Det er forskjell paa hvor mange soek det er paa et soekeord og hvor mange hits man faar paa dette soekeordet. Jeg snakket om sistnevnte. Jeg vet det er flere SEO firmaer som selger paa grunnlag av dette. Adwords Estimator kan gi deg en ca oversikt over hvor mye en klikk vil koste og hva slags trafikk man kan vente seg (Selv om jeg ikke helt synes det funker mot mindre norske ord). Men om du skal selge annonsering paa siden din blir det jo litt vanskeligere aa regne. Da er jo igrunn spoersmaalet ditt er langt mer generelt, nemlig hvordan skal man pris-sette annonsene sine? Jeg har to metoder som forslag:
1. Hvor mye tjener jeg som affiliate?
Kjoer gjerne noen tester med diverse affiliatenettverk. Paa mindre nettsteder er det vanskelig aa selge annonser og da kan affiliate ofte vaere det beste. Om du da selger en annonseplass, saa maa den minimalt koste mer enn det du tjener paa affiliate. Legg ogsaa inn for tiden du bruker paa aa behandle annonsesalget.
2. Oensket fortjeneste?
Hvor mange plasser har du, hvor mye klikk faar de (del saa utover f.eks prosentvis), hvor mange visninger. Her vil du finne diverse tall. Saa setter du opp en totalsum du vil tjene for denne nettsiden per mnd og deler den utover annonsene. Sjansen er liten for at du ikke med eget salgsteam vil selge fullt med annonser hele tiden, saa ta gjerne hoyde for en prosentandel som ikke blir utsolgt.
Tilbake til spoersmaalet om hvor mye plasseringen er verdt.. vel, det kommer ann paa hvor mye du tror du kan tjene paa den? For en idiot ville topplaseringen vaere verdiloes, men for et geni kan den fort bli verdt enormt mye penger.