Vel om du har EDI avtale gjelder ikke bestemmelsene på 10000,- forsikring per pakke. Da får du latterlige ~150,- per kg erstattet om de skulle rote bort pakken. Kjempegøy om du har sendt varer til en verdi av 10000 som kun veier en kilo.
Jeg har sluttet å sende slike varer med EDI da dette har skjedd meg. Om jeg får dyre bestillinger går jeg selv ned på postkontoret og pakker i en servicepakke sendt som privatperson. Først da har pakken forsikring.
Angående returrate så er den på 4,7% hos meg. Da regner jeg kun med data for siste 2 år. Om jeg ser at det er kort hentetid igjen ringer jeg kunden og minner dem på at pakker er ankommet. Overraskende nok er det veldig mange som hevder at de aldri har mottatt noen hentelapp og dette tror jeg kan stemme da posten går over til å sende hentelapper på sms og epost og dette systemet er nok ikke helt vanntett.
Pakker som kommer i retur der kunden ikke ønsker varen lengre sendes det faktura på portokostnader samt arbeidsmengde. Gebyr er på 450,- for ordre under 2000,- og 600,- for ordre over 2000,-. Om disse ikke blir betalt (1 av 10 betaler etter inkassovarsel) sendes det til inkasso. (Inkassoselskapet klarer å inndrive 2 av 10) Tilslutt tar jeg saken til vernetinget. Jeg har enda ikke møtt på en kunde som har møtt opp i vernetinget så det tar lang tid før pengene kommer inn men de kommer til slutt.
Jeg oppfordrer alle med nettbutikker til å forfølge uavhentede pakker og sende faktura på dette. Om noen er slappe på dette fører det bare til en ond sirkel og vi vil alle få høyere rate på uavhentede pakker i lengden.