Jeg føler det er to store fordeler ved å ha en fakturaløsning i henhold til drift av egen nettbutikk.
1) Som noen allerede har nevnt så er det rett og slett mer profesjonelt. De fleste fakturaprogram lar deg også personalisere fakturaen med logo og f.eks. beskjeder til kjøperen.
2) Samtidig er det smart å tenke på kundens opplevelse på nettbutikken. Som tahaglind sier så liker mange å betale med faktura, og jeg tipper det er fordi de liker den tryggheten. Eller kanskje de ikke har planlagt den utgiften i akkurat den måneden. Får de en faktura med en forfallsdato 15 eller 30 dager etter kjøp, er de mer fleksible og kan betale når det passer best for dem (og ikke deg). Og en god kundeopplevelse er vel det aller viktigste?
Det koster naturligvis litt ekstra å bruke et fakturaprogram i tillegg, men hvis du kjøper et program som bruker API (ser at du spør om det i en annen tråd) kan du spare mye tid på integrasjonen mellom programmet og nettbutikken, så på lang sikt vil jeg absolutt tro det er en god investering.