Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor stor retur av uavhentede pakker?

Kassimaja

Geocacher
Dere som sender en del varer i postoppkrav. Hvor mye er det som ikke blir hntet og kommer i retur?
 
Sist redigert av en moderator:

Fredrik

Medlem
Det er nok en del her. Samt en del "falske bestillinger". Derimot har vi innført at alle oppkravsbestillinger må kontaktes per telefon før utsendelse. Der avdekker vi en god del tulle bestillinger. Derosm pakken er i fare for å bli sendt i retur så ringer vi alltid kunden og opplyser om hente frist samt gebyr for ikke avhentet pakke.

Dette har gjort at antall returer er på et minimalt nivå.
 

Marius

Medlem
Prosentvis uavhentede postoppkravsendinger kommer an på bransje og kundegruppe, men 5-10% uavhentede er dessverre ikke uvanlig.

Syns for øvrig at tipsene til HeltSikker er gode.
 

Polar

Medlem
Jeg sender ca. 1300 pakker i året, og jeg vil tro jeg har 5-10 returpakker pr. måned. Så rundt 5-10% kan stemme. Jeg har ingen gebyrer for uavhentede pakker, men jeg skriver en anmerkning på kunden, og hvis kunden bestiller igjen så forlanger jeg kortbetaling eller forskuddsbetaling før varen blir sendt.

Unntaket er hvis det er en kunde som har hentet 9 av 10 pakker. Da bare sender jeg som normalt.

Dette er del av kostnadene du må ha med dine kalkyler.
 

Kassimaja

Geocacher
Nå bruker ikke jeg oppkrav. Det er dyrt og ingen garanti for noen av partene. Posten burde se til sine konkurrenter og tilpasse prisene deretter.
 

Polar

Medlem
Hvis du sender varene som servicepakke så har du en garanti, både med og uten postoppkrav. Det hender det blir borte pakker for meg, og hver gang har jeg fått erstattet innholdet.
 

Marius

Medlem
Hvis du sender varene som servicepakke så har du en garanti, både med og uten postoppkrav. Det hender det blir borte pakker for meg, og hver gang har jeg fått erstattet innholdet.

Men som mottaker har du ingen garanti for at avsender ikke har pakket inn murstein og avispapir som du må må betale for å få ut i oppkrav. Som avsender er det ekstra kjipt om mottaker ikke henter ut pakken om du sender som servicepakke, ettersom du da uansett blir ilagt postoppkravsgebyret + returporto!

Erstatningssatsene til Posten når det gjelder forsendelser som kommer bort er for øvrig latterlige. Ved vanlig servicepakke er det vel slik at de går ut fra vekten av godset som har blitt borte, noe som er lite morsomt om du sender noe som er lite, dyrt og lett...

Ansvar - Produkter og tjenester - bring.no
 

Kassimaja

Geocacher
Nå sender jeg for det meste bøker og papir er som kjent ikke spesielt lett. Når ting har blitt borte har jeg ikke hatt problemer med å få erstattet verdien på varene. Jeg har bare sendt posten en kopi av faktura/bestilling og pengene har kommet i løpet av kort tid etter at posten har bekreftet at pakken var borte.
 

Robert

Mr. 66
Vel om du har EDI avtale gjelder ikke bestemmelsene på 10000,- forsikring per pakke. Da får du latterlige ~150,- per kg erstattet om de skulle rote bort pakken. Kjempegøy om du har sendt varer til en verdi av 10000 som kun veier en kilo.

Jeg har sluttet å sende slike varer med EDI da dette har skjedd meg. Om jeg får dyre bestillinger går jeg selv ned på postkontoret og pakker i en servicepakke sendt som privatperson. Først da har pakken forsikring.

Angående returrate så er den på 4,7% hos meg. Da regner jeg kun med data for siste 2 år. Om jeg ser at det er kort hentetid igjen ringer jeg kunden og minner dem på at pakker er ankommet. Overraskende nok er det veldig mange som hevder at de aldri har mottatt noen hentelapp og dette tror jeg kan stemme da posten går over til å sende hentelapper på sms og epost og dette systemet er nok ikke helt vanntett.

Pakker som kommer i retur der kunden ikke ønsker varen lengre sendes det faktura på portokostnader samt arbeidsmengde. Gebyr er på 450,- for ordre under 2000,- og 600,- for ordre over 2000,-. Om disse ikke blir betalt (1 av 10 betaler etter inkassovarsel) sendes det til inkasso. (Inkassoselskapet klarer å inndrive 2 av 10) Tilslutt tar jeg saken til vernetinget. Jeg har enda ikke møtt på en kunde som har møtt opp i vernetinget så det tar lang tid før pengene kommer inn men de kommer til slutt.

Jeg oppfordrer alle med nettbutikker til å forfølge uavhentede pakker og sende faktura på dette. Om noen er slappe på dette fører det bare til en ond sirkel og vi vil alle få høyere rate på uavhentede pakker i lengden.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Jeg har sluttet å sende slike varer med EDI da dette har skjedd meg. Om jeg får dyre bestillinger går jeg selv ned på postkontoret og pakker i en servicepakke sendt som privatperson. Først da har pakken forsikring.

Er det ikke rimeligere å kjøpe ekstra forsikring på Servicepakken, frem for å sende som norgespakke? Forsikring av en Servicepakke for 10.000kr. koster 30kr. Skulle tro at en norgespakke er mer enn 30kr. dyrere å sende enn en tilsvarende Servicepakke.
 

Robert

Mr. 66
Er det ikke rimeligere å kjøpe ekstra forsikring på Servicepakken, frem for å sende som norgespakke? Forsikring av en Servicepakke for 10.000kr. koster 30kr. Skulle tro at en norgespakke er mer enn 30kr. dyrere å sende enn en tilsvarende Servicepakke.

Hmm, det virket ikke så dumt nei. er veldig få pakker så jeg tenkte at det var like enkelt å gå ned på posten, men det må jeg undersøke. :)
 
Topp