Hvis min mening skulle vært med her, så hadde jeg vurdert hvilket firma som etter sannsynlighet hadde det største og mektigste nettverket. Ut ifra hvor gode salgsevner en har og hvor løsningsorientert man er, så ville det vært mulig å hatt en dialog med begge kundene samtidig, hvor de begge fikk lagt frem at de stod i en konkurransesituasjon når det gjaldt mine tjenester. Så ville jeg utnyttet den situasjonen og spurt firmaA om de ville by over firmaB og omvendt. JEG ville jo ikke gjort annet enn å gjøre det beste for firmaet mitt, altså tjent mest penger. Trolig ville kundene mine skjønne den problemstillingen, og forstå at også jeg var i business. Antakelig ville det nok vært godtatt i utgangspunktet at jeg også måtte jobbe med og for eventuelle konkurrenter, både i forhold til firmaA og firmaB.. til og med kanskje i firmaC og D også. Iallefall ville jeg skrevet noe slikt i en kontrakt før kundeforholdene startet.

Men jeg ville nok sikret fremtidige jobber ved å skapt en slags "løsning" for det tapende firmaet også, for eksempel i form av optimalisering for en annen frase eller nøkkelord. Så hadde jeg forhåpentligvis ikke tapt kundeforhold. Hvis de begge nektet å gi seg, så ville jeg holdt meg til det firmaet som var størst, hadde mest innflytelse på markedet og hadde størt sannsynlighet til å skaffe meg nye kunder.

Det hørtes jo flott ut, men om det er gjennomførbart er jeg egentlig litt usikker på.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo også et poeng om man allerede har en pågående kontrakt, og hva den evt sier. Vet ikke hvordan avtaler rundt SEO gjøres jeg? Pleier det å være at man for en viss fast sum skal holde noen høyt oppe/på topp til enhver tid, eller pleier det å være mer avgrensede oppdrag?

Samme hva, så må det jo være mulig å ta på seg nye oppdrag etterhvert (med mindre man har heltid og avtale om ingen andre lønnede oppdrag, vet det også er vanlig i enkelte bransjer, da blir jo saken en helt annen), og da er det jo naturlig at også andre vil ønske å komme på topp.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Litt av poenget med å leie inn en konsulent til å ta seg av bedriftens internettmarkedsføring er jo nettopp fordi du ønsker å slå konkurrentene dine og få en fortrinn i konkurransen. Ser ikke for meg at det er så mange konkurrenter som ville samarbeidet på det området når dem atpåtil vil rankere på samme nøkkelordene.

Om jeg ble satt i en slik posisjon hadde jeg rett og slett bare satt meg ned og funnet ut hvem jeg tjente mest på. firmaA betaler kanskje mindre, men vil dem være kunde hos meg lengre? Om firmaB også er en kunde som ville vært hos meg lenge, hadde jeg vurdert å bryte med firmaA så fremt dem ikke hadde noe ønske om å legge om strategien sin eller øke budsjettet. Om vi hadde en konktrakt gående hadde jeg sagt den ikke ville bli fornyet når den utløper og gitt dem et tilbud om å bryte den øyeblikkelig.

Måtte vel nesten gått for pengene.
 
Topp