Hvor mye må man kunne som frilans?

sws

Medlem
Hva slags kunnskap er nødvendig for å bli frilans webdesigner, og hva må man gjøre for å få det til?

Jeg har lært meg alt som er å kunnes om css og kan nok html til å få til det jeg vil. Holder på å lære meg php/mysql og javascript. Har en del erfaring med, seo, photoshop og illustrator og har lest noen bøker om design.

Hva tenkjer dei kloke her på forumet? Når hadde dere nok kunnskap til å starte å jobbe med dette?

peterandrej

pensjonert moderator
Det finnes A-, B- og C-utviklere der A-utviklerne er dritflinke, mens C-utviklerne ennå sitter med Frontpage-lignende verktøy. Heldigvis finnes det også A-, B- og C-kunder, slik at alle har et marked.

Altså; din kompetanse avgjør hvor på skalaen du er og hvilke kunder du kan jobbe med. Derfor finnes det ikke noen egentlig nedre grense for hva du må kunne for å kunne jobbe som frilanser.

Mitt råd er at du tenker nisje. Bli best i en eller annen ting, eller spesialiser deg på et bestemt publiseringssystem. Vær mannen å gå til dersom kunden trenger hjelp innen "ditt" spesialfelt.

sws

Medlem
Jeg kan nok html/css til å få til det jeg vil. Kan lære nok php/js til å forbedre interaktiviteten og til å kunne lage et cms og så spesialisere meg på grafisk design ved å studere dette.

Hva tenker dere? Hva ser dere etter hos en webdesigner?

zapotek

Medlem
Hva slags kunnskap er nødvendig for å bli frilans webdesigner, og hva må man gjøre for å få det til?

Jeg har lært meg alt som er å kunnes om css og kan nok html til å få til det jeg vil. Holder på å lære meg php/mysql og javascript. Har en del erfaring med, seo, photoshop og illustrator og har lest noen bøker om design.

Hva tenkjer dei kloke her på forumet? Når hadde dere nok kunnskap til å starte å jobbe med dette?

En ting er å kunne faget du skal utføre, det vanskelige er å selge det! Tenk gjennom dette nøye før du begynner, hvordan skal jeg klare å selge inn tjenestene mine? Klarer du ikke det, hjelper det ikke hvor bra nettsider du klarer å lage.

Sjefskoder

Sjefskoder
Hallojs.

Jeg har lært meg alt som er å kunnes om css..

Ikke værst ;)
Kan kanskje starte som lærer isteden da :p

alt har du nok ikke lært deg, men kanskje en god del.
Jeg har personelig drevet med utvikling i mange, mange herrens år, men kan ikke påstå at jeg kan aaaaaalt innen css ;)

Men, det er jo som peter skriver ;
din kompetanse avgjør hvor på skalaen du er og hvilke kunder du kan jobbe med

Alle vil og synes selv at de kan kalle seg utviklere...
Alle vil og kan å få seg jobb... Kanskje ikke de best betalte eller mest seriøse jobbene i verden, men alle kan... også cowboy's ;)

/S

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Enda et tips fra meg. Om du vil overleve i den businissen noen år, så ikke vær en av dem som konkurrerer i det laveste prisnivået bare for å få jobber. De er det nok av, og de overlever ikke.

sws

Medlem
Hallojs.

Ikke værst ;)
Kan kanskje starte som lærer isteden da :p

alt har du nok ikke lært deg, men kanskje en god del.
Jeg har personelig drevet med utvikling i mange, mange herrens år, men kan ikke påstå at jeg kan aaaaaalt innen css ;)

Men, det er jo som peter skriver ;

Alle vil og synes selv at de kan kalle seg utviklere...
Alle vil og kan å få seg jobb... Kanskje ikke de best betalte eller mest seriøse jobbene i verden, men alle kan... også cowboy's ; )

/S

Ok, da! Pseudo-elements kan jeg ikke så godt. Men jobbet og pugget css i timesvis med det daglig i ca tre måneder i vinter. Da festet det meste seg! ;)

Veldig enig i at man ikke må gå for bunnpris, men hva slagsprissetting er vanlig? Selvfølgelig er det avhengig av hvem man er og hvem de man selger til er, men generelt sett?

Noen som vet om noen salgskurs eller bøker om salg av ett eller annet slag? Vet dere om noen gode bøker om copywriting?

PS: Her er en side jeg har laget: quantumforceproject.com.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
PS: Her er en side jeg har laget: quantumforceproject.com.

Dersom dette er gjengs nivå for det du leverer er du en C-utvikler og bør se etter C-kunder. Prisnivået bør ikke overstige 5000 eks mva for en komplett nettside, for da blir du utkonkurrert av B-utviklerne som leverer bedre løsninger.

sws

Medlem
Ser den. Men da tror jeg heller jeg fordyper meg litt mer i bøkene før jeg setter i gang!

zapotek

Medlem
Ser den. Men da tror jeg heller jeg fordyper meg litt mer i bøkene før jeg setter i gang!

En ting er å være flink på det tekniske, å bli god på det visuelle er det vanskelig å lese seg til. Øv, øv, øv funker bedre enn å lese på den biten.

picxx

WF 09

Du lærer ikke å bli en god utvikler ved å kun fordype deg i bøker.
Dette har nok en læringskurve som alt mulig annet, og hadde du spurt PA om å få se den første nettsiden han lagde hadde neppe standarden vært noe bedre.
Det sagt tror jeg neppe PA tok 5000.- for hverken den første eller den andre han lagde.

Kjøp deg opp noen domener og et webhotell, fordyp deg i et cms du kjenner deg fortrolig med og bygg deg en egen portfolio.
Prøv og feil. Blir ikke siden slik du ønsket deg de første 10 gangene, gjør det på nytt.

Nå er ikke jeg hverken noen A, B eller C utvikler....jeg har faktisk ikke interesse av design i det store og hele, men generelt snakket er det nok slik i ethvert yrke.
Det er veldig få som er ferdig utlært den dagen de forlater skolebenken.

peterandrej

pensjonert moderator
Det sagt tror jeg neppe PA tok 5000.- for hverken den første eller den andre han lagde.

Hehe. Jeg tok faktisk 1000,- for den første og 3500,- for den andre.
Men før dette lagde jeg WP-themes for $25 stykket. Slå den!!

:)

I know. Jeg er en dårlig høyremann.

Topp